Gå til innhold
Arkivverket

Bli med på 1814-dugnaden


Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med grunnlovsjubileet i 2014 har Riksarkivaren startet opp prosjektet ”Det norske folk i 1814”. Gjennom kartlegging av befolkningen i perioden 1801-1815 kan vi beskrive samfunnet i årene omkring 1814.

Da må alle vigde, født og døde i denne perioden registreres. Arbeidet er godt i gang, men det mangler fortsatt en del.

Vi trenger derfor din hjelp!

Dersom du kan bidra med transkribering, ta kontakt med 1814-prosjektet@arkivverket.no

Ler mer om prosjektet: http://www.arkivverk...arkivet/DNF1814


Det er publisert en oversikt over hva som allerede er ferdig/under arbeid (se høyremargen) http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/DNF1814/Transkribering
 

Endret av Anette Skogseth Clausen - DA
Korrigert lenke til oversikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpte Vågå 1811-1815 ligger søkbar på Arkivnett Oppland. Gausdal 1809-17 er skrevet av og kan kjøpes i bokform fra Gausdal Historielag ( http://www.gausdalhistorielag.no/Nyheter.aspx?Nyhets_ID=49 ). Kirkebøkene for Fron er skrevet av av Historielaget i Fron (jeg har dem på CD). Døpte Slidre 1789-1814 foreligger i registerform hos Vestoppland Slektshistorielag avd Valdres (på valdresslekt.no). Bøker for Vinger m.m. er skrevet av og kan kjøpes fra Solør Slektshistorielag ( http://www.solslekt.no/boksalg.htm ). Det kan også tenkes at bøkene for Vang i Hedmark blir skrevet av i forbindelse med bygdebokarbeid ( http://vang-historielag.no/index.php/vangsboka ).

 

Jeg informerte DA om disse og flere når 1814 prosjektet startet.

 

Det er vel noen som tror de skal tjene penger på kirkebokavskrift som bør innse at tiden har løpt fra den ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nes og Ringsaker er transcribert. Han som har det er hivd ut av forumet så jeg tror ikke han vil delta.

 

Er det denne du tenkjer på? Det ser iallefall ut som om han har bidrege med databasar før, så det er då mogeleg å spørje. At han ikkje har fullt namn i visningsnamnet er då heller ikkje Arkivverket sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent har Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane nokre slektsdatabasar. I tillegg har dei skanna folketeljing for Fjaler frå 1815.

 

Lurer på om det også er meininga å registrere inn-/utflytta samt dei få tilgjengelege folketeljingane frå 1815, for dermed å komplettere oversikta over befolkninga i perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpte Vågå 1811-1815 ligger søkbar på Arkivnett Oppland. Gausdal 1809-17 er skrevet av og kan kjøpes i bokform fra Gausdal Historielag ( http://www.gausdalhi...px?Nyhets_ID=49 ). Kirkebøkene for Fron er skrevet av av Historielaget i Fron (jeg har dem på CD). Døpte Slidre 1789-1814 foreligger i registerform hos Vestoppland Slektshistorielag avd Valdres (på valdresslekt.no). Bøker for Vinger m.m. er skrevet av og kan kjøpes fra Solør Slektshistorielag ( http://www.solslekt.no/boksalg.htm ). Det kan også tenkes at bøkene for Vang i Hedmark blir skrevet av i forbindelse med bygdebokarbeid ( http://vang-historie...x.php/vangsboka ).

 

Jeg informerte DA om disse og flere når 1814 prosjektet startet.

 

Det er vel noen som tror de skal tjene penger på kirkebokavskrift som bør innse at tiden har løpt fra den ideen.

 

Takk for tips. Skal følge det opp

 

Som kjent har Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane nokre slektsdatabasar. I tillegg har dei skanna folketeljing for Fjaler frå 1815.

 

Lurer på om det også er meininga å registrere inn-/utflytta samt dei få tilgjengelege folketeljingane frå 1815, for dermed å komplettere oversikta over befolkninga i perioden?

 

I utgangspunktet er det kun døpte, vigde og gravlagte i perioden 1801-1814 som skal tas med.

 

Men det er en god ide å også ta med inn/ut flyttede og evt de folketellinger fra 1815 som eksisterer. Men dette forligger ikke i prosjektets beskrivelse. Dog er det tillatt for de som ønsker det, å registrere dette. Vi har fått inn filer med inn/ut flyttede som er blitt registrert.

 

Så det er bare til å melde seg som registrator og taste i vei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for mange år siden at bøkene for Sørum i Akerhus ble skrevet av i forbindelse med bygebokarbeide og ville bli publisert når alle bøkene blir ferdig. Det utkommer bøker med jevne mellomrom så jeg gjetter på at avskriften er ferdig. Bygdebokforfatter Jan Erik Horgen - http://www.sorum.his....no/Nyheter.cfm

 

Takk for tips. Har tatt kontakt med bygdebokforfatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Fylkesarkivet SF sin base er nemnt - der vart laga uvanleg mange feil, då det for ein stor del var folk utan nok kunnskap om historie, slekt og lokalgeografi som gjorde arbeidet. Som døme kan eg nemne denne titelen Fuksmand som meir enn ein person har stilt spørsmål om sidan basane vart utlagde for mange år sidan - eg ser det framleis ikkje er retta til Enkemand, som det granngiveleg står. Så desse bør helst skrivast av på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser de saknar fødde og avlidne for Luster og Jostedalen i Sogn og Fjordane. Desse skreiv eg i si tid av (lenge før den "nye" dataalderen med teksthandsaming sette inn!), og dei er registrerte på kartotekkort, men korti er lagra i Noreg og er utanfor rekkevidde for meg i dag! Der ligg ogso dei originale avskriftslistene, men det er vel ikkje mykje til hjelp...

 

Elles vonar eg at det vert produsert komplette databasar der til dømes ALLE vigslene for heile landet er søkbare i EIN BASE (jmf. FamilySearch!)! Kjem det noko slikt?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare navneregistre, dvs fornavn og etternavn. Om noe skulle ha lyst til å bruke disse som grunnlag for full registrering, er det bare å ta kontakt på slektskilder@gmail.com så kan jeg formidle kontakt til de som har laget de forskjellige registrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlegg 1 (moderator). Før man setter i gang vil man gjerne vite hva som er transskribert i områder hvor man er kjent. Men klikker man på: Hva gjenstår å transkribere - forenklet oversikt, får man svaret Siden du ser etter ble dessverre ikke funnet (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein følgjer den andre lenka og klikkar på "transkribering" kjem ein hit. Og her finn ein lenker til både forenkla og detaljert oversikt til høgre på sida.

 

Men innlegg #1 bør rettast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette prosjektet, noe jeg har gitt uttrykk for før. Det står: "Med utgangspunkt i folketellingen 1801 og transkriberte kirkebøker skal persondataene lenkes sammen på individnivå slik at det blir en database over befolkningen med alle deres familie- og slektskapsforhold.". Hvilken identifikasjonsandel i Christiania i forhold til tellingen 01.02.1801 tror dere prosjektet makter, hvor mange klarer dere å identifisere blandt døpte, begravde eller viede? Vet dere hvilke mangler det er i 1801-tellingen for Christiania og da tenker jeg ikke på den transkriberte som ligger på nettet som for denne byens vedkommende er stappfull av feil navn, men de 150-175 som ikke har kommet med, i hovedsak losjerende i Fierdingen? Det er en rekke snubletråder i tillegg, men det går for langt å gå igjennom alle.

Men greier dere dette, skal jeg ydmykt be om unnskyldning for min manglende tillit til den kompetanse prosjektet besitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein følgjer den andre lenka og klikkar på "transkribering" kjem ein hit. Og her finn ein lenker til både forenkla og detaljert oversikt til høgre på sida.

 

Men innlegg #1 bør rettast.

 

Nå er lenken i første innlegg rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ Nes er det bare døpte 1660-1801 (på grunn av brann) og det er transkribert + alt 1801-1832.

Ringsaker alt 1800-1815 er transkribert, det samme gjelder Stange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med grunnlovsjubileet i 2014 har Riksarkivaren startet opp prosjektet ”Det norske folk i 1814”. Gjennom kartlegging av befolkningen i perioden 1801-1815 kan vi beskrive samfunnet i årene omkring 1814.

 

Da må alle vigde, født og døde i denne perioden registreres. Arbeidet er godt i gang, men det mangler fortsatt en del.

 

Vi trenger derfor din hjelp!

 

Dersom du kan bidra med transkribering, ta kontakt med 1814-prosjektet@arkivverket.no

 

Ler mer om prosjektet: http://www.arkivverk...arkivet/DNF1814

 

 

Det er publisert en oversikt over hva som allerede er ferdig/under arbeid:

Hva gjenstår å transkribere - forenklet oversikt (pdf)

Hei

Jeg antar jfr. emnet at folketellingen anno 1801 er basisen jfr. emnet, og at man deretter tar med daap, begravelser og giftemaal (I perioden 1801-1814).

Problemet med FT 1801, er at den er full av mangler og feil. Eks. Holt-Tvedestrandsomraadet Aust-Agder mangler FT. 1801. Sannidal, Telemark FT. 1801 er full av mangler av personer, samt navn som er feilskrevet. Et lite tips her er aa sjekke kirkebokene paa slutten av 1700-tallet, og de som blir konfirmert fra 1801 og utover.

 

Jeg undres over hvordan man kan beskrive samfunnet I Norge omkring 1814, paa et saa tynt grunnlag.

Jeg vil her trekke frem krigsaarene 1807-1814. Mange norske gifte menn, ble gravlagt I den ukjente "soldats grav". Soldatene var selvsagt ogsaa til stor byrde for bonder (saers paa Ostlandet), som maate bistaa med innkvartering og mat (Mat som var en mangelvare, pga den britiske blokaden av Norge). Da krigen var slutt opplevde den store majoriteten av soldatene at de ikke fikk stemmerett (1814), og man kan med letthet forstaa den forargelsen dette medforte (man hadde vaert villige til aa ofre sitt liv for landet, og dette var takken). Norge ble ogsaa paalagt aa betale krigserstatninger til Sverige, paa tross av unionen.

Den kimen til radikalisering, foreligger som en rod traad frem til uaarene paa 1840-tallet (noe som ga grunnlaget for en masseorganisering; Thranitter-bevegelsen). Jeg har sjekket historien og opphavet til enkelte fremtredende Thranittere, med denne bakgrunn.

 

Jeg avslutter her I denne omgang, men undres over hvordan man kan beskrive det norske samfunn anno 1814 jfr. emnet?

Et lite tips; bruk fagfolk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste har vel sett på det som utfylling til det man allerede vet?? Det er jo slik at dess mere man jobber med et emne dess lettere er det å sette sammen en mere fyldig kunnskap ville jeg tro? Og de fleste av oss ser på det vi driver med på den måten. En flik av mange. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget positivt at avskriftene blir gjort, men når man ser på hvilke problemer f.eks Familysearch har med å konstruere sitt verdenstre så vil det nok ta mange år før dette prosjektet er i havn, dvs at man har et så komplett bilde av befolkningen "som mulig". Problemene skyldes bla. manglende kilder, manglende tilgang til kilder, dårligutnyttelse av kildene, manglende "identifiserbarhet", tekniske ting, feil i avskrifter, organisering av dugnaden, inkompetanse og "krangel" om motstridende tolkninger av informasjonen.

 

Som jeg har begrunnet i tidligere diskusjoner om Historisk befolkningsregister (HBR) så ser jeg imidlertid gjerne at det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget positivt at avskriftene blir gjort, men når man ser på hvilke problemer f.eks Familysearch har med å konstruere sitt verdenstre så vil det nok ta mange år før dette prosjektet er i havn, dvs at man har et så komplett bilde av befolkningen "som mulig". Problemene skyldes bla. manglende kilder, manglende tilgang til kilder, dårligutnyttelse av kildene, manglende "identifiserbarhet", tekniske ting, feil i avskrifter, organisering av dugnaden, inkompetanse og "krangel" om motstridende tolkninger av informasjonen.

 

Som jeg har begrunnet i tidligere diskusjoner om Historisk befolkningsregister (HBR) så ser jeg imidlertid gjerne at det tar tid.

Hei Geir

Jeg samtykker fullt ut dine problemstillinger I ditt innlegg (som samsvarer med mitt innlegg).

Intensjonen jfr. emnet '1814-dugnaden' er meget bra, men her gaper man over for mye. Jeg har stor respekt iht. arbeidet som utfores av Digitalarkivet, og haaper det ikke blir utfort hastverksarbeid (som jeg vil oppfatte som et 'PR-stunt"). Jeg haaper det heller brukes den nodvendige tid (noe som vil ta meget lang tid, jfr.emnet), da kvaliteten bor vaere punkt 1.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser de saknar fødde og avlidne for Luster og Jostedalen i Sogn og Fjordane. Desse skreiv eg i si tid av (lenge før den "nye" dataalderen med teksthandsaming sette inn!), og dei er registrerte på kartotekkort, men korti er lagra i Noreg og er utanfor rekkevidde for meg i dag! Der ligg ogso dei originale avskriftslistene, men det er vel ikkje mykje til hjelp...

 

Elles vonar eg at det vert produsert komplette databasar der til dømes ALLE vigslene for heile landet er søkbare i EIN BASE (jmf. FamilySearch!)! Kjem det noko slikt?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Det nye digitalarkivet fungere slik at du kan søke gjennom alt som ligger der, både kirkebøker og folketellinger

 

Ang. innlegg 1 (moderator). Før man setter i gang vil man gjerne vite hva som er transskribert i områder hvor man er kjent. Men klikker man på: Hva gjenstår å transkribere - forenklet oversikt, får man svaret Siden du ser etter ble dessverre ikke funnet (!).

 

Det er nå korrigert slik at den vises, dvs det er en pdf fil som du laster ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er nysgjerrig på hvor resultatene av dette skal presenteres. Vil det som er transkribert av kirkebøker etter hvert bli tilgjengelig eller må vi vente til alt er gjort. Jeg ser at noen mener dette må ta veldig lang tid om det skal gjøres skikkelig. Er det usannsynlig med noe resultat i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvor resultatene av dette skal presenteres. Vil det som er transkribert av kirkebøker etter hvert bli tilgjengelig eller må vi vente til alt er gjort. Jeg ser at noen mener dette må ta veldig lang tid om det skal gjøres skikkelig. Er det usannsynlig med noe resultat i 2014.

 

Jeg er også spent på svaret du ikke fikk, og kunne gjerne tilføye at det ville være ønskelig med noen ord om ..... kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.