Gå til innhold
Arkivverket

Finske sider


Marie Leir
 Del

Recommended Posts

Marie,

 

Jeg tror det blir feil veg å søke rundt "finner" som kom til Norge. Her er det nok best å ta tak i de som kom til Norge, følge dem gjennom Sverige, og så til Finland. Ofte kan en finne spor i svenske tingbøker om hvor i Finland folk kom fra.

 

Om vi ser på den store utvandringen fra Finland på 1600-tallet var det nok ingen (som jeg har hørt om) som meldte flytting til Norge. Det var nok i utgangspungtet til Sverige de dro, og som seinere kom hit. En må også huske på at det reiste mange finner fra Sverige til Amerika fra 1630 til 1660-taller, og mange havnet i Estland/ingermansland.

 

Hos fennia.no er det mange som veit mye om de finske familiene som kom fra Sverige til Norge, men både Solør Slektshistorielag og Sør-Østerdal Slektshistorielag sitter med mye om finneinnvandringen til Hedemark.

 

Ps. Er det noen navngitte du søker etter?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)

 

Tusen takk for svaret Morten. ja, jeg søker etter min Tipptippoldefar og min tipoldemor. Min tippoldemor het Mare Magdalene Abrahamsdatter født den 1 januar i 1842. Hun giftet seg med John Lillebo i 1871 i Kistrand. Abraham Hansen Kauri født ca. 1810-1816. Både Marie og Abraham er født i Mounio Abraham kom før 1844. I 1844 giftet han seg i Kistrand.Det er på 1800 tallet jeg er på jakt etter :D

 

Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble i litt for ny tid for meg, men "Finsk slektsforskningsforening" har mange kirkebøker liggende fritt på nettet http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm

Men det ser ut for at muligens Mounio går under et annet navn (at sognet heter noe annet?). Dine forfedre bør stå som utflyttet i ei kirkebok?

 

Merkelig at finnene legger ut slik gratis, svenskene tar betalt for det meste.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også rart at kirkebøkene på nett for sverige må man betale. Tusen takk for tipset men jeg finner ikke dem der :(

Vet du on det finnes oversikt over de som reiste fra Finland til Norge?

 

Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det finnes noe nasjonale register - kirkebøkene på denne tiden ble nok ført slik de ble i Sverige, med egne inn og utflyttingslister for hvert sogn.

 

Veit du hvordan de kom til Norge? Direkte eller via et opphold i Sverige? Har de bodd i Sverige ei tid, og du veit hvor, er det nok ikke vanskelig å finne dem.

 

På DIS.no finnes det egne linker for utlanske borgere, og der er det mange flinke som sikkert kan hjelpe. Sikkert noen som er medlemer i en eller annene finsk forening som har tilgang til kirkebøkene i Mounio (Lappland).

 

Finland er et vanskelig land å forske i - det er en så liten del av befolkningen som snakker og skriver svensk. Finsk kan en bare glemme å lære seg om en ikke er ekspert på "kasus".

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Muonio skulle det være lagt ut kirkebøker for den perioden (1797-1860) på HisKi, så jeg lette der og fant en

Abram født 9. april 1813, døpt 15. april med foreldre Hans Kohre og hustru Anna Andersdotter Nutti.

Sannsynlig at Kohre kan ha blitt til Kauri i Norge:

 

http://hiski.genealo...40 kastetut 159

 

Fra kirkeboken: http://www.sukuhisto...id=3473&pnum=16 (nederst h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen finsk etterlysning med tips og lenker: http://forum.arkivve...0/#entry1562271

 

Jeg har sett at finske slektsforskere har hulpet til med finsk genealogi i dette forumet og om det skulle skje med din etterlysning, bør du abonnere på temaet, slik at du får epostvarsel om nye innlegg. (Knapp til høyre over det første innlegget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at du har fått hjelp i forumet tidligere til å finne fram til den samme Abraham og mye mer: http://forum.arkivve...d/#entry1518868

 

Du bør abonnere på emnene du starter, for da får du opp en liste i kontrollpanelet: Emner jeg følger. Da kan du fortsette på dem istedenfor å starte en ny tråd. Det skulle være unødvendig at stadig nye bruker tid på å lete fram akkurat det samme til deg. At du ikke får noen andre forslag til hvem Abraham er, kan jo henge sammen med at det er den rette som er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å stille inn 'Abonner på alle emner jeg svarer i' og huke av for epost som varslingsmåte: http://forum.arkivve...a=notifications

 

For å få med emner du har deltatt i før denne innstillingen gjøres, kan du etterpå trykke på Følg dette emnet rett på oversiden av denne tråden.

 

(Gjør du det motsatt rekkefølge, forsvinner merkingen av tråden igjen.)

 

Lenke til Tips om funksjoner i forumet: http://forum.arkivve...t/#entry1525301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjort denne innstillingen, går dette med å få epost om innlegg automatisk ved senere innlegg og svar. Denne tråden kommer ikke med, så for å abonnere på denne tråden, må du trykke på Følg dette emnet etter de andre innstillingene er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en siste kommentar fra meg!

 

Det virker på meg som du her er på rett veg Marie, med dine forfedre!

 

Dette med hva prestene skrev i kirkebøkene var oftest hva de tror de hørte, men som vi vet, var det slettes ikke altid finnene skrev ting slik de uttalte det. Finsk er vanskelig, som nevnt både her og i den andre steder på dette forumet, så hvordan navn ble skrevet i Norge, kontra i Finland kan en ikke henge seg for mye opp i (slik som på Finnskogen så skrev myndighetene ofte det finske slektsnavnet "Borka", men det rette burde nok ha vært "Porkka").

 

Det går også ann å ta kontakt med kirkekontoret i Mounio og spørre dem om de kan hjelpe deg? Mulig du da treffer noen som er litt ekstra kundevennlige som kan gi deg opplysninger om hvor du bør henvende deg (de har ikke kirkebøkene, men mulig de vet hvor de er å finne "på nettet")? "Men skriv helst på engelsk" - snakket med en for ei tid siden som var i Lappland, og han fortalte at veldig få der forsto norsk og svensk.

 

Har selv god erfaring med prestekontorene - finner ofte servisorienterte folk der som er villige til å strekke seg langt for å hjelpe.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.