Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling av 1910 (oldemor oppført med uriktig navn)


Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Ser det er flere som stusser over opplysninger som står oppført i folketellingen av 1910, det gjør jeg også.

 

Dette gjelder min oldemor Signe Kaspara Jensen, som står oppført som Signe Kaspar Jensen. Noe som da er feil.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392010866

 

Hvordan kan dette rettes?

 

Jeg finner ikke helt ut av hvordan man linker til scannede sider her,

men min oldemor og oldefar giftet seg hos Oslo Byfogd 24. juni 1922 (man finner ekteskap inngått på s. 63 i den aktuelle protokollen),

og der står det tydelig Kaspara.

Jeg var så heldig å vokse opp sammen med oldemor så husker godt at jeg syntes at mellomnavnet hennes var rart :D og jeg husker da at hun het Kaspara. Så stor var overraskelsen da hun står oppført som Kaspar i Folketellingen....

 

Mulig at jeg poster innlegget på feil sted også, men da ber jeg om unnskyldning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1910 er i likhet med kirkebøkene og andre folketellinger historiske

kilder. I vår digitalisering må vi forholde oss til hva som faktisk står i kildene som

skal digitaliseres eller transkriberes. Det som står i originalkilden, må stå i avskriften

også. Vi kan derfor bare gjøre endringer i de tilfellene der det er forskjell mellom det

som ligger ute på Digitalarkivet og det som står oppført i originalmaterialet.

 

Vi har undersøkt folketellingsskjemaet for Tollbodgate 7,

i arkivet etter S-2231 Statistisk sentralbyrå, serie

Ef – Folketellinga 1910.Slik vi oppfatter skjemaet er transkriberingen av navnet til din oldemor

korrekt, og vi kan dermed ikke rette dette opp i databasen. Kopi av

folketellingsskjemaet ligger vedlagt.

 

Hvis andre kilder viser at det er oppført feil i originalmaterialet, er det mulig å tilføye

merknader til den digitaliserte innførselen. Veiledning om hvordan merknader legges

inn finnes på

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Korrektur

 

 

1910.pdf

 

 

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo tydelig andre kilder som viser at dette er feil, bla både i vigselsattest til oldemor, og det faktum at vi vet at hun het Signe Kaspara...

Så dette må jeg sette meg inn i ser jeg. Hun het vitterlig ikke Signe Kaspar...

Takk for svar, selv om jeg ser at det kan ha gått litt fort i svingene, ser jo at det er overkryssninger her også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står også tydelig Signe Kaspara da hun konfirmerer seg, 2. Desember 1917 i Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet... Og også notert Signe Kaspara i Minesterialdagbok for Paulus Menighet da hun ble født 9 februar 1903 (og døpt 15 mars), så hvor mange flere kilder trenger man da? Ingen tvil om at Oldemor (eller Oa som jeg kalte henne da jeg var liten) het Signe Kaspara, men allikevel kan det ikke endres? Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at den digitale folketellingen skal være en eksakt kopi av det som ble notert ned i skjemaet i år 1900. Om telleren den gang oppfattet feil eller skrev feil, så blir dette med i den digitale versjonen. Så må man heller legge inn en merknad når man oppgir kildereferansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil er det jo helt tydelig! Det står jo tydelig Signe KASPARA i mange kilder! Var såvidt jeg fant Oa i folketellingen pga skrivefeilen, så telleren har tydelig skrevet feil. Blir litt lei meg på Oas vegne, Kaspar er vel ikke noe jentenavn heller, og det var jo ikke navnet hennes heller. Rart at ikke alle kildene hvor riktig navn er brukt kan rette opp i feil i folketellingen. Det er jo tydelig flere prester som har skrevet riktig for å si det sånn... Men men :ph34r:

 

Og det var 1910... Oldemor ble ikke født før i 1903...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slik vi oppfatter skjemaet er transkriberingen av navnet til din oldemor korrekt, og vi kan dermed ikke rette dette opp i databasen.

 

Selvfølgelig er Kaspar feil. Det er opplagt for alle.

 

Men Seksjon for brukertjenester (innlegg 2) sier ikke at din oldemor het Kaspar. Alle forstår at det riktige må være Kaspara.

Det de sier, er at transkriberingen er korrekt. Det betyr at gjengivelsen stemmer med originalen (også feilene).

Hele poenget er at når vi går inn på FT 1910, så skal vi få se hva som vitterlig står i originalteksten - også feilene.

 

Her er det åpenbart en feil i folketellingen for 1910 (i originalteksten), og det er det meningen at avskriften også skal fortelle oss.

Jeg har også funnet mange feil i FT 1910 (og i andre folketellinger) for min egen familie - og jeg lever veldig godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at jeg vil at navnet til oldemor skal være riktig, er at hun også skal kunne finnes igjen i folketellingen på søk , og med uriktig navn er ikke det like lett ;D

Jeg forsøkte nemlig å søke på Signe Kaspara, men fant henne ikke... Heldigvis kjente jeg jo søsteren hennes, Margit, så det var slik jeg fant familien.

Jeg er selv utdannet bibliotekar og er ikke så veldig glad i feil ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg godt! Jeg er utdannet lærer og ønsker også at ting (blant annet navn) skal skrives korrekt.

Derfor hadde jeg vanskeligheter med å finne min farmor: http://da.digitalark...f01036392041764

 

Hun var en Georgsdatter, men det navnet fikk jeg ikke treff på. For det sto Georgsen på henne (som om hun var gutt)!

Familienavnet hennes hjemmefra var Haugesten. Men det står Haugst?? i FT 1910. Det var det jo umulig å vite.

Det finnes mange slike feil i folketellingen, men dem må vi altså bare leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For seinare, Anita - å søkje på for mykje er ikkje lurt. Det er langt frå alle som har alle førenamn sine t.d. i folketellinga - oldemor kunne like gjerne vore registrert som berre Signe eller for den del berre Kaspara. Vi må hugse at dette er ei folkeTELLING, ikkje eit komplett folkeregister som vi kjenner det i dag. Fødselsdatoane er det mykje feil i, rett og slett fordi det ikkje var så nøye. Opplysningane kan t.d. vere gjevne av far... (der fornærma eg nok ein del menn, men mi erfaring som slektsbokskrivar i notida er at slett ikkje alle menn går rundt og hugsar fødselsdatoen til borna sine i dag, og gjorde det slett ikkje i 1910).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et viktig poeng Aase har her. Legger vi mange opplysninger inn i søket, så begrenser vi det, da får vi færre treff.

Når vi derimot legger inn færre opplysninger, så øker antall treff, men da kan det også bli veldig mye å lete igjennom. Å finne balansen her er ofte vanskelig.

 

Aase har helt rett når det gjelder far, særlig i gamle dager, selv om de fleste av oss sikkert husker våre barns og barnebarns fødselsdager i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.