Gå til innhold
Arkivverket

Aftenposten 27.mar.1962 - notis om dødsfall


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg håper på hjelp av en som abonnerer.

 

Skuespillerinne Ida Ajagela (Aja) Basilier Magelssen var gift med Øvre Richter Frich (hans 2. hustru). Står det noe om hvor hun døde og er det en nekrolog (som jeg håper på) ?

 

"Enkelt" søk gir meg bare Aja Magelssen Frich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27-3-1962:

 

Aja Magelssen Frich død.

 

Til familien i Norge har det kommet melding om at skuespillerinnen Aja Magelssen Frich enke etter Ovre Richter Frich er død, 83 år gammel. Aja Frich hadde nu i mange år bodd i Sødertelje nær Stockholm.

 

I 1903 ble Aja Frich knyttet til Centraltheateret og spilte der en lang rekke roller med stor suksess. Hun medvirket også i operette og hadde god stemme. Hennes mor var den berømte Ida Basilier Magelssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Da er enda et "hull" tettet. Jeg ser nå at hun ble gravsatt iflg. finngraven.se, 18.apr.1962 men dette er vel ikke selve begravelsen.

 

Her er bilde av henne som jeg fant på Digitalmuseet.

post-639-0-50405100-1380887780_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hjemmesiden til den Svenske kirke:

 

Den 15 mars 2012 fattade riksdagen beslut om ny begravningslag. Lagändringen trädde i kraft den 1 maj 2012. Enligt den nya lagen får tiden mellan dödsfall och gravsättning alt. kremering vara högst 30 dagar, mot tidigare två månader. Som anhörig bör man nu ganska snart efter dödsfallet kontakta begravningsbyrå och församling för att boka begravning

 

"Seg selv til det ytterste - Øvre Richter Frich og hans forfatterskap."

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/238fb849f81a5c54a310ef4437b680b3?index=0#74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sveriges Dödbok:

 

18791002-102

 

Frid f. Magelsen, Ida Ajagela Basiller

 

Mälaregatan 17-19

 

Död 25/3 1962

 

Kyrkobokförd i Södertälje, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland).

 

Född 2/10 1879 i Norge.

 

Änka (13/5 1945).

--------------

Födelseförsamling i källan:

Norge

 

Källor:

DB, FS / DOR 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hjemmesiden til den Svenske kirke:

 

Den 15 mars 2012 fattade riksdagen beslut om ny begravningslag. Lagändringen trädde i kraft den 1 maj 2012. Enligt den nya lagen får tiden mellan dödsfall och gravsättning alt. kremering vara högst 30 dagar, mot tidigare två månader. Som anhörig bör man nu ganska snart efter dödsfallet kontakta begravningsbyrå och församling för att boka begravning

 

"Seg selv til det ytterste - Øvre Richter Frich og hans forfatterskap."

 

http://www.nb.no/nbs...80b3?index=0#74

Tusen takk for info og ikke minst lenken til den meget omfattende omtale av grandonkel Øvre.

 

Tusen takk også til Anne-Lise for korrigert dødsdato for Aja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.