Gå til innhold
Arkivverket

Pet Anes hus i Bergen


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Det står veldig mye om Ane Pet-ANe, hennes liv og slekt i en debatt i det gamle forumet. Men jeg får ikke laget lenke til den. Nummeret på den er 17529.

Jeg fant den med en gang ved å google etter: Pet-Anes hus, Bergen.

 

Om jeg ikke tar feil så hadde du innlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit. Takk for svaret. Ja det stemmer at jeg hjalp noen med slekten Ruus og da ble denne nevnte klebersteinstavlen med innskrift nevnt . Jeg trur og at Pet Anes hus har ligget like i nærheten av Nykirken , men jeg vet ikke hvor. Hadde håpet noen dro kjensel på husene I C Dahl har tegnet i 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror huset til venstre må være "Muren" (Murhvelvingen) ute i Østre? Muralmenning - ut mot Nykirken, ja. Bakken opp til høyre fører opp mot "Klosteret", Men for sikkerhets skyld ville jeg ha spurt på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

I fra skattemantallet 1645 har jeg notert bl annet:

 

-- (Tommas Beegs smug) 50 dlr,147: hus som Christen Poffuelsen og Ole Rasmussen iboer ,strax der ovenfor 200 dlr ,148:huset hun selv iboer,med sjøbodene op og neder, opp i smuget 2500 dlr.--

 

Så jeg regner med at det må ligge i området ved Tommas Beegs smug. Men det er vel ikke noe kart som har huset med der.

 

Det er jo et stort hus verdsatt til 2500 dlr i 1645.

Får lete videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde :) Det er nokk det huset I C Dahl har tegnet i 1839. Det må da være ett meget gammelt hus da Pet Ane døde tidlig 1600 tallet.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er feil at Pet Ane bodde i det huset. Dette er vel huset til datterdatteren som og het Ane Richertsdatter og var gift med res kap i Nykirken Johan Carstensen Wildenrat. Det passer bedre.

Det var Thomas Clausen Ratken som overtok huset etter sin mor PetAne ser det ut til. For hans hus var taksert til 2600rdlr og lå i rode 4 -21. Hans enke Margrethe(Grete) Blechman bodde senere i rode 4-37 Ytre Markevei. Tror ikke disse husene er avtegnet da de er for gamle. Men ellers takk for hjelpen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.