Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte fra Risøy i Haugesund.


Gjest Skjeggedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Skjeggedal

Hei

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å transkribere et skjøte/festeseddel fra 1839? Til tross for mye innsats har jeg ikke klart å transkribere teksten i sin helhet. Så vidt jeg kan bedømme er det en Jens Thomassen Risøen som utgir en festeseddel til en Risvold og Thorsen.

 

Lenke under. Aktuelle teksten øverste tekst på siden.

 

http://www.arkivverk...80926311532.jpg

 

 

Bakgrunnen for forespørselen er at jeg undersøker alderen på et sjøhus på Risøy i Haugesund. Den eldste eieren vi kjenner av det aktuelle sjøhuset er fra 1864, og han het Samson Fresvig. Men jeg mistenker at huset er eldre, sannsynligvis fra 1835 til 1840. På skjøtet til Fresvig er det nevnt at noen Thorsen og Risvold festet denne tomten før Fresvig, og han som festet grunnen bort var Thomassen Risøen. Har så funnet en tinglest festekontrakt i pantebøkene som jeg da antar omhandler den aktuelle eiendommen

 

All hjelp mottas med veldig stor takknemlighet

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskrevne Jens Thomassen og John Thomassen Rasmussen Riisøen tilstaaer og vitterliggjør hermed at have leiet og fæstet, som vi hermed leier og fæster til Giærtgiver og Landkræmmer Steen Johannessen Sand i Jelsøe Skibrede og Thore Samuelsen Riisvold af Søvde Sogn, en paa den østlige Side af vor eiende Gaard Riisøen i Matr No 6 i Skaare Skibrede beliggende Søehuusgrund udi det saakaldede Smedesund paa sydlige Side af den forhen til Elling Anderssens tilfæstede Søehuusgrund dog at der mellem disse Grunde bliver en frie og ubebygget Baadestøe, der skal tillige med den herefter anførte Grund bruges af Fæsterne denne Grunds strækning er fra S. t. N. 30 – er tredive Alen lang og udi den Sydlige Ende 17 – er 17 Alen bred og udi nordlige Ende 19 – er nitten Alen bred, hvilke Søehuus grund, bemeldte Gjæstgiver og Landkræmer Steen Johannessen og Thore Samuelsen Riisvold maa i sin Livstid, hvad enten En eller begge eie eller bruge det her opbyggede Søehuus nyde bemeldte Grund mod et aarlig inden Juul hvert Aar betaler i Grundeleie 1 ½ Spdr, er een og en halv norsk Speciedaler til os og efterkommende Eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.