Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Anders Jørgensen f. 1774 på Nes på Hedmarken


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Anders Jørgensen f. 1774 Haug Øvre, Nes på Hedmarken - d. 11.juli 1830 på Gaalaseie, Furnes, begravet 15. juli 1830 Furnes Kirke.

gift med (29. nov. 1806 i Furnes Kirke)

Berte Andersdatter f. mars 1789, døpt 29. mars 1789 i Furnes Kirke, død 13. august 1815 og begravet 18. august 1815 fra furnes Kirke.

Foreldrene til Anders er: Jørgen Olsen og Eli Jørgensdatter.

Skulle gjerne visst litt mer om disse foreldrene hvis noe har informasjon.

med vennlig hilsen

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsken av Anders:

 

Alis Jorgensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 11 October 1772 , NES, HEDMARK, NORWAY residence: Nes, Hedmark, Norway

  • father:Jorgen Olsen
  • mother:Elie Jorgensdr

 

Et tre på FS:

 

Jorgen OLSEN

 

about 1724 - (Ancestral File Number: 2WZZ-GKT)

 

Jorgen OLSEN birth: about 1724

,Nes,Hedmark,Norway death: more

https://familysearch...M9.2.1/99LB-BPQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull. Der er ingen Eli Jørgensdatter f. 1726 på Nes. Der er ingen Jørgen Olsen f. 1724 på Nes.

Vær vennlig å la vær med å spre slite feil tavler.....Elli Jørgensdatter er nok f. 1741 på Øfre Gjestvangeie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være disse jeg leter etter

 

Nes 1663 - 1784 døpte

 

pag 300

Dato? (3. søn e. påske) 1741

Samme dag er døbt

Ole Jensen Hovindsholm

barn ????? Jørgen

 

pag 301

?? søndag etter ????? 1741

døbt Jørgen Olsen øfre Giestvangse. barn Elli

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trykker på Følg dette emnet (over det første innlegget ditt), vil du bli varslet om svar i emnet.

 

Om du så innlegg #4, så er det få som har slik oversikt over kirkebøkene i Nes som Hans 'Andersen'. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Jørgensdatter f. 1742 ser da ut til å være datter av Jørgen Olsen Lille-Bolstad f. 1694 i Ringsaker. Han var sønn av Ole Jørgensen Bolstad som igjen var sønn av Jørgen Mogensen Leene!!! Jørgen var iflg. Bygdebok for Nes gift med sin kusine Berte Jørgensdatter Leene på Dalby.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Olsen lille Bolstad og Berte Jørgensdatter Dalby hadde datteren Eli Jørgensdatter Gjestvang, men hun er ikke fra et eie. Jeg har ikke fulgt opp denne Eli, så jeg vet intet om hennes skjebne. Finner dere noe ut om det, så er jeg sterkt interessert. At Eli skulle havne på en husmannsplass er mulig, men neppe meget sannsynlig. Gjestvang-garda er store gårder på Nes.

 

Så en kommentar om lille Bolstad. Det er ingen liten og ubetydelig gard og dette dreier seg om meget velstående folk. Navnet lille Bolstad har intet med liten å gjøre. Det kommer av gammelnorsk Libostadir. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått fastslått at jeg har operert med feil Anders Jørgensen. Jeg visste at min Anders skal ha vært soldat da dette står i kirkeboka når Anders gifter seg med Berte. Men jeg har rett og slett oversett at det også står Knappestøper i forb. med bryllupet. Når jeg så går inn på FT 1801 så finner jeg den rette Anders logerende på Dyste på Toten. Så nå er det på'n igjen for å lete etter en Anders Jørgensen f. ca 1774 et eller annet sted som passer ;-) Takk til Hans på Nes som har vært usedvanlig påståelig og hjelpsom gjennom de registreringene han har.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan han ha forvillet seg over isen og havnet på velt Gålås, men han på velt Gålås var dog også soldat uten annet oppgitt yrke i 1801. At tilfeldighetene skulle være sådanne at begge var innom velt Gålås er muligens også innenfor den gausiske kurve? Men jeg tror ikke noe på den før det er dokumentert at det er samme person som var på Dyste i 1801. Men jeg vet ikke noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli inviklet.

 

Iflg. Hans M. så kan ikke "min" Anders Jørgensen være den som er sønn til Jørgen Olsen og Eli Jørgensdatter som blir døpt i Nes Kirke 11.sept. 1774.

 

I FT 1801 så finner jeg kun to Anders Jørgensen i rett alder 26 og 27 år. Den på Toten er Knapestøber og 27 år mens den på Lille Gålås er Soldat og Gytler. Det er da helt innlysende for meg at den på Lille Gålås blir gift med Berte Andersdatter (står i kirkeboka at han er soldat og knapestøber) som er datter av Anders Larssen Myr og Helvig Jensdatter.

 

Når jeg så har gått gjennom alle kirkebøkene på denne sida av Mjøsa så er det kun Anders på Nes som er født på rett tidspunkt - ja jeg fant vel ingen andre Anders Jørgensen i det hele tatt 10 år i hver retning. Hva nå?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.