Gå til innhold
Arkivverket

Olaf Aubert Gren Johansen, forsvunnet emigrant fra Leka, NT


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Da prøver vi igjen med en ny emigrant:

 

Olaf Aubert Gren Johansen, f. 21.06.1889 i Nordgutvik.

 

Foreldre: Johan Jonassen og Pauline Olsdatter

 

Dåpen: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

 

Emigrerer til Amerika fra Trondheim den 29.06.1910 med ”Oslo”, Allan Line. Mål for reisa er Minneapolis, Minnesota. Billetten betaler han i Trondheim.

 

Emigrasjonen: http://digitalarkive...erk=148012#ovre

 

Amerikanske kilder viser at han ankommer Montreal, Quebec, den 15.07.1910 med ”Victorian” fra Liverpool. Olaf Albert skal til Forest Lake, Minnesota.

 

Så forsvinner alle spor....

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Berit. Absolutt en kandidat. At fødselsdagen ikke stemmer helt, er ikke så oppsiktsvekkende. Det forekommer ofte. Men, når jeg ser på originaldokumentet, ser det ut som fødested er noe i retning av "Mesoy", det likner i alle fall ikke på Leka. Granite Falls er ikke så utenkelig, da det bodde personer fra Leka der.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en ny titt på FS for å finne ut hvem han da var. Der fant jeg en Albert Olai JOhansen f. 6/1 1889 på Meløy, så da får vi glemme han. Har sjekka dåpen i kirkeboka, og opplysningene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke gjenfinnes i amerikanske kilder, kan det kanskje tenkes han reiste til Canada? Han hadde, så vidt jeg kan se, tidligere naboer og slekt i Saskatchewan.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Det er vel i første rekke han som døde i BC 05.10.1930, som er en aktuell kandidat. Skal gjøre noen undersøkelser. Mange takk.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dåpen til Olaf Albert, og de opplysningene du ga er ikke helt riktige.

Han het Olav Aubert Gren, og faren Johan Jonassen og moren Pauline Olsdt.

Dåpen i klokkerboka http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3798&idx_id=3798&uid=ny&idx_side=-10 og ministerialboka, nr.11 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2527&idx_id=2527&uid=ny&idx_side=-41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sannelig. Du har helt rett Berit! Jeg må tydeligvis ta meg en tur til optikeren, for jeg må ha alt for dårlige briller. Jeg har lest vanvittig feil! Det forandrer forhåpentlig vis ikke alt for mye, da han kalte seg Olaf Johansen både ved konfirmasjon, emigrasjon og ankomst USA. Det åpner imidlertid noen flere muligheter med tanke på navnevalg ol.

 

Beklager det inntrufne.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skal forsøke å legge inn manifestet fra Olafs ankomst i Canada. Her kaller han seg Olaf Albert. Hjemsted er Leka, senere strøket over og erstattet med Gutvik. Ser ut som han skal til Forest Lake, Minnesota.

 

Olaf er nr. 6 fra toppen.

 

ØK

post-711-0-60538000-1381150156_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært i kontakt med slektninger av Olaf, og de sier han ble farmer/rancher i Nord-Dakota. Da kan man jo snevre inn søket betraktelig.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, flere i familien brukte etternavnet Haugen, og da tror jeg at jeg har funnet ham....

Name: Olaf Haugen Birth Date: 21 Jun 1889 Country of Origin: Norway Registration number: 3094159

 

Find a grave:

 

Olaf J. Haugen

Birth: Jun. 21, 1889 Death: Jan., 1981 trans.gif Burial:

Knife River Lutheran Cemetery

Stanley

Mountrail County

North Dakota, USA

 

Da er saken løst!!!

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.