Gå til innhold
Arkivverket

Skredder Trygve Adolf Marius Kristiansen - Oslo


Camilla Sandaker
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge eltet etter barna til Skredder Trygve Adolf Marius Kristiansen f. 17/3 1885 og Inga Helene Torvaldsen ( Også brukt Olsen) f. 1885.

Gift 7 juli 1812 Uranienborg.

Funnet Et barn som er født 23 Aug 1917 - Torbjørn Ingar - på Rikshospitalet

Skal være et barn som er ca 5 år yngre - Erling. Vet ikke om han er født utenfor ekteskapet

Og et gutt som er født rundt 1920 - Olaf.

Også fått opplyst at det skal være 2 barn til som døde som små, mulig gutt og jente.

Tror alle barna kan ha dobbeltnavn.

1917 bodde de i Steenstrupsgt 17, tror dem bodde ganske lenge der.

 

 

Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges håndverksmestere:

 

Trygve Adolf Marius Kristiansen, skredderm., Oslo, f. 17-3-1885 i Oslo. Foreldre: Skomakerm. Edvard Kristiansen og Emilie Marie, f. Olsen. Utlært i Åsgårdstrand. Sv.brev og håndv.brev 1920. Div. tilskjærerkurser. Arbeidet som svenn i København i 2 år, som tilskjærer hos Hermann Mehren, Oslo i 9 år. Spes.: Uniformer. Startet eget firma 1920. Interessert i friluftsliv, ski- og motorbåtturer. - Gift 1912 med Inga Thorvaldsen. 3 sønner.

 

Thorbjørn Ingar Kristiansen, skredderm., Oslo, f. 23-8-1917 i Oslo. Foreldre: Skredderm. Trygve Kristiansen og Inga, f. Thorvaldsen. Utlært hos Mehren, Oslo. Sv.brev 1940, håndv.brev 1942. Middelskole. Opptatt som kompanjong i sin fars bedrift 1946. Interessert i bridge. - Gift 1948 med Ruth Pedersen. 1 sønn og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I merknadsfeltet ved dåpsinnførselen til Torbjørn Ingar står det 1 B: l.

 

Mener tidligere å ha sett det i andre kirkebøker, og at det betyr at de har 1 Barn fra tidligere som lever.

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0016 (1916-1918), Fødte og døpte 1917, side 246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1849&idx_id=1849&uid=ny&idx_side=-255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at han har en eldre bror som heter Erling, skal være ca 5 år eldre. Men kan ikke finne fødsel på ham. Han bodde i Oslo hele sitt liv, med unntak av noen år i Kongo.

 

Norges håndverksmestere:

 

Trygve Adolf Marius Kristiansen, skredderm., Oslo, f. 17-3-1885 i Oslo. Foreldre: Skomakerm. Edvard Kristiansen og Emilie Marie, f. Olsen. Utlært i Åsgårdstrand. Sv.brev og håndv.brev 1920. Div. tilskjærerkurser. Arbeidet som svenn i København i 2 år, som tilskjærer hos Hermann Mehren, Oslo i 9 år. Spes.: Uniformer. Startet eget firma 1920. Interessert i friluftsliv, ski- og motorbåtturer. - Gift 1912 med Inga Thorvaldsen. 3 sønner.

 

Thorbjørn Ingar Kristiansen, skredderm., Oslo, f. 23-8-1917 i Oslo. Foreldre: Skredderm. Trygve Kristiansen og Inga, f. Thorvaldsen. Utlært hos Mehren, Oslo. Sv.brev 1940, håndv.brev 1942. Middelskole. Opptatt som kompanjong i sin fars bedrift 1946. Interessert i bridge. - Gift 1948 med Ruth Pedersen. 1 sønn og 1 datter.

 

Har ikke noen opplysninger om Skomaker Edvard Kristiansen også? utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsregister

 

Torbjørn Ingar

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Fødselsregister nr. J 0002 (1917-1917), Fødte og døpte 1917, side 99.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1852&idx_id=1852&uid=ny&idx_side=-105

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050830010105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at han har en eldre bror som heter Erling, skal være ca 5 år eldre. Men kan ikke finne fødsel på ham. Han bodde i Oslo hele sitt liv, med unntak av noen år i Kongo.

 

Hva med å ta kontakt med de som driver denne hjemmesiden?

 

http://www.hurumpm.no/

 

Ser ut til at Erling Kristiansen var misjonær, noe som var årsak til oppholdet i Kongo. De kan kanskje bidra med mer informasjon?

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Misjonsleksikon:

 

Erling William Kristiansen, PYM Kongo (Leopoldville), født i Oslo 3-11-1912. Han reiste første gang til Kongo i 1939 etter språkstudier i Belgia. I 1940 grunnla han misjonsstasjonen Kalambi. I 1948 hadde han igjen studier i Belgia, og reiste året etter på nytt til Kongo. Han er gift med Esther, f. Hansen, f. 9-3-1913 i Holmsbu, Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med de som driver denne hjemmesiden?

 

http://www.hurumpm.no/

 

Ser ut til at Erling Kristiansen var misjonær, noe som var årsak til oppholdet i Kongo. De kan kanskje bidra med mer informasjon?

 

Mvh Bente

 

Sendt en mail med forespørsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Dette er rett Erling, som jeg har lett etter i flere uker.

 

Men så var det også Olaf, han skal være født rundt 1920. Var Maler, bl.a på Slottet. Døde på 90 tallet en gang. Også bosatt i Oslo. Tror han var med i mormonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelister 2001

?

 

 

0677 OSLO | Skattekommune: Oslo | Skatteår: 2001

ERLING WILLY KRISTIANSEN

Født 03.11.1912

 

 

ERLING WILLY KRISTIANSEN (født 1912 - avdød)

0 | Skattekommune: Oslo | Skatteår: 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Camilla! Jeg er datter av Olav Trygve Kristiansen (fodt Trygve Olav Kristiansen) som er broren til Erling Willy (William) Kristiansen og Thorbjorn Ingar Kristiansen, som er sonnene til Trygve Adolf Marius Kristiansen. Min far ble fodt 11.08.1919 og dode i juli 2003. Han var malermester paa Slottet i Oslo i mer enn 30 aar. Jeg vet at Trygve Adolf Marius og Inga Helene ogsaa hadde enda en sonn som het Knut (vet ikke noe om mellomnavn) som dode av en leversykdom som tenaaring. De hadde ogsaa en datter som dode som barn. Min far var ikke mormoner, men medlem av den andre religionen da de skilte seg paa 1800-tallet, den Reorganiserte Kirken av De Siste Dagers Hellige (mormonerne er Kirken av De Siste Dagers Hellige), som min mors familie var medlemmer av. Min far, Olav, var forst gift med Judith som dode av tuberkulose paa 1950-tallet. De fikk en sonn, Knut, fodt 27.08.1944. Olav giftet seg med min mor, Edith (Fossum) 09.02.1957. Jeg, Eva Anette Kristiansen Hart, er deres eldste barn i dette ekteskapet. Jeg har to yngre sosken - Erik Olav og Bente Irene. Jeg har selv bodd i Colorado, USA i snart 20 1/2 aar. 

 

Erling Willy var 7 aar eldre enn min far, Olav (husker ikke lenger fodselsdato). Han og hans kone Esther hadde fire barn - Ruth, Frank, Grete og Finn. Thorbjorn Ingar og hans kone Ruth hadde tre barn - Tore, Inger Lise og Jan.

Endret av Eva Anette Kristiansen Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.