Gå til innhold
Arkivverket

Bademester ved Spydeberg bad, for ca 35 år siden. Hvem var han?


Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Bademesteren ble kalt for Badenilssen, Jeg skulle gjerne visst hans fornavn. Noen som kjenner til om han lever i dag? Han skal være i slekt med Sigurd Nilssen f.20/3-1906 i Vinger. Sigurd ble gift i 1925 med Anna Laurents(z)e født Ljungquist i 1896 i Spydeberg. .Anna er min svigermors tante. Mvh Gitte J. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsdata å gå ut fra:

Sigurd dåp i Vinger 20.mai 1906 (nr.12): Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4987&idx_id=4987&uid=ny&idx_side=-37

Det fremkommer at foreldrene til Sigurd heter Nils Fredrik Nilsen (1879) og Dorthea Danielsdatter(1876).

 

Disse to inngikk ekteskap i Hof/Arneberg 7.juli 1901: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4738&idx_id=4738&uid=ny&idx_side=-123. NB: Brudgommens fødselsår oppgis til 1880!

Sigurds søster (Marie) døpes i Hof/Arneberg 13.mars 1898 med Fredrik Nilsen og Dorthea Danielsdatter som foreldre: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4738&idx_id=4738&uid=ny&idx_side=-44

(Nils Fredrik Nilsen (ved Sigurds dåp) og Fredrik Nilsen (ved Maries dåp) er identiske.)

 

Sigurd med mor og søster ved FT.1910-Kongsvinger: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036394000602

Iflg. 1900-tellinga (Hof) finner vi moren Dorthea Danielsdatter, og hennes datter Marie uten Maries far. Dorthea Danielsdatter er ved dette tidspunket ugift. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00424&gardpostnr=450&personpostnr=2603&merk=2603#ovre

 

Det er en Nils Fredrik Nilsen (Skogsarbeider!) og ei Dorthea (Henriksen NB!) som får ei datter (FANNY) i Kongsvinger i 1913. Dette paret står oppført med fødselsår som ligger ett år over det vi gjennfinner i Sigurds og Maries dåp. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4987&idx_id=4987&uid=ny&idx_side=-50

Så er det bare å komme videre. Paret bør altså få en sønn! Det spørs om det også bør letes i kirkeboka for Spydeberg.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Til Iver, tusen takk for opplysninger. Har allerede funnet disse. Det jeg er mest opptatt av er etterslekten til Anna og Sigurd. For ca 1 mnd siden ble vi klar over at min svigermor hadde en tante til. Født utenfor ekteskap. Og hvis jeg/vi har forstått det riktig visste barnefaren aldri om henne. Da burde hun ha vært med i arveoppgjøret etter ham. Jeg ble oppringt av en dame i dag, og hun fortalte at Sigurd Nilssen og bademesteren var en og samme person. Så da har jeg alle opplysninger om denne mannen så langt. Men fikk også vite at Sigurd og Anna Nilssen hadde en datter til, nemlig Astrid. Hun giftet seg muligens med en fra Jugoslavia eller der omkring og utvandret til Statene. Da står det igjen å finne henne og søsteren Sigrid, som bor/bodde i Oslo. Aner ikke hvilket etternavn de har, men den som leter den finner..... :D Hvis både Astrid og Sigrid lever, så er de grandtanter til min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

I gravminneregisteret finner vi Sigurd og Anne Laurentse i samme grav i Spydeberg (graven er fra 1975/80). Antakelig er graven festet (av nærmeste pårørende).

 

NILSSEN med to ganger S er det ytterst få (ingen?) som har i Spydeberg.

Det er vel ikke utenkelig at graverdsvesent (kirkevergen) i Spydeberg kan bidra med en oppkobling til etterkommere.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei og takk for svar. Til Iver, tusen takk for opplysninger. Har allerede funnet disse. Det jeg er mest opptatt av er etterslekten til Anna og Sigurd. For ca 1 mnd siden ble vi klar over at min svigermor hadde en tante til. Født utenfor ekteskap. Og hvis jeg/vi har forstått det riktig visste barnefaren aldri om henne. Da burde hun ha vært med i arveoppgjøret etter ham. Jeg ble oppringt av en dame i dag, og hun fortalte at Sigurd Nilssen og bademesteren var en og samme person. Så da har jeg alle opplysninger om denne mannen så langt. Men fikk også vite at Sigurd og Anna Nilssen hadde en datter til, nemlig Astrid. Hun giftet seg muligens med en fra Jugoslavia eller der omkring og utvandret til Statene. Da står det igjen å finne henne og søsteren Sigrid, som bor/bodde i Oslo. Aner ikke hvilket etternavn de har, men den som leter den finner..... biggrin.png Hvis både Astrid og Sigrid lever, så er de grandtanter til min mann.

 

Hei Gitte

 

Vet at dette er en stund siden.

Min kone, Anna Marie Nilsen er barnebarn av Anna og Sigurd Nilssen

Hun er datter av Astrid Nilssen. Astrid og Sigrid er desverre gått bort.

Vi har vært og stelt gravene i Spydeberg noen ganger.

Er bosatt i Bergen.

Vi er intressert i å utveksle informasjon ang dette.

Ta gjerne kontakt

 

Mvh

Odd Arne Nilsen

Hei og takk for svar. Til Iver, tusen takk for opplysninger. Har allerede funnet disse. Det jeg er mest opptatt av er etterslekten til Anna og Sigurd. For ca 1 mnd siden ble vi klar over at min svigermor hadde en tante til. Født utenfor ekteskap. Og hvis jeg/vi har forstått det riktig visste barnefaren aldri om henne. Da burde hun ha vært med i arveoppgjøret etter ham. Jeg ble oppringt av en dame i dag, og hun fortalte at Sigurd Nilssen og bademesteren var en og samme person. Så da har jeg alle opplysninger om denne mannen så langt. Men fikk også vite at Sigurd og Anna Nilssen hadde en datter til, nemlig Astrid. Hun giftet seg muligens med en fra Jugoslavia eller der omkring og utvandret til Statene. Da står det igjen å finne henne og søsteren Sigrid, som bor/bodde i Oslo. Aner ikke hvilket etternavn de har, men den som leter den finner..... biggrin.png Hvis både Astrid og Sigrid lever, så er de grandtanter til min mann.

 

Hei Gitte

 

Vet at dette er en stund siden.

Min kone, Anna Marie Nilsen er barnebarn av Anna og Sigurd Nilssen

Hun er datter av Astrid Nilssen. Astrid og Sigrid er desverre gått bort.

Vi har vært og stelt gravene i Spydeberg noen ganger.

Er bosatt i Bergen.

Vi er intressert i å utveksle informasjon ang dette.

Ta gjerne kontakt

 

Mvh

Odd Arne Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.