Gå til innhold
Arkivverket

Jean Michel Bouvin (1632-1692)


Gjest_Vibeke Bjerke
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter informasjon om franskmannen Jean Michel Bouvin født i Bourdon, Gironde, Frankrike. Jeg lurer på fødebyen hans, om noen har mer informasjon om hvor i Frankrike dette er og evt mer om bakgrunnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt informasjon om Gironde funnet på nettet: Gironde er et departemet? sørvest i Frankrike. Hovedbyen er Bourdeaux. Gironde består av 63 kantoner og 542 kommuner. https://maps.google.no/maps?oe=utf-8&client=firefox-a&q=gironde&ie=UTF-8&hq=&hnear=0xd552e4eb6f605f3:0x306651748112790,Gironde,+France&gl=no&ei=v4BRUr6oEqWO4ATZyIGwDg&ved=0CIwBELYD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakser dette fra denne lenken: http://www.geni.com/...000014851961253

 

"Jan (Jean) Michelsen Boveng (Bouvin) (ca. 1632-1692). Hans gravminne er bevart i Hedrum. Han var mestersmed på Hagenesverket i Hedrum 1688(?)-1692, men hadde før det vært i arbeid på Vestfossen. Et par av sønnene ble smeder på Vestfossen, og to døtre ble gift til henholdsvis Eiker og Kongsberg.

Jan Bovengs første kone var Maren Stensdatter (d. 1689), datter av Sten Henning (ca. 1607-1677) som var mester ved masovnen i Larvik. Han er oppført i manntallene for Larvik 1665 og 1666, hhv. 58 og 60 år gammel.

I Hedrum bygdebok bind II av Jan W. Krohn-Holm, side 484 er han og hans to koner og 9 barn beskrevet (boken er ikke i digital utgave).

Navn Johan Michelsen Boveng Født dato 1632 Død dato 1692 Minnetekst Den erlige og nu salige danne man mester Jan Mechelsen Bowing hammersmed fød udi Franckerig Ano 1632 til Bergundigen. Gravplass Hedrum Fylke/Kommune Vestfold/Larvik Registrerings foretak Kirken i Larvik Registrator Kirkevergen + Lisbeth Akerholt Registrering ferdig April 2009 Merknad Fotograf Harald Lind, DIS-Vestfold Om registreringen Kirkevergens database + gravminnene

post-541-0-34130300-1381078911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk Grethe for mye nyttig informasjon og lenker! Jeg har lest en del om han og ble så nysgjerrig på fødebyen hans. På kartet ser jeg en by som heter Le Bourdon som ligger i Gironde i Frankrike. Noen som kan bekrefte om dette er fødebyen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grethe for mye nyttig informasjon og lenker! Jeg har lest en del om han og ble så nysgjerrig på fødebyen hans. På kartet ser jeg en by som heter Le Bourdon som ligger i Gironde i Frankrike. Noen som kan bekrefte om dette er fødebyen hans?

 

Når noen mener at fødebyen er Bourdon i Gironde, bygger det sannsynligvis på en tolkning av det som står på graven, og som tidligere er referert her: Den erlige og nu salige danne man mester Jan Mechelsen Bowing hammersmed fød udi Franckerig Ano 1632 til Bergundigen

 

Det er vel tvilsomt om Bergundigen skal forstås som Bourdon i Gironde, eller noe sted i Gironde i det hele tatt. Nyere forskning tyder på at han var valloner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når noen mener at fødebyen er Bourdon i Gironde, bygger det sannsynligvis på en tolkning av det som står på graven, og som tidligere er referert her: Den erlige og nu salige danne man mester Jan Mechelsen Bowing hammersmed fød udi Franckerig Ano 1632 til Bergundigen

 

Det er vel tvilsomt om Bergundigen skal forstås som Bourdon i Gironde, eller noe sted i Gironde i det hele tatt. Nyere forskning tyder på at han var valloner.

 

Bouvin og de andre jernverksarbeiderne som kom til Sverige på begynnelsen av 1600-tallet (og noen videre til Norge) var som regel vallonere. Det vil si at de kom fra det som i dag er de fransktalende områdene av Belgia. På 1600-tallet var Vallonia del av de spanske nederlandene, en samling av provinser under spansk styre. Jernverkekspertene kom ofte fra området rundt byen Liege.

 

Jeg tror at "Bergundigen" nok skal forstås som det på norsk i dag heter Burgund, eller Bourgougne på fransk. Det er i dag navnet på en region i midt-Frankrike (mye god mat og vin...). Hertugene av Burgund hersket på 13-1400-tallet over store områder i Europa, blant annet Nederlandene og deler av Frankrike. Ved arv kom de burgundiske nederlandene siden på hendene til habsburgerne, som blant annet styrte Spania.

 

På slutten av 1500-tallet gjorde de nordlige Nederlandene opprør og etablete en egen stat, det som senere ble Nederland, de sørlige ble værende under spansk styre og er i dag omtrent Belgia.

 

Det er derfor ikke usannsynlig at det om en valloner fra de spanske nederlandene i Norge hadde blitt sagt at han kom fra Burgund. At han var fransktalende og kom fra et område kloss ved Frankrike forklarer vel at det ble skrevet "i Frankrike" på gravsteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står Frankrike på gravstenen må vi jo tro at han er født der. Tar gjerne imot hvis andre har mer presis info om fødeby. Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står Frankrike på gravstenen må vi jo tro at han er født der.

 

Så enkelt er det ikke. Hva visste de som laget gravminnet om hvor han kom fra? Hva mente de med Frankrike? Olas innlegg demonstrerer at Frankrike neppe var entydig for en nordmann på 1690-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om opphav bør nok dreies over til å forske på de kildene som ligge nærmere mannens fødsel. Det er skrevet artikler om den godeste Jean Michel, i det minste to artikler publisert i Gjallarhorn av henholdsvis Thorleif Solberg og senere av Lisbeth Akerholt.

 

Ingen i slektsforskermiljøet i Norge synes å ha hatt kontakt med det svenske miljøet. Her finnes det en egen forening for Smedslekter og det bør være store muligheter for å finn forbindelser tidligere på 1600-tallet, da i skriftelige kilder både i Norge og i Sverige. Det er jo grenser for hva man vri ut av et gravminne, om det er aldri så mye laget av godt jern.

 

Det er dermed fristende å ville spørre om Vibeke Bjerke har funnet frem til de nevnte artikler i Gjallarhorn eller da i det minste om hvilken litteratur spørsmålene er basert på.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om opphav bør nok dreies over til å forske på de kildene som ligge nærmere mannens fødsel. Det er skrevet artikler om den godeste Jean Michel, i det minste to artikler publisert i Gjallarhorn av henholdsvis Thorleif Solberg og senere av Lisbeth Akerholt.

 

Ingen i slektsforskermiljøet i Norge synes å ha hatt kontakt med det svenske miljøet. Her finnes det en egen forening for Smedslekter og det bør være store muligheter for å finn forbindelser tidligere på 1600-tallet, da i skriftelige kilder både i Norge og i Sverige. Det er jo grenser for hva man vri ut av et gravminne, om det er aldri så mye laget av godt jern.

 

Det er dermed fristende å ville spørre om Vibeke Bjerke har funnet frem til de nevnte artikler i Gjallarhorn eller da i det minste om hvilken litteratur spørsmålene er basert på.

 

mvh Are

 

Du har egentlig rett Are, generelt sett. Men det er dog i hvert fall et unntak.

 

Når det gjelder jernverksslekten Henning/Henin, også vallonere fra Belgia og inngftet i slekten Bouvin, har Oddbjørn Johannsen lagt ned et stort arbeide, og fulgt den tilbake til Belgia via Sverige. Oddbjørn har vært i kontakt med svenske vallonforskere og benyttet seg av svensk arkivmateriale i noen grad. Se denne diskusjonen: http://forum.arkivve...rk#entry1491313, her er det også lenke til eldre emner om denne familien.

 

Debattrådene burde være interessant lesning for de som ønsker å sette seg inn i emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til mitt utgangsspørsmål, nemlig hva som var hans fødeby. I en eller annen kilde må det være mulig å finne ut hvor han var født og info om stedet. Jeg ønsker fortsatt svar fra de som sitter med mer opplysninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are, jeg har basert meg på funn fra MyHeritage. Ikke kjent med Gjallarhorn.

 

Jeg kommer tilbake til mitt utgangsspørsmål, nemlig hva som var hans fødeby. I en eller annen kilde må det være mulig å finne ut hvor han var født og info om stedet. Jeg ønsker fortsatt svar fra de som sitter med mer opplysninger om dette.

 

Lenke til tidsskriftet Gjallarhorn på nettet: http://www.gjallarhorn-blad.com/

Nettutstilling om jernverk i Norge og import av utenlandsk fagkunnskap: http://195.159.218.2...r/NF_ML/6/6.htm

 

Når en har beveget seg bakover til perioder med færre skriftlige kilder, er det vel fornuftig å sjekke gjeldende forskningsstatus vedrørende kjente genealogiske temaer? Jeg tror du skal lete en stund etter noen som sitter med eksakt kunnskap om hvilken kirkebok du finner dåpen til Jean Michel Bouvin og ikke minst i hvilket land den befinner seg. Blant dem som har svart deg, er det så langt jeg har kunnskap om, en hovedvekt av faghistorikere og representanter for Riksarkivet og det interessante ved slike temaer er jo etter mitt syn nettopp at vi amatører lærer noe om hvordan genealogiske fagdiskusjoner kan foregå og hvordan en skal gå fram for å verifisere kilder flere hundre år tilbake. 1600-talls genealogi (og eldre) og hvilke kilder en kan finne, metode, kildekritikk mm er nok noe langt mer enn å slå opp i kirkebøker eller få treff i MyHeritage eller Geni.

 

Du har fått høflige svar fra forumdeltakere som er interessert i spørsmålet ditt, så om du er villig til å lære noe om temaet spørsmålet ditt reiser, er det kanskje bedre at tilbakemeldingene holder samme tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke m.fl.

 

La oss ta ting i riktig rekkefølge her. Om opplysningene er hentet fra en slektsdatabase (i dette tilfelle MyHeritage), så innebærer dette at noen har lagt inn disse opplysningene basert på litteratur og/eller primærkilder (fortrinnsvis førstnevnte).

 

Om vedkommende database (gjerne presentert gjennom en nettside som viser søkeresultater på ulikt vis) har en referanse til hvilken litteratur eller kilde som er grunnlag for opplysningen(e), så kan man straks lete opp disse. Vanligvis har slektsopplysningene som hentes via ulike nettløsninger (som oftest databaser) sjelden eller aldri tilfredsstillende referanser til hvor opplysninger stammer fra.

 

I dette tilfelle kjenner vi til omtale i en lokal bygdebok (Hedrum i Vestfold) fra 1970-tallet (om jeg ikke husker helt feil) og minst 2 separate artikler i tidsskriftet Gjallarhorn (Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag). Artikkelen til, den nå pensjonerte dyrlege, Thorleif Solberg på Ringerike stod på trykk i Gjallarhorn nr. 8 (des/jan 1991/1992) over sidene 30-37, med tittelen «Fra Johan (Jean) født i Frankrike 1632 -- til Johan i Hof født 1832». Akerholts artikkel «Smedslekten Boveng i Norge & Sverige» finnes i Gjallarhorn nr. 42 (2008), s. 15-16 (også trykt i DIZ 1/2008). Akerholts artikkel trekker store veksler på Kjell Lindbloms «kompendium»: «Två hundra år med vallonsläkten Bovin» (2002). Dessverre er Akerholts artikkel uten referanse til både Hedrum bygdbok og Solbergs artikkel, så det er ikke godt å vite hva hun har funnet selv eller hentet derfra.

 

Siden det er en stund siden artiklene er skrevet og siden de har det til felles at det ikke er foretatt grundige kildedrøftinger, så må man trolig belage seg på en smule grunnforskning om spørsmålet om Jean Michel Bouvin sitt opphav skal få sin løsning.

 

Den mest fruktbare veien synes å være ta kontakt med Vallonforeningen i Sverige og da særlig den nevnte Kjell Lindblom. Unansett bør det søkes kontakt med forningen for Smedslekter: http://smedforskning.se/

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Takker for grundig orientering Are, og jeg vil følge dine råd om hvor veien bør gå videre.

 

Jeg la først merke til denne tråden nå, og kan vel bare bekrefte at Jan Michelsen Bovengs opphav ikke er klarlagt.  Det er sannsynlig at han har hatt en tilknytning til vallon-slekten Bouvin (flere stavemåter), som er kjent ved svenske jernbruk fra tidlig på 1600-tallet.  Ifølge den allerede nevnte Kjell Lindblom, som har forsket på vallonslekter i mange år, og som sannsynligvis er den nålevende skandinav som vet mest om emnet, har det så langt vært umulig å finne Jan Michelsen Boveng (eller den antatte far, Michel Boveng) i svenske kilder.

 

Noe fødested i det vallonske området/"Frankrike" er det selvsagt også umulig å si noe om.  De fleste vallonerne som er identifisert ved svenske jernbruk, innvandret i 1620-årene (noen tidligere, og noen litt senere).  De skrev gjerne arbeidskontrakt (formelt med Louis de Geer) i Liège, uten at man dermed kan slå fast noe konkret fødested.  Mange av disse kontraktene er bevart i det såkalte "Leufsta-arkivet" i det svenske Riksarkivet.  "Sällskapet Vallonättlingar" har et pågående prosjekt med oversettelse til svensk av kontrakttekstene. Noen er allerede publisert i foreningens medlemsblad.

 

For øvrig kan Kjell Lindbloms to bind Nordisk vallongenealogi 1580-1750 anbefales.  Bindene (som er nye, korrigerte og utvidede utgaver av et eldre verk) ble publisert i 2013 - og kan skaffes via Sveriges Släkforskarförbunds nettbokhandel.  De er ordnet alfabetisk etter slektenes etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jan Michelsen Boveng var mestersmed i Hagnes fra 1689 til sin død 1692. Jeg har kopi av kontrakten mellom grev Gyldenløve, som var statholder i Norge, og Boveng. Datert 30 mars 1689. Både den håndskrevne kontrakten og en maskinskrevet slik at vi vanlige dødlige skal kunne lese teksten

Endret av Reidar Gaasholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Reidar Gaasholt skrev:

Jan Michelsen Boveng var mestersmed i Hagnes fra 1689 til sin død 1692. Jeg har kopi av kontrakten mellom grev Gyldenløve, som var statholder i Norge, og Boveng. Datert 30 mars 1689. Både den håndskrevne kontrakten og en maskinskrevet slik at vi vanlige dødlige skal kunne lese teksten

 

Reidar,

 

Om du har muligheten til å skanne dokumentet, i det minste kopien av originalteksten (gjerne begge) med tanke på å legge det ut i denne tråden, så ville det være interessant. Det er også interessant å få opplyst i hvilket arkiv du har funnet dokumentet.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.