Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidere ved Glassverket i Hurum


MetteR
 Del

Recommended Posts

Vet noen hvor man kan finne opplysninger om arbeiderne ved Glassverket i Hurum ? Finnes det et arkiv et sted ?

 

Jeg tenker spesielt på Christen Olsen Ruud som antagelig begynte å arbeide der ca 1795 da hans adresse er glassverket i 1797 (dåp til sønnen Amund) og i 1799 (skifte etter 1te kone)

Det er trolig at Christen Olsen Ruud flyttet til Svelvik ca 1795 med sin første kone Ingeborg Amundsdatter og deres 5 barn. Konen døde i 1798 i Svelvik og i følge Skiftebrevet etterlot hun seg mann og fem barn. Christen giftet seg på nytt med Anne Mathea Olsdatter.

 

Skiftebrev Ingeborg Ammundsdatter : http://www.arkivverk...90119350010.jpg

Folketelling 1801 Svelvik : http://digitalarkive...f01058278001714

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-40

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70513030141.jpg

En datter, Anne, døpt 18.08.1793 i Nes, Hedmark, så de hadde nok en stopp der før Hurum/Svelvik. Ifølge FS døper de tre jenter i Østre Gausdal: Mari, 01.02.1784, Marith 22.10.1786 og Beret, døpt 08.03.1789,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all info!

Antagelig et dumt spørsmål : hva er FS ?

Kan du finne ut hvor sønnen Ole er født også ?

 

Vet du om Glassverkets arkiv finnes et sted ? Skulle gjerne ha en kilde i Hurum som sa at familien kom fra Gausdal via Nes på Hedmark.

Forstår bare navnene i skiftebrevet etter Ingeborg - skal be om hjelp til lesning av teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

tror neppe det er stor grunn til å tvile på hvor familien kom fra - han het Christen Olsen Rud da han giftet seg i Gausdal og alderen ble oppgitt til 90 da han døde, så han bør være født rundt 1750. Du kan jo kikke litt i kirkebøkene for Gausdal (østre) for å se om du finner ham + selvsagt også Ingebor Amundsdatter. Får du hjelp til å lese skiftet, finner du kanskje ut mer.

Jeg HAR lett etter dåpen til Ole, som oppgis å være 9 år i 1801, men har ikke funnet ham. Ser at de får to sønner som døpes i Hurum, begge heter Amund. Amund den "første" døpes 12.06.1796 og Amund II 03.09.1797 (sistnevnte dør 10,5 måneder gammel og begraves 29.07.1798). Jeg antar at den første Amund også dør som liten, men har ikke funnet dødsfallet.

 

Når det gjelder mer info om Glassverket (evt. lister over arbeidere), så kan du prøve å kontakte Nils Johan Rønniksen, som skrev artikkelen i historieboka.no (Terra Buskerud) - mener han bor i Drammen, samt kontakte Hurum historielag, som har hjemmeside på nettet. Lykke til - dette er spennende!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har scannede sider fra Hurums historie - bygdehistorie inntil 1807 av Sigfred L. Eier. Det står selvfølgelig ikke noe spesielt om hver arbeider - men noen navn er vel nevnt. Ellers omhandler det selvfølgelig glassverkets historie. Hvis du vil ha disse må du gi meg e-postadressen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende en privat melding til henne - sånn som jeg nå gjør til deg, se på brukernavnet ditt helt øverst til høyre,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.