Gå til innhold
Arkivverket
Olle Elm

Familjen Grøter, Grøtter, Grötter - musikanter 1600-tal

Recommended Posts

Olle Elm

Den 19 February 2011 skrev jag mitt första inlägg i en diskussion om Påfwel spelman el.Paul Roder som anges i Christiania 1670 på forumet. Fick svar direkt av Geir Kamsvaag Berntsen och det blev en omfattande diskussion med många andra som bidrog. Geir sände mig dessutom bl a artikeln om "Den bortrømte stadsmusikanten fra Christiania i 1634 Peter Grøter Trompeter og hans familje" - som blev en viktig pusselbit i min forskning. Nu föreligger en artikel i Släktforskarnas årsbok 2013 med titeln Musikerfamiljen Grötter och den "tyske musikanten" Hans Georgen i Ormestorp, Ölmstad socken

post-1223-0-83461400-1380814769_thumb.jpg

Jag fann efterhand inte mindre än 10 barn till ovanstående trumpetare och stadsmusikant spridda i tre länder.

Geir - Du skulle givetvis fått en årsbok på posten, men dels är de så stora och tunga, dels fick jag endast något författarex, men jag hoppas volymen köps in även i Norge och kan studeras på plats.

Med tacksamhet,

Olle Elm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.