Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskapsløyve Sogn og Fjordane 1806/1807


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Anders Alexandersen Liset og Karen Sophie Andersdtr. Ytre Rexten ble forlovet 05.10.1806 og viet 31.05.1807 i Førde. Se øvre halvdel venstre side i kirkeboka.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 5 (1803-1821), Ekteviede 1806-1808, side 153.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11406&idx_id=11406&uid=ny&idx_side=-72

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227250349.jpg

 

Karen Sophie var døpt i Kinn 28.04.1793 av foreldre Anders Ottesen Liset/ Ytre Rexten 1751-1813 og Elen Andersdtr. Pusurvik/Ytre Rexten 1752 - etter 1813.

 

Karen Sophie var således kun 13 år da hun ble forlovet og akkurat fyllt 14 da hun ble viet. Skiftet etter faren, Anders Ottesen, 23.10.1813 bekrefter at datteren Karen var gift med Anders Alexandersen Liset.

Mellom forlovelsen og vielsen ble Karen og Anders foreldre til en sønn Engel Johannes, døpt i Førde 16.11.1806.

 

Jeg har vært innom temaet for flere år siden uten at jeg egentlig fikk svar på det jeg lurer på.

 

Jeg antar at man i 1806 måtte være konfirmert før man kunne bli viet og at man måtte ha løyve til å gifte seg i så ung alder. Databasen over ekteskapsløyve i Bergen Stift slutter 1804. Hvor kan jeg finne et slikt ekteskapsløyve i 1806/07?

 

Jeg har også lett etter konfirmasjonen både i Kinn og Førde, uten hell. Jeg vil tro at Karen var tjenestejente på Liset ,som jo var farens fødested, da hun ble gravid tidlig på året 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo fantastisk ut! Det er ikke anmerket noe i kirkeboken om Kongebrev eller gitt tillatelse. Det er eksempler på noen slike barnebryllup, men de var ytterst sjeldne, og ville noen tiår seinere ha vært umulige.

 

Det var rundt 1800 det ble slutt med kongebrev for ekteskap mellom slektninger og besvogrede. Fra da av var det bare de næreste relasjonene som avkrevd kongebrev, som f.eks. ekteskap med avdød brors enke, mens ekteskap med f. eks. onkel eller tante slapp gjennom uten kongebrev!

 

Dersom det er gitt kongelig tillatelse i 1806-1807, bør det kunne spores i kongelige protokoller. Tillatelsen burde være sendt gjennom biskop og prest, men da burde den også vært referert i kirkeboken. Jeg er derfor tvilende til at det finnes noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Yngve, for rask tilbakemelding.

 

Ja, jeg synes også det er en helt spesiell sak, men det kan ikke være tvil om at det er rett. Skiftet i 1813 er krystallklart med hensyn til hvem som var Anders Ottesen Ytre Rextens arvinger. Foruten enken nevnes fire barn. Sønnen Ole Andersen, fullmyndig bosatt på Ytre Rexten og tilstede. Datteren Karen Andersdtr. gift med Anders Alexandersen Liset, datteren Anne Andersdtr. 24 år med Anders Alexandersen Liset som verge og datteren Sophie Andersdtr. 21 år med Jens Paulsen Skorpen som verge.

 

Datteren Sophie ble i 1826 gift med Morten Østensen Ytre Rexten.

 

Men jeg får bare slå meg til ro med at det var slik det var, uansett hvor utrolig det enn måtte være.

 

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.