Gå til innhold
Arkivverket

Johan Edvard Andreasson (1870 - 1958) - når kom han tilbake fra USA?


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Min morfar het opprinnelig Johan Edvard Andreasson og ble født i Högsäter / Rännelanda i Sverige 29. august 1870. En svensk tremenning av meg har funnet hans utreise fra Göteborg til USA 29. mars 1889. Men her stopper sporene inntil han dukker opp i Norge på midten av 1890-tallet. Fem av hans yngre søsken emigrerte senere til Minneapolis, men det skjedde etter 1900.

 

Johan ble med på jernbanearbeidene (Nordbanen) i Nordmarka i slutten av 1890-årene. Han var da innlosjert hos Jon Moskogen (Moskauen) i Nittedal (i følge bygdeboka for Nittedal). I Nittedal møtte han Hilda som han giftet seg med hos byfogden i Kristiania 23. april 1898 (vielsen er innført i kirkeboka i Vestre Aker). De må ha møtt hverandre senest sommeren 1897. Hun var fra husmannsplassen Laskerud like ved den nye jernbanelinja. Våren 1898 bosatte de seg på Midtodden ved Maridalsvannet.

 

Er det noen her som kan finne ut hvor lenge min morfar var i USA, og hvor han kan ha vært der? Jeg kjenner hovedtrekkene i mine besteforeldres liv fra 1898, og jeg vet masse om deres etterkommere, men det er altså Johans Amerikaopphold og varigheten av dette jeg er ute etter.

 

Jeg har også stilt spørsmålet her: http://www.disnorge....ic.php?t=119572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om skipene fra Gøteborg gikk direkte til England eller Amerika?

Tenker på muligheten for at det gikk innom Christiania, og at han hoppet av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg også, Grethe! Den første lenken ser interessant ut.

Men den andre lenken fikk jeg ikke til å virke. (Jeg har også googlet comhem.se uten å lykkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første lenken til Grethe lenkes det til en cd som er å få kjøpt. Det er en database over emigranter fra Sverige. Jeg har dette programmet og har søkt etter din Johan Edvard der, men jeg finner han ikke der.

 

Jeg har også et annet program, samt abbonnement på Emiweb. Emiweb er vel det eneste som i tillegg til sverige tar med seg også Norge og Danmark i en viss grad. Dvs for Norge så pågår det registrering, men mye er allerede lagt inn. Jeg vet ikke noe om når Norge skal ferdigstilles.

 

I håp om at din Johan Edvards registrering inn til Norge fra Amerika var med, så har jeg søkt etter han der og. Hans innreise til Norge er ikke med, kun hans utreise fra Sverige. Men, det vet du jo. Jeg legger inn en kopi allikevel, for her får du en bekreftelse på at han er født i Rännelanda, han bodde i Gesäter på det tidspunkt han flyttet. Feltet for gjeninnvandring er desverre tomt også.

 

http://emiweb.eu/EmiWeb/emigrationspecificsearch.x?id=1166237

 

Jeg har nå også sjekket husforhøret for den tid han emigrerte i tilfelle det skulle stå noe der, men det gjorde det ikke. Sjekket også i samme sleng listen over utflyttede, også der stod det kun at han flyttet il Amerika og datoen. Desverre.

 

Vet du hvor i Norge han kom tilbake til ? Da er det jo isåfall kun noen få år å sjekke i listen over innflyttede om du vet hvor han kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne Lene!

 

Ja, Gesäter stemmer veldig godt, for Johans yngste søster (halvsøster) ble født i Delefors / Gesäter i 1888, året før Johan reiste.

 

Han kom antakelig (tilbake) til Kristiania da han kom til Norge. Jeg har tenkt meg at han så Norge for første gang fra dekket på Amerikabåten. Dette vet jeg imidlertid ikke. Det jeg vet, er at han bodde i Nittedal (rett nord for Kristiania) i 1897 og at han giftet seg med min mormor i Kristiania i 1898. Men for alt jeg vet kan han ha kommet til Kristiania og Nittedal flere år tidligere enn dette.

 

Han kan også ha kommet tilbake fra USA til Göteborg en eller annen gang mellom 1889 og 1897, og så dratt videre til Norge deretter.

 

En tredje mulighet er at han hoppet av i Kristiania allerede på utreisen i mars 1889, hvis båten gikk om Kristiania ... (se Berits innlegg).

Til Anne Lene: Jeg kunne ikke se min bestefar på lenken du la inn, men du fant hans utreise. Kunne du se om båten gikk via Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må man tydeligvis være innlogget for å se det. Det står desverre ikke noe om hvilken båt han dro med. Registeret er nok basert på en kombinasjon av husforhør og flytteliste, og sier nok ikke mer enn du allerede vet, annet enn bekreftelse av f.stedet hans. Har du allikevel interesse av det, så send meg mailen din i f.eks en pm, så skal jeg skrive det ut og scanne det og sende til deg.

 

Om emiweb er komplett, i den grad man kan si at noe er absolutt komplett, så ville det trolig vært fanget opp der om han kom tilbake igjen til Sverige. Men sikker kan jeg jo ikke være.

 

Det er en mulighet at han hoppet av i Kristiania som du sier, for det jeg fant til deg er nok mer en bekreftelse at han har meldt ifra i Sverige at han skal emigrere og trolig ikke det samme som at han faktisk har dratt til Amerika.

 

Forresten Delefors er ikke et sted, men mer en adresse/bosted i Gesäter. Navn på huset /plassen/gården han bodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Anne Lene! Min epostadresse er daglokke@yahoo.no, men den trenger du kanskje ikke til akkurat denne saken. For det du ville scanne, er vel det som Sven la inn i innlegget etter deg. Takk også for opplysningen om Delefors, Anne Lene!

 

Takk skal du også ha, Sven! Det var veldig moro å se disse opplysningene som jeg tidligere bare har hørt om fra min svenske tremenning.

 

Min oldefar (Andreas Carlsson) - som ble enkemann hele tre ganger - flyttet ganske mye, men han bodde stabilt i Upperud fra 1891 og til han døde i 1904. Hvis min bestefar Johan var hjemom mellom USA og Norge i tiden mellom 1891 og 1897, så kan det ha vært i Upperud. Ellers lever jeg godt med uvissheten om hvorvidt han i det hele tatt var i USA (eller ikke). Det viktigste for meg var at han til slutt havnet i Norge og la grunnlaget for en slekt som i dag teller mer enn 100 etterkommere.

 

Likevel: Takk til dere fire som forsøkte å løse denne gåten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kanskje adressebøker for Kristiania fra 1890-tallet også, selv om de ikke ligger på nettet?

Han kan jo ha bodd en tid i hovedstaden før han ble med på jernbanebyggingen i Nordmarka?

Hvor kan jeg eventuelt se disse bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja det er det samme Sven la ut. Så fint. Jeg forsøkte også en skjermdump, men fikk det ikke helt til denne gang.

 

Andreas Carlsson var i Upperud fra 1891 sier du. Vil bare si noe om at Upperud er ikke i Gesäter men i Skållerud forsamling. Denne familien flyttet tydeligvis en del. Men som du sier fra 1891 og til han dør i 1904 bodde de på Upperud bruk. Jeg har fulgt de i gjennom 3 husforhør fra ca 1891 og til 1904 da han dør. I den tiden var ikke sønnen Johan Edvard å se tilbake hos sin far på besøk på noe tidspunkt, desverre. Da er det ihvertfall sjekket ut.

 

Jeg har som sagt sett gjennom 3 husforhør. Men det virker som du har en del informasjon om familien, så jeg har ikke tatt med opplysningene her. Er du allikevel interessert i det så si ifra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har sjekket husforhørene, Anne Lene! Jeg har aldri skaffet meg tilgang til svenske kilder, men bare mottatt opplysninger fra min tremenning. Han og jeg har samme oldefar (Andreas Carlsson) og jeg har fått opplysninger om barneflokken fra ham.

 

Her er det eldste barnekullet:

 

Carl Verner født 1868 i Högsäter (Rännelanda)

Johan Edvard født 1870 på Guntorp (Rännelanda)

Sara Ulrika født 1873 i Sanne / Kåtebol (død 1874)

Sara Ulrika født 1875 i Krokstad (Kåtebol)

Alfred født 1877 i Krokstad (Kåtebol)

 

Kanskje har du funnet det yngste barnekullet i husforhørene:

 

Wilhelm Leonard født 1880 på Prästhökesäter

Hulda Maria født 1883 på Prästhökesäter

Anna Natalie født 1885 på Lurketorp

Agnes Victoria født 1888 i Delefors

 

På norsk side har jeg selv gått til primærkildene, og jeg kjenner i hovedtrekk min bestefar Johans "bevegelser" fra 1898 og til hans død i 1958.

 

Jo da, jeg vet at Upperud ikke er i Gesäter. Jeg har vært i Upperud noen ganger og sett den lille røde stua som min oldefar bodde i. Takket være din sjekk av husforhørene i tiden etter 1891 kan jeg nå også være ganske sikker på at Johan aldri flyttet tilbake til faren (mora var død før Johan reiste bort). Det åpne spørsmålet er da om han var i Amerika i noen år fra 1889, eller om han overhode kom seg dit. Det er moro om det kan finnes spor av ham i Kristiania. Jeg vet at han bodde i Nittedal i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du familien i 1880 tellingen:

 

Post 1880-15-210-568 Karlsson, Andreas Mjölnare

f. 1840 i Sanne (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Gift man, far i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Sanne Göteborgs- och Bohuslän

 

Post 1880-15-210-569

Svensdotter, Anna Lena

f. 1847 i Sanne (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

h.

Gift kvinna, mor i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Sanne Göteborgs- och Bohuslän

 

Post 1880-15-210-570

Karl Verner

f. 1868 i Rännelanda (Älvsborgs län, Dalsland)

s.

Ogift man, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Rännelanda Älvsborgs län

 

Post 1880-15-210-571

Johan Edvard

f. 1870 i Rännelanda (Älvsborgs län, Dalsland)

s.

Ogift man, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Rännelanda Älvsborgs län

 

Post 1880-15-210-572

Sara Ulrika

f. 1875 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän

d.

Ogift kvinna, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän

 

Post 1880-15-210-573

Alfred

f. 1877 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

s.

Pojke, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän

 

Post 1880-15-210-574

Vilhelm Leonard

f. 1880 i Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

s.

Pojke, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

Registrerad födelseort: Rölanda Älvsborgs län

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne Lene! Det var veldig moro å se dette fra folketellingen i 1880!

Det stemmer også at min oldefar Andreas var møller.

Anna Lena (født 1847) var den tredje kona til Andreas og min bestefars stemor.

Det er blitt meg fortalt at han ikke kom så godt overens med henne og at han derfor dro sin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjente min bestefar, men jeg var bare 11 år da han døde, og da var det ikke i mine tanker å spørre om noe som helst fra hans liv.

Kanskje hoppet han av Amerikabåten i en europeisk havn før selve Atlanterhavsferden tok til, og seilte med en annen båt til Kristiania ...

Han kan ha gjort som Berit antyder i innlegg 2. Er det mulig å finne ut av det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.