Gå til innhold
Arkivverket

Ble damen nesten 111 år ?


Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Marie Sunniva Augusta Kahrs var i følge Kahrs-boken til Thora Sollied og FT 1910, født 02.08.1872. Hun ble en gang før 1910 gift med statsadvokat Didrik Konow.

Marie Sunniva A. Konow døde i følge både Gravminner i Norge og Gravferdsetaten i Oslo 31.05.1983 og deler grav med Didrik Konow og en del av sine nære slektninger på Vår frelsers gravlund i Oslo. Paret hadde ingen egne barn. Men, og det er et stort men, begge de to siste kildene oppgir henne å være født 02.08.1972 (ja 1972). Så mitt ringe spørsmål er: er det noen som vet om damen ble nærmere 111 år gammel, eller er dødsdatoen feil. Det kan muligens verifiseres via dødsannonser eller skifter.

 

Med hilsen

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 1-6-1933:

 

Fru Marie Konow, født Kahrs er inatt avgått ved døden. Hun var gift med sorenskriver Didrik Konow, Mysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar Carsten. Dette betyr at registrert dødsdato for Marie var 50 år feil samt at levningene etter både Marie og Didrik ble flyttet 23.09.1983 til denne graven på Vår frelsers gravlund. Med hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ekteparet, Didrik Konow og Marie Sunniva Augusta Kahrs skal ha blitt gift 24 mars 1900, ukjent sted. Ved 1900-tellingen er de allerede gift. Finner man ekteskapet så post gjerne hvor og når her. Om noen vet hvilken kirke Marie er døpt i så vil jeg gjerne vite det også.

 

Marie skal ha vært gift før med: Nils Michelsen, Kristiania, men dette er meget usikkert.

 

mvh

 

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

På denne tiden er min erfaring at fraskilt helst giftet seg borgerlig (uten at jeg vet noe om lover og regler). Her er de i hvert fall:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 4 (1897-1902), Borgerlig viede 1900, side 355b-356a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-357

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...10301350357.jpg

 

Her er de blant borgerlig viede i kirkeboken også:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 6 (1894-1935), Viede dissentere 1900, side 51.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=63315&idx_id=63315&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10111306140034.jpg

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit!

 

Dette skyldes sikkert at en velvillig sjel har sendt inn en rettelse etter at feilen ble påpekt her i forumet. Går du inn på kirkevergens eget nettsted, vil du se at det fortsatt står 1983.

 

Etter min mening er dette en stor svakhet ved Gravminner i Norge; folk kan sende inn rettelser i øst og vest (jeg har selv gjort det mange ganger), men uten at vi samtidig får se hva det opprinnelig stod - og uten at vi vel egentlig har noen garanti for at rettelsen nødvendigvis er korrekt heller. Noen ganger kunne det av ulike grunner vært ønskelig å få visst hva kilden opprinnelig sa. Det er jo ikke alltid det bare er snakk om en lese-/tastefeil, slik som i dette tilfellet.

 

Vennlig hilsen Marius

 

- Og at det er som jeg antok vises vel også av at Gravminner i Norge korrekt har fødselsåret 1872 i stedet for 1972, slik det står i kirkevergens database, og også fødestedet Kristiania, noe som aldri fremkommer av kirkevergens database slik den opprinnelig ble overført til Gravminner i Norge. :-)

 

Hm. Dette siste skrev jeg faktisk som en ny kommentar etter at jeg oppdaget det, ikke i samme åndedrag som forrige innlegg. Det samme gjør jeg med denne kommentaren, men nå får vi se om den legger seg som et nytt innlegg eller bare føyer seg på det forrige. Iblant oppfører DAs forum seg merkelig, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suste igjennom alle kirkebøker for Oslo og kunne ikke finne henne døpt, noen som har lykkes med det?

 

I henhold til FT 1875 var Marie Augusta katolikk. Da er det ikke så rart at vi ikke finner henne i de vanlige kirkebøkene.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f70301&medbilete=&sokpostnr=21#a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke finner dåpen skyldes vel at foreldrene var katolikker (slik ser det i hvert fall ut av folketellingene)? En del av kirkebøkene på denne tiden virker å ha dårlig med lister for fødte i andre trossamfunn, og dessverre er visst ikke de katolske menighetenes bøker filmet for denne tiden.

 

Vennlig hilse Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit!

 

Dette skyldes sikkert at en velvillig sjel har sendt inn en rettelse etter at feilen ble påpekt her i forumet. Går du inn på kirkevergens eget nettsted, vil du se at det fortsatt står 1983.

 

Etter min mening er dette en stor svakhet ved Gravminner i Norge; folk kan sende inn rettelser i øst og vest (jeg har selv gjort det mange ganger), men uten at vi samtidig får se hva det opprinnelig stod - og uten at vi vel egentlig har noen garanti for at rettelsen nødvendigvis er korrekt heller. Noen ganger kunne det av ulike grunner vært ønskelig å få visst hva kilden opprinnelig sa. Det er jo ikke alltid det bare er snakk om en lese-/tastefeil, slik som i dette tilfellet.

 

Vennlig hilsen Marius

 

Dette er eg heilt einig i. Eg har fleire gonger sendt inn tilføyingar med punktum utan noko grunngjeving, og desse er blitt retta. Så var det eit tilfelle der det som stod på gravsteinen var feil. Her sende eg inn merknad der eg viste til kyrkjeboka, som eg meiner å hugse var i Rogaland. Her har ein valt å gjere det slik:

 

1939319 Maren Kristine Thorsen Tingbø 2308 1889 0403 1939 1103 1939 k i følge kirkebok tydeligvis født 23/6-1869 M 08 047 Vis Strømsgodset Drammen

 

post-77-0-85753100-1386692978_thumb.jpg

 

Her burde merknaden etter mi meining også ha sagt noko om kva for ei kyrkjebok dette gjeld, gjerne også med permanent sidelenke.

 

Hm. Dette siste skrev jeg faktisk som en ny kommentar etter at jeg oppdaget det, ikke i samme åndedrag som forrige innlegg. Det samme gjør jeg med denne kommentaren, men nå får vi se om den legger seg som et nytt innlegg eller bare føyer seg på det forrige. Iblant oppfører DAs forum seg merkelig, synes jeg...

 

Dette skjer når ein legg inn eit nytt innlegg rett etter det forrige. Årsaka til at ein har valt å slå slike innlegg saman er at det tidlegare var problem med at mange trykte to eller fleire gonger på svarknappen, og at ein dermed fekk mange dobbeltpostingar, både som doble innlegg og doble trådar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.