Gå til innhold
Arkivverket

nyere info


Linn T Synes
 Del

Recommended Posts

De er klausulert fra 1930, med unntak av vielser.

 

 

 

Så vidt jeg vet er fødte offentlig info. eller døpte. men med begrensninger. Gravlagte er og offentlig. Men vet du hvor jeg kan finne feks vielser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet -> Skannede kirkebøker -> Om tjenesten

 

Sidan det meste av kyrkjebøker er sperra må ein ofte leite andre stader etter personinfo. Dette kan f. eks. vere

 

- Dis gravminner

- Skattelister

- Skanna bøker eller aviser. Dette kan vere f. eks. den digitale bokhylla (Nasjonalbiblioteket), Avistenesta (Nasjonalbiblioteket, det meste er sperra p.g.a. copyright, men ein del er tilgjengeleg på lokale bibliotek rundtom i Norge) eller andre digitale avisarkiv (dei fleste krev abonnement).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperring av kirkebøker

 

 

 

 

 

http://www.google.no...0PrxEUIc2cZFhQ

bvm=bv.53537100,d.bGE

 

 

Oppfordrer deg til å bruke ditt fulle navn her på forumet. :)

 

Mvh Ann-Mary

 

 

 

Jeg liker ikke å bli googlet, så derfor unngår jeg å bruke etternavnet mitt :)

Men ok, så da er det altså ikke mulig å finne dåpsattester heller. De pleier jo ikke inneholde mer enn navn og datoer, Så trodde de var offentlige. Men hva med viede og døde? Jeg har jo tidligere funnet masse begravelsesinfo for en annen side av slekten min. Men har ikke klart å finne noe sted for andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordensregler for debattene

 

Skrevet av Anette S. Clausen - Digitalarkivet

 

 

Før du deltar i debattene, må du kjenne til personvernerklæringen for Arkivverket, og spesielt det som går på detakelse i debattforane:

"Dersom du ønsker å delta i debatter på digitalarkivet.no, må du gi opplysninger om deg selv slik at de som er ansvarlige for tjenesten, kan se hvem du er. Navnet ditt blir også offentliggjort sammen med debattinlegget. Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til at søk på internett kan gi treff på navnet ditt også her. Det er ikke satt noen grense for hvor lenge debattinnleggene vil bli liggende tilgjengelige."

 

Ordensregler for debattforaene

  • Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse.
  • Hold deg til en diskusjon til hvert emne. Hvis noen av debattantene ønsker å diskutere et sideemne, så må de opprette et nytt emne.
  • Så langt som det er mulig, skal du svare på samme språk som debattstarter. Hvis du er usikker på dine språkferdigheter, kan du sende innlegget inn på norsk og be om at noen andre oversetter. Dansk og svensk er unntatt herfra.
  • Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen.
  • Du kan fritt sitere fra andre diskusjoner. Når du siterer, skal du markere tydelig at det er et sitat og oppgi navn på forfatteren og lenke/referanse til emnet sitatet er hentet fra.
  • Det skal være en høflig og sivilisert tone mellom debattantene. Du må regne med at den som stiller spørsmålet mener det seriøst og svare deretter.

Digitalarkivet har rett til å flytte emner mellom foraene slik vi mener er best. Digitalarkivet kan også ta bort innlegg og diskusjonstråder som virker upassende.

 

Debattanter som ikke overholder ordensreglene eller på annen måte ødelegger for andre debattanter, kan bli utestengt.

 

Vi presiserer følgende forhold i tilknytning til personvern og synlighet på internett:

  • Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett, med unntak av navnet ditt, jf. øverste avsnitt.
  • Den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker er kun tilgjengelig for medlemmer.
  • E-postadresser er ikke indeksert. Det er kun systemet for diskusjonsforaene, samt administrator, som har tilgang til e-postadressene. Hver enkelt bruker har tilgang til sin personlige e-postadresse.
  • Hverken medlemmer eller gjester kan se andres e-postadresse, men avsenders e-postadresse vil være synlig hos mottakeren i en eventuell e-post sendt gjennom systemet for diskusjonsforaene.
  • Medlemmer kan ikke sende e-post til andre medlemmer oftere enn 1 gang pr. 15. minutt og maksimalt 10 ganger i døgnet. Masseutsendelse til flere brukere samtidig er ikke mulig for andre enn administrator.
  • Administrator har mulighet til å spore alle e-poster sendt fra systemet slik at vi kan fange opp misbruk.
  • Alle innlegg vil bli søkbare på Internett. Derfor oppfordrer vi dere til å følge ordensreglene for debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordensregler for debattene

 

Skrevet av Anette S. Clausen - Digitalarkivet

 

 

Før du deltar i debattene, må du kjenne til personvernerklæringen for Arkivverket, og spesielt det som går på detakelse i debattforane:

"Dersom du ønsker å delta i debatter på digitalarkivet.no, må du gi opplysninger om deg selv slik at de som er ansvarlige for tjenesten, kan se hvem du er. Navnet ditt blir også offentliggjort sammen med debattinlegget. Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til at søk på internett kan gi treff på navnet ditt også her. Det er ikke satt noen grense for hvor lenge debattinnleggene vil bli liggende tilgjengelige."

 

Ordensregler for debattforaene

  • Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse.
  • Hold deg til en diskusjon til hvert emne. Hvis noen av debattantene ønsker å diskutere et sideemne, så må de opprette et nytt emne.
  • Så langt som det er mulig, skal du svare på samme språk som debattstarter. Hvis du er usikker på dine språkferdigheter, kan du sende innlegget inn på norsk og be om at noen andre oversetter. Dansk og svensk er unntatt herfra.
  • Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen.
  • Du kan fritt sitere fra andre diskusjoner. Når du siterer, skal du markere tydelig at det er et sitat og oppgi navn på forfatteren og lenke/referanse til emnet sitatet er hentet fra.
  • Det skal være en høflig og sivilisert tone mellom debattantene. Du må regne med at den som stiller spørsmålet mener det seriøst og svare deretter.

Digitalarkivet har rett til å flytte emner mellom foraene slik vi mener er best. Digitalarkivet kan også ta bort innlegg og diskusjonstråder som virker upassende.

 

Debattanter som ikke overholder ordensreglene eller på annen måte ødelegger for andre debattanter, kan bli utestengt.

 

Vi presiserer følgende forhold i tilknytning til personvern og synlighet på internett:

  • Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett, med unntak av navnet ditt, jf. øverste avsnitt.
  • Den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker er kun tilgjengelig for medlemmer.
  • E-postadresser er ikke indeksert. Det er kun systemet for diskusjonsforaene, samt administrator, som har tilgang til e-postadressene. Hver enkelt bruker har tilgang til sin personlige e-postadresse.
  • Hverken medlemmer eller gjester kan se andres e-postadresse, men avsenders e-postadresse vil være synlig hos mottakeren i en eventuell e-post sendt gjennom systemet for diskusjonsforaene.
  • Medlemmer kan ikke sende e-post til andre medlemmer oftere enn 1 gang pr. 15. minutt og maksimalt 10 ganger i døgnet. Masseutsendelse til flere brukere samtidig er ikke mulig for andre enn administrator.
  • Administrator har mulighet til å spore alle e-poster sendt fra systemet slik at vi kan fange opp misbruk.
  • Alle innlegg vil bli søkbare på Internett. Derfor oppfordrer vi dere til å følge ordensreglene for debattene.

 

'

 

Joda, jeg ser jo det. Men jeg var ikke klar over at det var så viktig. Det var jo nettopp det jeg ville unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nemner at det skal vere mogeleg å lage ein signatur, og denne er ikkje synleg for andre enn innlogga brukarar. Ein del av forumbrukarane har namnet ståande her i staden for i visningsnamnet, og unngår dermed mogelegheita for å verte googla. Sjølv om dette ikkje er heilt etter boka, så trur eg det vert sett mellom fingrane på.

 

Nemner elles at eg har lagt til litt i innlegg #5 ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein skal redigere signaturen klikkar ein fyrst på visningsnamnet oppe til høgre, deretter "kontrollpanel", deretter "endre signatur". Deretter er det berre å prøve seg fram.

 

post-77-0-66791600-1381077443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem mange steder, og må dermed ha navnet mitt på disse stedene. Føler ikke at jeg er blitt googlet noe sted :ph34r:

Min erfaring er at slektsforskere har en gjensidig respekt for hverandre. Har ikke møtt annet enn hjelpsomme og hyggelige mennesker som har full respekt for hverandres person. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg liker ikke å bli googlet, så derfor unngår jeg å bruke etternavnet mitt :)

 

 

Dette har jeg for min del løst ved å legge inn mitt mellomnavn her, som ingen ellers bruker og nesten ingen kjenner.

Når noen googler meg, bruker de derfor bare ett fornavn pluss etternavnet mitt, og de får derfor ikke treff på dette forumet.

 

Ellers var det en som sa en gang at da han var 20 år, var han veldig opptatt av hva andre mente om ham.

Men da han ble 40, så blåste han en lang marsj i hva andre mente om ham.

Og da han ble 60, oppdaget han at nesten ingen mente noe om ham i det hele tatt!

 

Så det er ikke noe å bry seg om hva andre mener om oss, he he! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.