Gå til innhold
Arkivverket

Tre fotografier fra rundt 1875, fotograf George Wash. Morgan, Viroqua, Wis.


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

I en album fant jeg tre eldgamle fotos som KANSKJE kan ha en familietilhørighet til en Ludvig Torkildsen f 1850 som reiste til USA 1870, ble gift, fikk flere barn ble enkemann 1907, kom av en eller annen grunn til Egersund og ble som gammel mann (vel 64-65 år gammel) gift med en ca 38 år yngre dame, ble far til Kristiane 1917-1999, men reiste til Amerika igjen og døde i 1935 hos sine amerikanske barn.

 

Jeg trenger ikke slektsopplysninger om denne mannen, men jeg lurer på hvem disse folka er? Kan det være Ludvigs mor Anne Berthe Sigbjørnsdatter fra Lund som dro over i 1871 og som på samme tur mistet sin mann ved sykdom og død på overfarten? Kan det være et av hennes barn med ektefelle? Jeg vet ikke om Ludvig oppholdt seg i Wisc., men i 1875 finner jeg "Anne Torkildsen", sønnen Gabriel Torkildsen og en NN Torkildsen i Clay, Glyndon i Wash.

 

Jeg laget dette resyméet ( mye fra Ancestry) om Ludvig Torkildsen:

 

Ludvig dro til Amerika 30.05.1870, fra Stavanger og ble borger av USA 24.03.1884, i Ada, Minn. Foreldrene reiste over i 1871 sm m sønnen Gabriel Emil f 1846, men faren døde under overfarten. Moren er funnet reg. i 1875 i Clay, Glyndon i Wash. (tror jeg) som Anna Torkildsen sm.m. sønnen Gabriel Torkildsen, men ikke i 1880. Ludvig giftet seg 1874 med Anne Tonette Hansd. Sætra fra Lund f. 23. jun. 1850. Hun døde i Shelly, Polk., Minn., USA 11. feb. 1907. Der er Ludvig farmer i 1880, med datteren Tilda A. på 2 år. I 1900 bor de i Shelly, Norman, Minn. Barna er Hattie og Lise 17 år, Oskar 13, Anne 12 og Tubael 7 år. Theodor Sharpe på 4 år bor der også. I 1910 er Ludvig enkemann med barna Hattie 29, S. Oskar 23, H. Tubal 18 og August 14 hjemme. Det var flere barn i ekteskapet. 27. sept.1913 ankommer Ludvig Quebec i Canada, avreise Liverpool i England. Han har oppholdt seg i Norge en tid og blitt gift rundt 1916 med Ellen Ellingsen. Bosted Shelly. 30. april 1917 ankommer han New York via Bergen. Han oppgir bosted Møllegaden no. 4 i Egersund, konen Ellens bosted. En Peter Sharpe går god for ham i passet. Pass utstedt igjen 13. feb. 1918, med foto. Han var 5 fot 10 inches høy, høy panne, blå øyne, rett nese, vid munn, hadde skjegg, sandfarget hår (gullig?), lys hud og ovalt ansikt. Han er «retired farmer». 07.11.1919 vil han til Norge for å besøke kone og barn. Han har i 1918 til hensikt å returnere til USA innen 10 måneder, men dette er ubestemt ved passutstedelse i 1919. 5. mai 1920 ankommer han igjen New York, fra Kristiania. I 1930 kaller han seg enkemann (verken gift med eller skilt fra Ellen?). Han bor hos Lars Rodseth med familie. Han dør i Shelly Norman County i Minn. 31. juli 1935.

 

Spørsmålet er: Hvem kan de tre personene være?

post-216-0-15324000-1379908435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling!

 

Eg kan nok ikkje identifisera personane på bileti, men det eg veit, er at det nær Viroqua, WI var fleire store settlement av nordmenn, mange frå indre Sogn (særleg Luster, Årdal og Lærdal), mange frå øvre Gudbrandsdalen og ein ganske so stor koloni frå sør i Rogaland, som til dagleg av sogningane vart referert til som "flekkefjordingar"! Eg kjenner lite til desse "flekkefjordigane", men ein sentral person var Didrik Olson Mjaavatn som gifte seg med ei sognajente og sidan skreiv seg for Dedrick White! Ein annan var Ole Olson Rosenwater, men kva det norske namnet hans var, kan eg i farti ikkje hugsa... Dei var medlem av the Southwest Prairie Lutheran church.

 

Elles har dei eit svært aktivt museum i Viroqua, WI, og kanskje eit spørsmål til dei kan vera til hjelp? http://www.wisconsinhistory.org/localhistory/directory/viewsociety.asp?id=169

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.