Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Jacobsen Wejen (Gaarud) i Hole/Tyristrand og hans døtre


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverk...y&idx_side=-188

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70313620685.jpg

20. juli 1770 gifter Jacob Jacobsen Wejen seg med Maria Johannisdatter Nord-Engan (?). Vielsen, barnedåp og barnas konfirmasjon står i bygdebøkene for Hole, men hvis jeg ikke er helt på viddene geografisk, så ligger vel både Weien og Gaarud, der Jacob og Maria bodde i 1801, på Tyristrand (Ringerike). Nåja, nok om det!

 

De døper datteren Lisbeth i 1776 og Anne i 1778. Lisbeth blir konfirmert i 1792 og Anne i 1795. Anne bor nok sammen med foreldrene i 1801 (+ en 2 år gammel sønn), og jeg tror det er Lisbet vi finner som tjener på Justad i Lier i 1801.

Er det noen som kjenner til Jacob Jacobsen og familien hans?

Kan de to døtrene ha flyttet til Lier? Lisbeth Jacobsdatter, tjener på Justad, giftet seg 9. september 1802 med ektemannen Søren Gulbrandsen Sjåstad. Anne Jacobsdatter giftet seg 14.12.1811 med ungkar og dragon Helge Olsen Rustand, og den 1. cautionisten var Søren Gulbrandsen Sjåstad. Lisbeth og Søren var faddere til det første barnet til Anne og Helge, og vi finner Anne og Helge som faddere til Lisbeth og Sørens barn i 1813.

 

Jeg har sett på nettet at det ikke er første gang en leiter etter opphavet til Lisbeth (Elisabeth) og Anne, og jeg lurer på om jeg nå ha funnet foreldrene... All hjelp mottas med stor takk!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkive...f01058269000883

Familien på Gaarud i 1801.

Kan legge til at Lisbeth (Elisabeth, kalles også det) døde 22.02.1828 på Bollen, Sjåstad, 52 år.

Anne Jacobsdatter Sjåstad-eie døde 21.02.1864, 85 år, så alderen på begge passer ganske så bra, syns jeg, på de to døtrene til Jacob og Maria....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har peiling på Jacob og døtrene hans????

Har sporet opp noen av barna til Lisbeth og Søren Gulbrandsen, i håp om at det får noen til å se lyset:

Ellen-Johanne, født 1806. Gift 10. april 1830 med Bent Gulbrandsen (bodde i Drammen/Bragernes). Hun var enke i 1858.

Helle, født 1809. Giftet seg i Christiania/Domkirken 16. april 1845 med Christian Andersen

Deres yngste barn, Herman, født i 1820, har jeg full "koll" på.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.