Gå til innhold
Arkivverket

Skifte/dødsmelding på Reksten i Kinn 1880.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hille Henriksdtr. døde i 1880. Jeg klarer ikke å tyde dato for død/begravelse og legger derfor ved en lenke til innføringen i kirkeboka. Ektemannen, Kaspar Mortensen dukker senere opp på Øksnes i Nordland, hvor sønnen Bernt konfirmeres i 1890 (født i Kinn 28.02.1875)

 

Jeg skulle gjerne ha visst om der er en dødsmelding/skifte etter henne og hvem som er nevnt der? Likeså kunne det ha vært greit å få bekreftet dødsdatoen hennes.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 13 (1870-1885), Døde og begravede 1880, side 159.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-76

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70115310586.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå at dødsdato er 6. februar 1880 og at hun ikke ble begravet fordi hun ikke ble funnet?

 

Hei Kjell Arne.

 

Takk for innspill.

 

Ja, det er jo litt av problemet. Jeg tror også det er februar, og stusset ved merknaden. Det fremgår jo ikke om hun druknet. Enkemannen og barna forlot Kinn i løpet av kort tid og jeg har funnet dem igjen i Nordland, med unntak av ene datteren som ble gift i Namsos i desember 1880.

 

Jeg får gjøre ett forsøk på å finne noe i de digitaliserte skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se kommentaren for 3, 4 og 5 av mennene...

 

Ja, det ser ut til at det var flere i samme båt,og at to ble funnet igjen. Hendelsen fant sted 06.02.1880. Jeg klarer imidlertid ikke å lese hele kommentaren, så om noen vil ha bryderiet, ville det ha vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler vel noe i starten på linjene her, men eg leser det som noe lignende dette:

… 4, 5 af Mænd samt 1af Kvinder omkom

… I det de seilede frenpaa et Skjær hvor

…. (strand?) fra samme Dags Aften til

… Morgen kl. 9, da Søen skyllede den

… No 3 og 4 er gjenfundene de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler vel noe i starten på linjene her, men eg leser det som noe lignende dette:

… 4, 5 af Mænd samt 1af Kvinder omkom

… I det de seilede frenpaa et Skjær hvor

…. (strand?) fra samme Dags Aften til

… Morgen kl. 9, da Søen skyllede den

… No 3 og 4 er gjenfundene de andre

 

Takk igjen. Det var noe borti det jeg stavet meg frem til, men jeg fikk liksom ikke noe sammenheng i det. Kan se ut som om det mangler noe som du antyder.. To ble funnet igjen og gravlagt i april samme år.

Jeg vet ikke om dette var årsaken til at resten av familien dro nordover, men jeg har stort sett funnet alle igjen , en i Namsos og resten i Øksnes i Lofoten. Leiter nå etter siste sønn, Henrik johan som ble konfirmert i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er slik:

 

No 3, 4, 5 af Mænd samt 1af Kvinder omkom sammen i det de seilede frempaa et Skjær, hvor de blev staaende

fra samme Dags Aften til næste Morgen kl. 9, da Søen skyllede dem bort. No 3 og 4 er gjenfundene de andre ikke.

 

Dødsmeldingen fra lensmannen i Bransø datert 21. februar 1880 mangler i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for at du tok deg tid til å sjekke, både teksten i kirkeboka og dødsfallprotokollen. Det må jo ha vært en skremmende opplevelse på det skjæret før de tilslutt ble skyllet bort og omkom.

 

Når det gjelder skiftet, så får jeg ta kirkeboka for meg å sjekke etter flere barn. Dessuten kan jeg henvende meg til Statsarkivet i Trondheim å forhøre meg om det finnes en dødsmelding etter eknkemannen, Casper Mortensen som døde i Øksnes, Nordland i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.