Gå til innhold
Arkivverket

Von Westens klage på behandlinga av samane


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

I tingbok for Vefsn (ordinært haustting 24.10.1724) , tingbokas fol. 119 a, 9. - 13. linje, finn vi følgjande tinglysing:

"Publ. lector van Vestens Klage til Kl. Justit. Raad Schielderup angaaende findernes og Lappernes ille behandling af Nordmenderne udi adskillige maader, datt, Trundh. dend 21 Juli 1724.

Samt og [... ??] Kl. Justit raads Resolution samme handel angaaende daterit Trundh. dend 21. Juli 1724."

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/31248/122/

Eg er interessert i innhaldet i klageskriftet og det svaret som er gitt av justisråden. Eg vil tru dokumenta kan vere i Misjonskollegiets arkiv i Riksarkivet eller i arkivet etter justisråden - men akkurat det veit vel de betre enn eg.

 

Eg spør her istaden for i brev, sidan ein ven av meg ser etter det same dokumentet i Trondheim - slik kan han sjå eit evt svar frå dykk.

 

Dersom svar må sendast i post, er adressa Bygdebokkontoret, Postboks 88, 8651 Mosjøen.

 

mvh Knut Skorpen, bygdebokkontoret i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justisråd Schielderup må være amtmannen i Nordland, Ove Sørensen Schjelderup som var amtmann 1704-1751 (jfr. T. Weidling: Eneveldets menn i Norge. Riksarkivarens skriftserie nr. 7). Arkivet etter amtmannen /Fylkesmannen i Nordland oppbevares ved Statsarkivet i Trondheim. Det innkomne brevet fra Thomas von Westen bør befinne seg i saksarkivet, og en kopi av det utgående brevet fra amtmannen vil være i kopiboka dersom disse er bevart.

 

Vi setter derfor denne saken over på SAT sitt forum.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Kopibøkene som er bevart for amtet starter først i 1751. Det er få dokumenter som er bevart for året 1724 og jeg kan ikke finne brevet fra Thomas von Westen blant disse.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nye opplysninger i saken. I arkivet etter tidligere statsarkivar Kiil, finner jeg en avskrift av brevet. Det viser seg da at det befinner seg i Stiftamtmannens arkiv.

Jeg skal få tatt kopi av transkipsjonen og sendt det til deg, men jeg kan ikke garantere at jeg rekker det før helga.

 

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Flott!

Eg vart ikkje merksam på dette svaret før no, men eg ventar i desto større spenning.

 

Eg har ikkje registrert noko i postboksen enno - er brevet sendt?

 

Dersom du har sendt brevet, kan vi ta evt kommunikasjon på epost - knut.skorpen@vefsn.kommune.no

 

 

mvh Knut Skorpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.