Gå til innhold
Arkivverket

kirkebøker og fødselsatester


Marie Leir
 Del

Recommended Posts

Kirkeboka inneholder gjerne også alder/f.år på foreldre, samt faddere. Ev. noen komentar om presten har hatt skrivekløe, noe dåpsattesten min ikke inneholder. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til Folkeregisteret tok over funksjonen som fødselsregister, var ein fødselsattest ei utskrift frå kyrkjeboka.

Så..... dersom det stod andre namn på foreldra, var det ein feil.

 

Mogeleg unnatak for adopterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, fram med teskjea :-)

 

Før folkeregisterets tid, måtte folk be presten om å få fødselsattest. Da slo presten opp i den riktige kirkeboka, fant opplysningene der og skrev dem ned på en fødselsattest som han stemplet og underskrev.

Fødslesattesten var altså bare en "utskrift" av det som var innført i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg søker etter min oldefar Alfred Lillebo. rorr du at man kan se fødselsattesten hannes?

Den må du i så fall lete etter i det som måtte finnes av papirer.etter din oldefar som familien kan ha tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg søker etter min oldefar Alfred Lillebo. rorr du at man kan se fødselsattesten hannes?

 

Nei... den har han (eller slekta) rota bort/kasta for lenge sidan.

 

Men innførsla i kyrkjeboka kan du sikkert få sjå.

Dersom han er gammal nok, ligg kyrkjeboka skanna på Digitalarkivet (litt ymse etter 1910 og ingen etter 1929).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsattester er ikke noe man kan se hvis man ikke har den selv.

Som nevnt her, er det en avskrift av det som står i kirkeboken, og som utleveres vedkommende fra presten.

"Originalen" er kirkeboken og du kan sikkert finne din oldefar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall hans konfirmasjon i Kistrand 11.08.1895. Han var sønn av Handelsmann Jon Jonsen Lillebo og hustru Marie Magdalene født Abrahamsen.

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand, Ministerialbok nr. 8 (1890-1898), Konfirmerte 1895, side 108.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5399&idx_id=5399&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060829060113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er innføringen i kirkeboka født 20.10.1880 og døpt 28.10 samme år. Se post nr.4.

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand, Ministerialbok nr. 7 (1881-1889), Fødte og døpte 1881, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-3

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70108310276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dere kaller det fødselsattest, men jeg har alltid hørt dåpsattest, og det er hva jeg har. Jeg må medbringe dåpsattest for f.eks. å få pass. Kirkeboka er jo dåpsbok ikke fødselbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" var vel fødselsattest og dåpsattest i bunn og grunn det samme.

 

Men på ett eller annet tidspunkt er det blitt slik at folkeregisteret utsteder fødselsattest, mens menighetene utsteder dåpsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir døpt får Dåpsattest.

 

De som ikke døpes får Fødselsattest.

Det kan vel umulig å være slik lenger. Jeg er døpt, men har da fått fødselsattest fra Folkeregisteret på forespørsel...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.