Gå til innhold
Arkivverket

Tjøtta, Nordland: Andreas Jacobsen og Brynhild Olsdatter, Grytåa


Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Johannes Eriksen f 1758 på Indre Strand, Tjøtta (Vevelstad), ble gift med Rebekka Andreasdatter i 1786.

 

Mener at Rebekka Andreasdatter er den som ble født i 1759 i Grytåa, som datter av Andreas Jacobsen.

Har ikke funnet trolovelsen, mulig den gir svar på hvor Rebekka kom fra?

 

 

Iflg Innrulleringsmantallet for 1769, så er Andreas Jacobsen fra Grytåa 47 år da.

 

 

I 1777 ble Andreas Jacobsen og Brynhild Olsdatter fra Grytåa foreldre til Peter Andreas. Brynhild er da muligens også mor til Rebekka. Har ikke funnet vielsen mellom Andreas og Brynhild. Mulig andre finner vielsen? Eldste sønn til Andreas, Jacob, er født 1753, foreldrene er gift da.

 

En Jacob Nilsen Grytåa er fadder ved dåp til Andreas sine barn, muligens far til Andreas?

 

Hvem er foreldrene til Brynhild Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ane av meg, Jon Olsen/Joen Olufsen f 1713 i Grane, finner jeg senere igjen i Sørfjorden, Tjøtta.

Han hadde en søster Brynhild f 1730. Mulig kandidat til Andreas Jacobsens kone? Joen og Brynhilds mor het Marit, og Andreas sin første datter (som jeg har funnet) heter Marit f 1756.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jacobsen

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage: 10 September 1752 Tjøtta, Nordland, Norway

  • spouse:Brynnilde Olsdatter

Høyre side.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A04 (1737-1768), Kronologisk liste 1752, side 314-315.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-163

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71015630077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary.

 

Da er giftemålet på plass, og Brynhild er mor til alle de barna jeg har funnet.

 

Har også funnet trolovelsen, og der er Jon Olsen Sørfjorden en av vitnene. Så kanskje min teori i innlegg #2 er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Geir.

 

Fant ikke det skiftet i Svein Edvardsens "Skifter fra Vefsn 1780-1810".

Kjøpte bøkene for mange år siden, men har ikke den eldst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men en opplysning i gardshistorieboka om at hun bodde i Grytåga i 1785, som er det året Arnt Olsen døde, fikk meg til å ta en ekstra sjekk i de skannede skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av døtrene til Brynhild er mine aner, Marit og Rebekka. Så det var godt å få koblet Brynhild til rette foreldre. :)

 

Står nå med Andreas Jacobsen. Har en Andreas Herman Jacobsen f 1728 Hestsundet, far er Jacob Nilsen. Er dette rette Andreas?

 

En Jacob Nilsen, Tjøtta, gifter seg med Maren Larsdatter, Tjøtta, i 1718. Er dette foreldrene til Andreas Jacobsen?

 

Søsken???

 

Maria f 1718 Brastad

Mætte f 1721 Brastad

Anne f 1723 Nordbostad

Niels f 1726 ??? (greier ikke å lese)

Niels f 1727 Omnøya

Joen f 1730 Omnøya

Lars f 1730 Hestsundet

Maren Dorothea f 1733 ???

Olle f 1733 Omnøya

Petter f 1735 Hestsundet

Jacob f 1736 Omnøya

 

Hvis Andreas Herman er rett Andreas, kan vi i alle fall utelukke de fra Omnøya. Lars er født samme sted som Andreas Herman, så de er mest sannsynlig søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et skifte etter Nils Jacobsen i Husvigen, Tjøtta i 1781 der søskene arver: Andreas (Grytaaen), Lars (død, Dahlen), Mette (død, Nordbostad), Anna (gift med Anders Olsen, Nordøen i Nesna) og Maren (gift med Jacob Jensen (Borsneset).

 

I begge de tilfellene ovenfor der du ikke har tydet bostedet, står det ikke bosted, men ordet "Skrædder". Det kan bety at dette er en familien som har flyttet litt rundt, noe som kunne stemme bra med det du har funnet. Om det er foreldrene som gifter seg i 1718, kan jeg foreløpig ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Geir.

 

Hvis jeg kutter ut de fra Omnøya, så ser søskenlista slik ut:

 

Maria f 1718 Brastad

Mætte f 1721 Brastad

Anne f 1723 Nordbostad

Niels f 1726 ???

Lars f 1730 Hestsundet

Maren Dorothea f 1733 ???

Petter f 1735 Hestsundet

 

Og det stemmer bra med skiftet etter Nils i 1781. Og Maria og Petter døde vel før skiftet, og uten etterkommere.

 

Giftemålet i 1718 passer godt med første barn (som jeg har funnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.