Gå til innhold
Arkivverket

Hans Næss handelsmann i Bergen


Morten Nasch Sandvold
 Del

Recommended Posts

Hans Næss var gift med Davida Friis født ca. 1778 i Bergen (død 1815 i Bergen), og de fikk 5 barn sammen - og da bla. sønnen David som de døpte 25 august 1809 i Bergen - nr. 6 på høyre side

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 5 (1808-1820), Fødte og døpte 1809, side 24-25.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8637&idx_id=8637&uid=ny&idx_side=-15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306660095.jpg

 

Davida var ei datter av Ole Bernhof Fris (f. 1727) og Sara Davidsdatter Holterman (f. 1747), men er det noen som veit noe som helst om hvem Hans Næss var? Når han ble født, når han døde, hvor han kom ifra og hvem hans foreldre var?

 

Jeg har registrert patronymet Larsen på Hans, men jeg er litt usikker på hvor jeg har det fra, men jeg tror det er en annen slektsforsker i slekta dette farsnavnet kom fra.

 

De andre barna var Lars 1810, Lars Olai 1811, Anna Bernhof 1813 og Olai Bernhof født 1814

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ved vigselen deres i Bergen Domkirke 23. januar 1809 er han oppført som Hans Næss Larsen:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1808-1809, side 160-161.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-82

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

 

Da ser det ut for at en da bare får prøve og finne ut når Hans døde, i et håp om at det da står noe om hans fødselsår.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtalt Hans Næss Larsen i min artikkel (Erik Lie): "Staal Christopherssøn i Trondheim og hans etterslekt / herunder en kognatisk gren av slekten Bernhoft" i Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind XLI - hefte 3 (Oslo 2008), se side 191. Du vil finne alle vita der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kun en mulig Hans Næss i 1801 i Lier BU, hvor han er skriverkar for justitsråd og amtmann Herman Lange. Herman Lange døde i 1803, og da ble vel Hans uten jobb. Alderen hans passer også veldig godt.

FT 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18010626&gardpostnr=57&personpostnr=1844&merk=1844#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene!

 

Skal prøve og få tak i "Norsk Slektshistorisk Tidskrift".

 

Min oldemor Albertine Olufa Salomonsdatter f. 11.10.1882 i Langvåg, Borge i Nordland har denne Hans Næss som en av sine 2. tippoldeforeldre, men denne Hans Næss har i alle år vært et stort hull i min slektshistorie, men her ser det virkelig at det har kommet opplysninger som det går an å arbeide videre med.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene!

 

Skal prøve og få tak i "Norsk Slektshistorisk Tidskrift".

 

Min oldemor Albertine Olufa Salomonsdatter f. 11.10.1882 i Langvåg, Borge i Nordland har denne Hans Næss som en av sine 2. tippoldeforeldre, men denne Hans Næss har i alle år vært et stort hull i min slektshistorie, men her ser det virkelig at det har kommet opplysninger som det går an å arbeide videre med.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Jeg tok vel munnen litt for full da jeg sa at du ville finne alle vitaene i artikkelen min, men det som jeg ikke tok med i artikkelen, og som jeg skulle ønske jeg hadde tatt med, er at Hans etter alle solemerker er identisk med den Hans Larsen som tok borgerskap i Bergen som høker 30. oktober 1809, og som var fra Christiansands stift. (Bergens Borgerbok 1752-1865, s. 242, som også finnes på Bokhylla i DA). Ingen annen mulig kandidat er nevnt i borgerboka. Så det er i det stiftet du skal lete etter opphavet til Hans. Men du finner "alt" om slekta til kona hans i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret,

 

Jeg har leita litt i bokhylla etter denne boka, men det er vel øya en først blir blind på!

 

Men jeg har søkt litt på biblioteket i dag for å finne boka Norsk slektshistorisk tidskrift bind XLi for å finne den overnevnte artikkelen, men helt uten ressultat.....

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret,

 

Jeg har leita litt i bokhylla etter denne boka, men det er vel øya en først blir blind på!

 

Men jeg har søkt litt på biblioteket i dag for å finne boka Norsk slektshistorisk tidskrift bind XLi for å finne den overnevnte artikkelen, men helt uten ressultat.....

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

Det er ingen bok som heter Norsk slektshistorisk tidsskrift, det er som navnet sier - et tidsskrift, og artikkelen min (da Erik Lie) er ubestridelig trykt i nevnte bind av tidsskriftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.