Gå til innhold
Arkivverket

Synnøve Olsdatter Herje (1833-1912 i Rauma)


Stig Ove Voll
 Del

Recommended Posts

Ja, dere. Nå sitter jeg litt fast. Jeg forsøker å finne efterkommere efter Synnøve Olsdatter som ble født på Krogset i Veøy (Rauma i Romsdal) 21. januar 1833.

 

Hun giftet seg med Peder Ellingsen Herje (f. 25. januar 1831 på Herje i Veøy) 12. juni 1854.

 

Derefter fikk de barna

 

Serianne (f. 10. april 1856 på Herje).

Ole (f. 27. april 1859 på Herje).

Elling (f. 18. desember 1861 på Herje).

Gurianna (f. 1. oktober 1867 på Herje).

 

Familien bodde på gården Herjegjeilen (gnr. 45/bnr. 5), hvor Peders far hadde vært husmann i en årrekke. Peder fikk skjøte på gården, men solgte den i 1868 før han tok med seg familien inn til Tokle i Isfjorden (Hen) i Grytten. Jeg aner ikke om Peder faktisk kjøpte noe her inne.

 

Her ble Serianne konfirmert 17. september 1871, mens Elling ble konfirmert her 29. oktober 1876. Jeg vet dessverre ikke når og hvor Ole ble konfirmert, hvis han levde på denne tiden.

 

Efter noen år flyttet familien videre til Aandal i Grytten (Åndalsnes), men jeg vet fremdeles ikke om Peder kjøpte noe. Her ble Gurianna konfirmert 7. oktober 1883.

 

Det er altså disse fire barna jeg har oversikt over, men fikk de selv efterkommmere?

 

Serianne fikk datteren Elise (Lisa) utenfor ekteskap 1. mai 1878 med dreng Jens Rasmus M. Gabriel Pedersen Viseth. Videre fikk hun sønnen Severin utenfor ekteskap 18. september 1888 med enkemann Søren Iversen Hjerseth/Gjerseth. Serianne døde ugift på Sandnes rett utenfor Åndalsnes 1. september 1944.

 

Lisa var tjenestepike på Aandal i 1900, og skal ha flyttet til Amerika - mens Severin i alle fall ble konfirmert som Severin Aandal i 1903.

 

Hvor det ble av Ole, Elling og Gurianna, vet jeg ikke. Men jeg tipper at de flyttet til Amerika, de også.

 

En skomaker Ole Pedersen Herge reiste til Amerika over Bergen 20. mars 1891, og en Ole P. Herge døde 12. august 1934 og ble gravlagt i Kings County i Washington.

 

En 34 år gammel ugift tjenestedreng ved navn Elling Pedersen Herje reiste til Wisconsin over Ålesund med Allan-linjen 16. mai 1889.

 

En Guri Pedersen Mittet (f. ca. 1870) reiste til Dakota over Kristiansund 27. november 1895.

 

Peder Ellingsen Herje døde på Aandal 1. januar 1910, mens Synnøve Olsdatter Herje døde på Næss 5. oktober 1912. Synnøve ligger for øvrig gravlagt ved Grytten kirke.

 

Så spørsmålet er:

 

Kjøpte Peder Ellingsen eiendom på Tokle eller på Aandal?

Hvor og når døde Ole, Elling og Gurianna?

Fikk Ole, Elling og Gurianna efterkommere?

Hvor og når døde Lisa og Severin?

Fikk Lisa og Severin efterkommere?

 

Jeg håper noen har noen som helst opplysninger som kan bringe meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ang Ole Pedersen Herge:

 

 

1930 United States Federal Census about Ole Herge

Name: Ole Herge Gender: Male Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Meridian, King, Washington Map of Home: View Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole Herge 70 Amunda Herge 52 Andrew Olafson 46

 

 

1920 United States Federal Census about Ole P Herge

Name: Ole P Herge

[Ole P Harge] Age: 60 Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Home in 1920: Meridian, King, Washington Race: White Gender: Male Immigration Year: 1891 Relation to Head of House: Head Marital Status: Married Spouse's Name: Amanda Herge Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Home owned: Own Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole P Herge 60 Amanda Herge 42 Andrew Olafson 35

 

Washington, Deaths, 1883-1960 about Ole P Herge

Name: Ole P Herge Gender: Male Birth Date: abt 1859 Death Date: 12 Aug 1934 Age at Death: 75 Death Location: Kent, King, Washington Father: Peter Herge Record Source:

Washington State Death Records

 

Ang Amanda, kona til Ole P Herge (fra et slektstre på Ancestry):

 

Timeline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Find a grave:

Ole P. Herge

Birth: 1859 Death: Aug. 12, 1934

Kent

King County

Washington, USA trans.gif

According to his Washington State death record, Ole was the son of Peter Herge. His wife was named Amanda.

 

 

Family links:

Spouse:

Amunda Herge (1877 - 1968)*

 

*Calculated relationship Burial:

Hillcrest Burial Park

Kent

King County

Washington, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: Mark Vernon

Record added: Aug 09, 2010

Find A Grave Memorial# 56847727

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.findagrave.com%2Fcgi-bin%2Ffg.cgi%3Fpage%3Dgr%26GRid%3D56847727&ei=wDhBUuHpIezY4QT2uIGQBA&usg=AFQjCNFABKHxzA1fwKmO_pdCPiYPEaxhvQ&sig2=7cIbwp9LGHxZOqIjhf6r_w&bvm=bv.52434380,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.