Gå til innhold
Arkivverket

Stub i Bergen, slutten av 1600-tallet og begynnelsen av 1700


Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Heisan, jeg forsker litt rundt Charlotte Helene Stub (ca. 1710-1777). Hun levde sitt liv med lang tilhørlighet til Domkirken i Bergen. Jeg søker hennes foreldre og eventuelle søsken.

Hun gifter seg i 1731 og får barn i 1732, 1733, 1735, 1737, 1740, 1743 og 1745.

 

Jeg kan ramse opp faddere ved hennes barns dåp:

Hr Toldskriver Keutels kiereste

Hr Overmaaler Bischis kiereste

Jomfrue Danielsen

Hr Auctionsdirecteur Manich

Nils Danielsen

Michael de Rytter

 

Lucie Bigom

Abigael Catrine Gelmeyden

Marie Hansdat Berg

Hr Capitain Greve

Hr Lieutnant Blichfelt

Wilhelm Buscher

 

Elsebe Kamp

Johanne Meyer

Elsebe Stub

Obertoldbodbetient Jens Rafn

Jochum (kom i Actein Crumbigels sted)

Alexander Møller

 

Mette Herkam

Michel Andreas Fierslevs kone

Carl vin der Velde

Peter Meyer

Cordt Hendrich Becher

 

Anna Engel von Schoppen

Ingebor Elisabeth Schrøder

Hr fendrich Jens Hierman

Hans Jochum Jordan

Danchert Fasmer

 

Obertoldbetient Poppe Møllers kone

Dorthe Tuxsen

Christopher Roggen

Jochum Krei

Morten Stub

 

 

Helline Sæbye

Maren Figenschov

Gesche Johanna Ehlers

Hr Matthias Albertus Haberdorph

Jacob Ravn

 

Fadderrekken viser kun to personer med Stub til etternavn: Elsebe og Morten.

 

Er det noen som har kjennskap til Stub i Bergen og som kan komme med forslag til hvem denne familien er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte Helene Stub og Ingebrigt Larsen Dahlenbergs barn:

  • Anna Marie f. 1732
  • Anne Marie f. 1733
  • Abigael f. 1735
  • Lars Andreas f. 1737
  • Frantz Hendrich f. 1740
  • Lars Andreas f. 1743
  • Marthe Catharina f. 1745

Ved å studere navnene på barna tror jeg vi langt på vei kan peke på hvem hennes foreldrene var.

 

I Bergen finner vi paret Anna Maria Ottesdatter og Andreas Stub med barna Morten f. 1721 og Abigal f. 1723.

Jeg vil tro dette paret også er foreldrene til Charlotte Helene, og at hun er født og døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magister, Stiftsprost ogSogneprest Nykirken i Bergen Otto Hansen Schreuder d 1696 var gift med Anne Jensdatter Schjeldrup d 1714 (datter av Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjeldrup (1604-1665) g m Inger Olsdatter Worm (1621-1677). De hadde b l a en datter Susanne Schreuder d f 1742, denne ble gift med Sogneprest Michael Stub (1683-1758). Han var sønn av Hans Lauritssen Spydeberg og Gunhild Kjeldsdatter Stub, og brukte sin mors etternavn, Stub. Jeg fant dette litt intr da du her finner kobling til Bergen m Biskop Schjeldrup, en finner Schreuder i Bergen og tilslutt Stub (som var Sogneprest, Fosen). Det kan jo være en ren tilfeldighet, men ville ikke bli forundret om det er rundt disse familiene at en finner også koblinger til de Stub som du etterlyser ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et dere tar dere tid for å hjelpe meg. Om det fører frem eller ikke gjenstår å se. Om Charlotte Helene er født, som antydet rundt 1710 og døbt i Domkirken vil jeg ikke finne innføringen. Jeg må i så fall finne noe(n) skifter som kan knytte henne sammen med sine foreldre. Navnelikhet kan, som det sies her, være en indikasjon.

Nå får jeg i hvert fall noe mer å forholde meg til. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte Helene Stub og Ingebrigt Larsen Dahlenbergs barn:

  • Anna Marie f. 1732
  • Anne Marie f. 1733
  • Abigael f. 1735
  • Lars Andreas f. 1737
  • Frantz Hendrich f. 1740
  • Lars Andreas f. 1743
  • Marthe Catharina f. 1745

Ved å studere navnene på barna tror jeg vi langt på vei kan peke på hvem hennes foreldrene var.

 

I Bergen finner vi paret Anna Maria Ottesdatter og Andreas Stub med barna Morten f. 1721 og Abigal f. 1723.

Jeg vil tro dette paret også er foreldrene til Charlotte Helene, og at hun er født og døpt et annet sted.

Det kan være noe i det du sier her. At Charlotte Helenas barn blir gitt navn på følgende vis:

1. Anne Marie etter mormoren

2. Anne Marie etter mormoren

3. Abigael etter Lars Dahlenbergs hustru (har ikke navnet hennes) - blir i så fall etter farmoren

4. Lars Andreas etter begge bestefedrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mener at Anders og Andreas kan være en og samme person finner jeg i Family Search

1715 barnet Elsebet døpt og foreldrene er Anne Marie Ottesdatter og Anders Stub - dette i Trinitatis, København

1716 barnet Morten døbt og foreldrene er Anne Marie Ottesdatter og Anders Stub - dette også i Trinitatis, København

1717 barnet Maren døbt og foreldrene er Anne Marie Ottesdatter og Anders Stub - dette også i Trinitatis, København

det finnes en ny Morten døpt 1721 hvor foreldrene er Anne Marie Ottesdatter og Andreas Stub - Bergen

1723 barnet Abigael døpt og foreldrene er Anne Marie Ottesdatter og Andreas Stub - Bergen

 

Fadderrekken som jeg viste til ovenfor viser en Morten Stub som fadder i 1743 og en Elsebe Stub som fadder i 1735.

 

Jeg tror nettet snører seg mer og mer sammen - eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løs tanke, kan Anne Marie Ottesdatter være en datter av Otto Hansen Schreuder ? En annen datter av samme, Susanne, giftet seg jo med en som kalte seg Stub, kan det være en datter til som har blitt gift med en Stub, en ren spekulasjon, men en vet aldri !?

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løs tanke, kan Anne Marie Ottesdatter være en datter av Otto Hansen Schreuder ? En annen datter av samme, Susanne, giftet seg jo med en som kalte seg Stub, kan det være en datter til som har blitt gift med en Stub, en ren spekulasjon, men en vet aldri !?

 

Jan-Erling

Sikter du til sogneprest i Nykirken, Otto Hansen Schreuder 1628-1696 så trodde jeg at hans datter Susanne døpt 30.mai 1675 i Bergen ble gift med Hans Petersøn Arentz 1670-1720 (foreldre til biskop Frederik Arentz).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort researce på disse, men giftet ikke Susanne seg to ganger? Først med Arentz, så med Michael Hansen Stub? (i 1721)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke, sånn umiddelbart, se at det skiftes etter Otto Hansen Schreuder 1628-1696 - kanskje litt rart om han var sogneprest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Hansen Schreuder var gift 2 ganger, først med Margreta Henriksdatter Miltzow i c1654 og i c1667 med Anne Jensdatter Schielderup.

 

Hvis Susanne ble gift på nytt bør det vel ha vært etter første ektemanns død. Hvis dennes dødsdato 1720 er riktig så passer det dessverre ikke inn at hun får barn 1717-19 og senere i 1723 hvor hun da vil være 48 år.

 

Litt vanskelig å verifisere datoene dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Hansen Schreuder var gift 2 ganger, først med Margreta Henriksdatter Miltzow i c1654 og i c1667 med Anne Jensdatter Schielderup.

 

Hvis Susanne ble gift på nytt bør det vel ha vært etter første ektemanns død. Hvis dennes dødsdato 1720 er riktig så passer det dessverre ikke inn at hun får barn 1717-19 og senere i 1723 hvor hun da vil være 48 år.

 

Litt vanskelig å verifisere datoene dessverre.

 

Det Jan-Erling kaster inn er vel om Susanne kunne hatt en søster; Anne Maria Ottesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.