Gå til innhold
Arkivverket

Hordaland, Fitjar, Hofstad gruve 1870-tallet


Lars Otto Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Finnes det noe informasjon fra gruvedriften på Hofstad i Fitjar på 1870-tallet?

Min tipp-tipp oldefar Thorkild Larsen og hans bror Sivert Larsen Hunspidt skal ha reist opp og jobbet der på 1870-tallet.

Thorkild skal ha vært gruveformann. De begge hadde ved forskjellige tidspunkt hatt husly hos Rasmus Hofstad

Alle arbeiderne ble sagt opp og sluttet der 8. juni 1872.

Dette er opplysninger fra Sivert Larsen Hunspidts memoarer fra sitt liv.

 

Hans memoarer står i Årsskrift 1998 fra Kvinesdals historielag. Lager en lenke til den delen som omhandler disse gruvene (side 57). Trykk her. Er også en morsom histore der fra siste lønningsdag på gruvene på Hofstad som er verdt å lese.

 

Regner ikke med det finnes kilder med tanke på lister over de som arbeidet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tror det er 1997 og ikke 1998 utgaven du har skannet. Artikkelen slutter med at han får tilbud om arbeid.

 

Det har vært gruvedrift flere plasser i Sunnhordland. Den på Hovstad må ha vært en kort prøvedrift.

 

Her vet muligens Svein Tislavoll noe.

 

mvh Ottat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tror det er 1997 og ikke 1998 utgaven du har skannet. Artikkelen slutter med at han får tilbud om arbeid.

 

Det har vært gruvedrift flere plasser i Sunnhordland. Den på Hovstad må ha vært en kort prøvedrift.

 

Her vet muligens Svein Tislavoll noe.

 

mvh Ottat

 

 

Takk for tilbakemelding.

Dette skal være den riktige utgaven. Del 2. var i 1999 utgaven.

Er Svein Tislavoll her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Denne var bedre. Ser han har vert på gruvedrift både i Alvsvåg og Litlabø også.

 

Svein Tislevoll var innom her i dag. Tislavoll er nabogård til Hovstad.

 

Mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Otto og O.Eliassen,

 

Når det gjelder gruvedrift på Hovstad, så vet jeg dessverre ikke mer enn dere, eller vet enda mindre. Det var først i år jeg hørte om at det hadde vært gruvedrift på Hovstad i gamle dager. Det er rett att mitt etternavn er fra Tislevoll, men det var min oldefar som bodde der. Jeg husker min farfar, men husker ikke at han nevnte noe om gruvedrift på Hovstad. Hadde jeg visst noe så hadde jeg selvfølgelig delt det her. Men, nå ble jeg litt interessert også, siden slekta mi bodde like ved.

Ser i Fitjar bygdebok, bind I, fra 1986, at min oldefar Nils Nilsson Rolvsnes kjøpte bruket sitt på Tislevoll i 1886, så da var det nok før han bodde der, at det var gruvedrift på nabogården.

 

Vh Svein O. T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å se på saken. Finnes nok sikkert ikke så mye om dette da det ser ut til å ha vært en kort periode med gruvedrift.

Finnes det noe historielag i det område? Gøy å finne ut mest mulig når en følger i sine aners fotspor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, ja det er bra å få med mest mulig om hver enkelt person, og miljøet rundt.

 

Finnes ett lag på Stord som heter Stord Sogelag, siden Fitjar er på samme øya, så kan det vel hende at laget har opplysninger også om ting som har skjedd her i gamle dager. Og så er det Sunnhordland årbøker - Tidsskrift - Det er lagt ut på nett. Kanskje det kan være opplysninger i noen av disse, men vet ikke. Skal si fra viss jeg kommer over stoff som omhandler gruvedrift på Hovstad, eller hører om folk som har greie på det.

 

V.h. Svein O.T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.