Gå til innhold
Arkivverket
Litta

Christoffer Johansen, født 1836 i Kristiania, hvem er foreldrene ?

Recommended Posts

Litta

Jeg har fått mail fra en australier, som leter etter røttene sine.

Hans oldefar utvandret via Hamburg til Melbourne, hvor han ankom 17 aug 1853 på 'Daniel Ross'.

To andre ved navn Johansen ankom samtidig: Jens, 24 år og J., 27 år. Kan være brødre men er usikkert.

Christopher skal være født i Kristiania i 1836, muligens 10. april. Han fortalte at hans far het Johan og hans mor het Ellen.

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært gjennom alle kirkebøkene for Oslo, men det må kanskje til, for tidspunktet for hans fødsel og for emigrasjonen gjør at folketellingene ikke er til noen hjelp.

Jeg har søt på FS, men ikke funnet noe.

Dere som er så lure : Hvordan finner vi ut av dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litta

Nå har jeg gått gjennom alle kirkebøkene uten å finne ham.

Trenger litt tips fra erfarne Oslo/Akershus-folk :-)

Er det mulig å finne emigrantregistreringer fra 1850-tallet ? Er vel litt tidlig.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Han kan være døpt i Aker også. Sett fra utlandet ville nok Aker ligge innenfor begrepet "Christiania".

Til og med andre kommuner (sokn) i Akershus kan ha vært aktuelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litta

Han kan være døpt i Aker også. Sett fra utlandet ville nok Aker ligge innenfor begrepet "Christiania".

Til og med andre kommuner (sokn) i Akershus kan ha vært aktuelle.

Jeg har vært gjennom alle aktuelle bøker for Akershus.....

Siden faren skal ha vært styrmann, tenker jeg å forsøke meg på noen av kystkommunene langs Oslofjorden. Man kan da ikke gi opp uten videre !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Emigrantprotokollene fra Christiania politi starter 1867, men det finnes passprotokoller som kanskje kan gi litt info. Hvis du går inn på arkivportalen, søker på A-10085, så til reisekontroll, der har du en mappe som heter Eei Journaler over ankomne og anmeldte reisende 1804- mulig du kan finne noe der. Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.