Gå til innhold
Arkivverket

Skiftekortene - vet dere hvilken periode de dekker?


Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Lurer på om dere vet hvilken periode skiftekortene dekker.

Jeg er på jakt etter et eventuelt skifte i perioden 1744 - 1751.

Vedkommende jeg er på jakt etter var matros, og jeg finner ikke ham i basen "Døde i Bergen 1668-1815".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skiftekort fra alle jurisdiksjoner i vårt distrikt, bortsett fra Bergen og Nordfjord.

 

Vi har skifteprotokoller for Bergen fra 1716 og oppover. Men det ble ikke skiftet etter alle døde personer. Det ville bl.a. være krav om at den avdøde etterlot seg tilstrekkelige midler til å dekke skiftekostnadene.

 

Personer som ikke er nevnt i skifteprotokollene, kan være med i skiftejournalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Yngve.

 

Jeg finner ham ikke dødsinnført i Bergen, og mitt eneste håp er å finne opplysninger i et eventuelt skifte etter ham. Han var som sagt matros, og han kan jo ha omkommet utenfor Norge.

Han fikk barn i mars 1745, og kona giftet seg på nytt i 1751. Skiftene har ikke register, så da blir det å bla endel sider - uten visshet om man i det hele tatt finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bladd endel selv og funnet den innføringen jeg lette etter.

Jeg har imidlertid veldig lyst på å se om det skiftes etter Charlotte Helene Stub, som døde i 1777, med begravelse 11 mars.

Finner dere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Register nevnt i #7 var jeg klar over. Jeg trodde dere hadde noen flere register, det står i merknad på skifteprotokollene "Register på Statsarkivet i Bergens lesesal"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er innført i Bergen skifteptotokoll 6, fol. 510:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 6b , 1772-1782, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24006/130/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081111670516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.