Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av stedsnavn og ein setning i ein skifteregistrering – Kinn i Brønnø tinglag?


Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Matros Sivert Olsen et stykke ned på høyre side meldt 11. mars:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger by, Dødsfallsprotokoll B 2 (SAST/A-101408/001/5/52/52B/L0002), 1863-1877, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/62800/5/

Død under fisket paa K?

 

Eg hadde fra før «Død paa Fiskeværene 22. jan. 1864.

(Opplysningen om 2 barn var jo en overraskelse her :) )

 

Eg trudde der sto Kinn til eg fant denne:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger by, Skifteregistreringsprotokoll BA 2 (SAST/A-101408/001/5/50/503BA/L0002), 1846-1864, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/62813/377/

Venstre side, høyre kolonne

Hva står etter opplysningen om den uventa Johanna Vilhelmine?

Admini facto - - -

 

Kinn er jo i Sogn og Fjordane. Er der også Kinn i Brønnø tinglag eller står der noe annet? (Det må vel være Helgelandskysten / Nordland eller stryk eg i geografi nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det Kinn, og fisket ved Kinn var viktig i 1860-årene, så det høres fornuftig ut i mine ører. Det var holdt registreringsforretning i Brønnø tinglag i januar 1864. Det betyr vel snarere at boet hadde eiendeler der, enn at han døde der. Hans kone var åpenbart død kort tid før han selv døde. Var det etter henne det var registrering i Brønnø to måneder føt hans eget dødsfall ble meldt i Stavanger?

 

Johanne Vilhelmine var 4 år, og "avlet af Moderen før Ægteskabet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kinn hørtest fornuftig ut for meg også helt til eg leste fortsettelsen etter info om Johanne Wihelmine.

Begynner med Admini facto ??? Brønnø tinglag(?) 24. jan. 1864 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror registreringen i Brønnø gjaldt hans avdøde hustru, "Administrator fremlagde Registreringsforretning afholdt i Brønnø Thinglag d. 27 Januar 1864". Det framgår at de "dersteds registrerede" saker var "bragte hertil Byen". Så han hadde tilsynelatende flyttet familien til Stavanger vinteren 1864. Registreringsprotokollen til lensmannen i Brønnøy vil ventelig kunne gi sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel Baarsdatter døde i barsel i Stavanger 3. juni 1863, 8 dager etter at Reinert Severin ble født så det kan heller ikke stemme.

Han flyttet fra Tysvær til Stavanger i 1858 og alt tyder så langt på at han bodde i Sandvik Stavanger mer eller mindre hele tiden...

Bor ved død hos Hans Mauritzen i Sandvig og nevnte Christine Andersdatter er hans svigermor...

 

Merkelig sak!

Reinert Severin dukker opp hos som lægdslem hos besteforeldre i Tysvær i 1875-telling og forsvinner igjen etter konfirmasjon. Johanna Vilhelmne visste eg ikkje eksisterte. Finner ingen av barna i 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet er ført i kirkebok for Kinn. Han døde under vårsildfisket 22. januar 1864, og ble gravlagt allerede 24. januar, så da er det nok lensmannen i Bransø som har fått samlet sammen etterlatenskapene, og har sendt dem til Stavanger.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 12 (1855-1869), Døde og begravede 1864, side 64.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6896&idx_id=6896&uid=ny&idx_side=-62

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070115310493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.