Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av klipp fra skipsliste 1853


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har fått tilsendt følgende klipp av rett dårlig kvalitet.

 

Det som er interessant er fødestedet til C.R.Johannessen, som er det samme som personen over, men som jeg ikke kan tyde.

Det er også av interesse å finne ut hva denne personen het til fornavn. Etternavnet er vel Clausen, men jeg greier ikke å tyde det andre.

 

Noen forslag ?

post-28-0-79067200-1381141612_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet til Claussen er Julius. Hvor er kopien av skipslisten hentet fra?

 

Jeg tror han har kopiert kilder i Australia. Jeg har forsøkt å finne det på Ancestry, men uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør, fordi det åpenbart er en tysk skipsliste, jfr. kolonneoverskriftene.

 

Kan disse to personene være født på stedet listen er hentet fra? Jeg synes det på fødestedet står "Örtl." (örtlich), noe som evt. skulle tilsi at de var født "på stedet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør, fordi det åpenbart er en tysk skipsliste, jfr. kolonneoverskriftene.

 

Kan disse to personene være født på stedet listen er hentet fra? Jeg synes det på fødestedet står "Örtl." (örtlich), noe som evt. skulle tilsi at de var født "på stedet".

 

Interessant teori, men ifølge min australske kilde, så skal denne C.R.Johannessen (Christian/Christopher) være født i Kristiania i 1836. Faren skal ha vært en Johan/Johannes, styrmann og moren het Ellen.

 

Det er alt jeg vet.

 

Jeg har en forespørsel inne på DA og har også selv trålet kirkebøkene for Oslo og Akershus, men uten resultat.

 

Det som evt. underbygger din teori, er at det ikke står noe i kolonnen for 'Land', hvilket man vel skulle forvente, dersom de ikke var tyske.

 

Redigert:

 

Jeg har igså gang i tyske fora, hehe.

 

En god hjelper der mener at stedsnavnet er 'Orth', som ligger i Fehmarn, hvor de fleste andre på listen også kommer fra. Han sendte meg link til en side, hvor Christopher Rudolph Johansen står.

http://familytreemak...COL56-0667.html

 

- og da må det være denne karen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N84R-ML9

 

Her må jeg visst ta en runde i Australia, hehe - han er nok nødt til å finne en annen ankomst enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.