Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan søke i franske kilder? (Orléans ca 1730-1740)


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei en av mine forfedre Nicolas Mathias le`Fevre (ca 1730-1775) ankom Trondheim ca 1764.

Han ble gift 23/5 1765 med Agnese Mathiasdatter Schultz. Tok borgerskap som Mæsterperuquemager i Trondheim 8/12 1766 og borgerskap i Christiania 27/9 1779.

 

I borgerbrevet fra 1766 tilkjennegir han å være barnefødt i Orleans, noe som gjentas i trolovelsen. Familiefortellingen forteller at han kom til Norge etter å ha vært i tyrkisk (osmansk) fangenskap, det sies at han var katolikk ved ankomsten, men når han gifter seg i 1765 er han protestant. Han døde i Christiania i mars 1775 og etterlot seg kone og tre døtre. Døtrene ble plassert på det Ankerske Waisenhus (et barnehjem for barn av embetsstanden)

 

Han kom antakelig fra gode kår, ifølge familiefortellingen var han lærer i fornemmelig fekting og språklærer i tillegg til parykkmaker og hadde bla. en "guldgaloneret hat". Hans datter ble i sin vielse kalt "welædle", denne datteren fikk ved Bernt Ankers gavebrev av 27/8-1790 100 Riksdaler årlig så lenge hun levde ugift og fortellingen sier videre at hans døtre skrev i 1836 en andraging til regjeringen (hvilken regjering?) om å få arven etter Napoleons general Pierre François Joseph Lefebvre (1755-1820), han var hertug av Dantzig, og marshall av Frankrike..

 

Hadde vært spennende å kunne funnet ut av dette..

Noen som har erfaring med kilder fra Frankrike? Kirkebøker/Folketellinger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Lenge siden dette, men hvis du ikke alt har funnet en løsning foreslår jeg at du prøver å skrive til Cercle Genealogique de Loiret, (http://loiretgenealogique.org/). (Loiret er fylket hvor Orleans ligger). Du kan skrive til dem på http://loiretgenealogique.org/?p=contact . Bruk Google Translate om du trenger. Jeg fikk glimrende service fra en søsterforening et annet sted i Frankrike for noen år siden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden dette, men hvis du ikke alt har funnet en løsning foreslår jeg at du prøver å skrive til Cercle Genealogique de Loiret, (http://loiretgenealogique.org/). (Loiret er fylket hvor Orleans ligger). Du kan skrive til dem på http://loiretgenealogique.org/?p=contact . Bruk Google Translate om du trenger. Jeg fikk glimrende service fra en søsterforening et annet sted i Frankrike for noen år siden.

 

Lykke til!

Takker så mye Knut! Jeg har ikke kommet noe videre på sporet, så det var et godt tips.

Hadde sikkert vært enklere om jeg kunne fransk, for jeg har hørt at de har mye gode kilder.

 

 

Her har du også en nyttig link, et stort debattforum der man kan stille spørsmål. Får et par tusen treff på Pierre, François og Joseph Lefebvre: http://www.geneanet.org/

Takker så mye Christian, ja Pierre, Francois og Joseph ser ut til å være vanlige navn. Problemet er vel at le`Febvre, le`Fevre eret ganske vanlig slektsnavn, det betyr jo rett og slett "Smed". Hadde vært virkelig moro å funnet ut av dette og ikke minst om det faktisk stemmer at parykkmakerens døtre sendte "andragende til regjeringen" om arven etter hertugen.. (Noe spor av noe arv er det ikke, men allikevel).

 

Jeg legger ved dokumentet fra parykkmakerlauget fra 19 Juli 1766, der han skriver at for 2 år siden hadde etablert seg i Trondheim som hårskjærer (frisør) Han fikk innvilget borgerskap som parykkmaker 8 Desember 1766. I selve borgerskapsbevillingen står det "tilkiendegav at være børnefødt i Orleans i Frankrig, og af den Lutherske Religion, og begjærede at vinde Borgerskab som Mester peruque Mager; Hvilket Magistraten bevilgede.."

post-581-0-31234400-1460826490_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlige navn men de hadde alle samme etternavn Det er en veldig stor database med sletsrelasjoner fo hver enkelt.

Ja, det er vanlige navn men de hadde alle samme etternavn Det er en veldig stor database med sletsrelasjoner fo hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlige navn men de hadde alle samme etternavn Det er en veldig stor database med sletsrelasjoner fo hver enkelt.

Ja, det er vanlige navn men de hadde alle samme etternavn Det er en veldig stor database med sletsrelasjoner fo hver enkelt.

Ifølge det jeg vet om slekta kan parykkmakeren ha vært onkel til General Lefebvre.

Hvis det stemmer var parykkmakeren sønn av møller/parykkmaker Pierre le`Fevre, som er nevnt da sønnen konstabel i Rouffach Francois Josepf le`Fevre (Föber) (1725-1765) gifter seg med Anen Marie Riss i 1751. Francois var far til General Pierre Francois Joseph Lefebvre (1755-1820), da sønnen mistet faren sin tidlig, ble han sendt 8 år gammel til sin onkel (Philippe) Jean Christophore Lefebvre (1732-1801), som var abbed og pastor i Guemar. Onkelen ønsket¨at han skulle få en karriere innen kirken og han måtte lære seg både Fransk, latin og gresk, men etter en krangel med sin onkel, rømte han 17 år til fots og meldte seg frivillig inn i "Garde Francaise" i Paris. Han ble aktiv i den franske revolusjon, innrullert 1773 og forfremmet av sine medsoldater til sersjant i 1782. Siden steg han stadig i gradene og ble en av Napoleons generaler og utnevnt til Hertug av Dantzig. Så Pierre Joseph og Francois er helt klart navn som skal undersøkes..

 

 

 

 

post-581-0-03184200-1460828950_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel også nevne at arven til General Lefebvre antakelig ble arvet av en Lefevre som bodde i Brunsvig (Braunschweig?) i 1836, hvem personen var vet jeg ikke..

Ellers hadde parykkmakeren fire døtre, som altså skal ha søkt regjeringen (den franske?), om arven:

  • Anne Gurina le`Fevre (1766-1845), ugift, fikk en sønn med sin søsters svigerbror kompanikirurg Peder (Peer) Aslachsen Grimsgaard.
  • Abel Margrethe le`Fevre (1767-1849, gift med forvalter i det Ankerske Fideikomiss Bertram Dybwad.
  • Marie Helene le`Fevre (1769-1844), gift med fullmektig ved det Ankerske Fideikomiss Børre Aslachsen Grimsgaard.
  • Caroline Lovisa le`Fevre (f. 1773).

post-581-0-34139400-1460831809_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

 

Hei,

 

Jeg har brukt mye tid på arkivsøk i Lorraine hvor min franske oldemor kom fra. Disse erfaringene er oppsummert i en artikkel i Slekt og Data nr. 3 2016. Evt. kan jeg gjengi noen hovedtrekk og nyttige kilder her om det skulle være av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.