Gå til innhold
Arkivverket

Christoffer Johansen, født 1836 i Kristiania, hvem er foreldrene ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått mail fra en australier, som leter etter røttene sine.

 

Hans oldefar utvandret via Hamburg til Melbourne, hvor han ankom 17 aug 1853 på 'Daniel Ross'.

To andre ved navn Johansen ankom samtidig: Jens, 24 år og J., 27 år. Kan være brødre men er usikkert.

 

Christopher skal være født i Kristiania i 1836, muligens 10. april. Han fortalte at hans far het Johan og hans mor het Ellen.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært gjennom alle kirkebøkene for Oslo, men det må kanskje til, for tidspunktet for hans fødsel og for emigrasjonen gjør at folketellingene ikke er til noen hjelp.

 

Jeg har søt på FS, men ikke funnet noe.

 

Dere som er så lure : Hvordan finner vi ut av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg gått gjennom alle kirkebøkene uten å finne ham.

 

Trenger litt tips fra erfarne Oslo/Akershus-folk :-)

 

Er det mulig å finne emigrantregistreringer fra 1850-tallet ? Er vel litt tidlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være døpt i Aker også. Sett fra utlandet ville nok Aker ligge innenfor begrepet "Christiania".

Til og med andre kommuner (sokn) i Akershus kan ha vært aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være døpt i Aker også. Sett fra utlandet ville nok Aker ligge innenfor begrepet "Christiania".

Til og med andre kommuner (sokn) i Akershus kan ha vært aktuelle.

 

 

Jeg har vært gjennom alle aktuelle bøker for Akershus.....

 

Siden faren skal ha vært styrmann, tenker jeg å forsøke meg på noen av kystkommunene langs Oslofjorden. Man kan da ikke gi opp uten videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrantprotokollene fra Christiania politi starter 1867, men det finnes passprotokoller som kanskje kan gi litt info. Hvis du går inn på arkivportalen, søker på A-10085, så til reisekontroll, der har du en mappe som heter Eei Journaler over ankomne og anmeldte reisende 1804- mulig du kan finne noe der. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.