Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Anton Andersson (01. desember 1826 - 25.juni 1908)


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg søker hva som står i skiftet etter min tippoldefar Anton Andersson født 01. desember 1826 i Dals-Ed sogn i Sverige og døde den 25.juni 1908 i Glemmen kommune i Østfold.

 

Han ble enkemann i 1884, og giftet seg på ny den 09. oktober 1885 med Hadda Andreasdatter Kihl.

 

 

Jeg finner ikke skifter for Glemmen før 01.08.1911.

 

Av den grunn søker kopi av skifteattest for Anton Andersson.

 

På forhånd takk

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du etterlyser kopi av skifteattest. Slike attester blir utstedt av skifteretten til arvingene. Vi utsteder ikke slike attester, men kan til rettighetsbegrunnede formål gi bekreftede utskrifter eller kopier fra protokoll og bilag som gjør samme nytte. Det ble svært sjelden bevart gjenparter av utstedte attester i skifterettsarkivene før i nyere tid, så kopier av gamle attester er ikke et alternativ. Skifteattestene er dessuten nokså lite informative. Vi tror derfor at det ikke er skifteattest du er ute etter, men opplysninger om skiftet, for eksempel om arvingene. Utlodning og annet om offentlige skifter i Glemmen før 1911 finner du under Tune skifterett. Glemmen hørte til Tune sorenskriveri frem til 1911.

 

Dessverre finnes det ikke dødsfallsprotokoller for Glemmen eller Tune sorenskriveri. I stedet har vi dødsfallslister i pakker. Listene for årene like før oppdelingen av Tune sorenskriveri ble overført til Onsøy sorenskriveri, så det er i dette arkivet vi finner lister for Glemmen. Se også vårt tidligere svar i dette forum, på ditt spørsmål av 17.8.2013.

 

Vedlagt ser du kopi fra den dødsfallsliste som inneholder Anton Andersen.

1.pdf

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Du har nok rett i at jeg spurte etter feil dokument.

Det er dødsfallisten jeg var på jakt etter.

Men samtidig var jeg på jakt etter hvem som er oppført som arvinger etter Anton.

Ser at Anton hadde etternavnet Delefors ved sin død. Det var en interesant opplysning.

 

Takk for hjelpen.

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.