Gå til innhold
Arkivverket

Gårder I Engerdal


Marie Leir
 Del

Recommended Posts

Du har helt rett. Lillebo ble ryddet av tryslinger, og gården ble derfor regnet som del av Trysil sjøl om den dermed ble liggende som en enklave i Rendalen. Den ble raskt delt i flere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnr. 5 bnr. 1 i Engerdal har navnet Lillebu søndre og gnr. 5 bnr. 2 Lillebu nordre. Eiendommene ble overført fra Trysil til Engerdal da Engerdal kommune ble opprettet fra 01.01.1911. Eiendommene hadde gnr. 50 bnr. 1 og 2 i Trysil og er i matriklene i 1888 og 1838 oppført med løpenummer 99 og 100. I bygdeboka for Engerdal, utgitt av Engerdal kommune i 1966 og forfattet av Ottar Andersen, s. 436 ff. er 'Lillebo-grenda' omtalt. Jon Jonsen og Per Halvorsen fikk bygselsbrev på 'Lillebua' i 1778. 'Jon Jonsen .... bygde N. Lillebo' og 'Per Halvorsen .... bygde S. Lillebo..'. Finnes ikke bygdeboka på nærmeste bibliotek, kan den lånes inn via fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil lov av 9. februar 1923, nr. 2 om personnavn ('Navneloven') trådte i kraft, bestod personnavn av fornavn, farens navn med tillegg av -sen eller -datter (patronymikon), avhengig av kjønn, samt et tredje navn som var identisk med bosted, altså en form for adresse.

Fra 1923 ble det påbudt med slektsnavn. Det var da opptil hver enkelt hvilket navn man tok, enten etternavn basert på patronymikon, navn på stedet man bodde eller et annet navn man hadde tilhørighet til.

Det bør derfor undersøkes i hvert enkelt tilfelle om det er slektskap mellom personer med samme etternavn. Om personer har etternavnet Lillebo, kan det altså bare bety at en person har bodd på stedet eller har hatt tilknytning til det, og at navnet har fulgt familien av den grunn, uten at det nødvendigvis er slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ,Tusen takk for svaret. Jeg vet ikke hva mine tipptipptippoldeforeldren mine het. Min tippoldefar het John Lillebo født 1846 i Røros og døde i 1932 i kiatrand. Altså besteforeldre på farsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.