Gå til innhold
Arkivverket

Skal jeg lete i Tyskland eller Sverige?


Morten Nasch Sandvold
 Del

Recommended Posts

I min direkte farslinje er min eldste kjente mann Heinrich Fridrich Martin Nasch, og han ble født ca. 1724 i Stralsund i Tyskland, og han kom til Sund i Hordaland ca. 1754, og han ble "mesterfeltskjærer" (feltlege) i Bergen i 1758.

 

Stralsund var svensk fra 1630 til 1815 med unntak av et par år på begynnelsen av 1700-tallet, men hvor skal jeg søke for å finne foreldrene til Heinrich?

 

Har prøvd mye i flere år - men har ikke fått noe svar hverken fra Tyskland eller fra Sverige.

 

Kan disse kirkebøkene fra den tiden i Stralsund finnes på et arkiv et sted i Sverige? De finnes ikke på Arkiv Digital, men jeg tenker at siden dette omhandler svensk tapt mark (som så mye annet), og at dette er stoff som Arkiv Digital ikke har brydd seg om å avfotografere siden det ikke er svensk i dag.

 

Sverige var fra gammelt av en stormakt som hadde store landområder under seg, men jeg har til gode å se arkiver fra disse områdene i Arkiv Digital, og jeg sitter og funderer på hvor svenskene har oppevart arkivene fra sine tidligere kolonier/erobret mark.

 

Er det noen som har noen tanker om hvor jeg skal lete for å finne ut av dette?

 

Ps. Jeg har lenge hatt en tråd ute om dette på DIS: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=102009 og har fått ett svar. Har prøvd alle E-post kontaktene i denne linken, men får bare beskjed om at adressen er feil.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Ta kontakt med G-Gruppen i Stockholm. Denne gruppe av tyske og svenske genealoger er spesialisert på Svensk Pommern og de Baltiske områdene.

De har en hjemmeside hvor du kan lese om deres aktiviteter. Bli gjerne medlem og deltar i diskusjonene, samt send inn dine "frågor"

Hilsen

JanM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.