Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av Henrik Johan Kaspersen f. 1862 i Kinn, Sunnfjord etter konfirmasjonen i 1877?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Henrik Johan Kaspersen ble født på Ytre Rexten i Kinn, Sunnfjord 15.02.1862 som sønn av Kasper Mortensen 1826-1905 og Hille Kathrine Henriksdtr. 1831-1880. Han ble konfirmert samme sted 07.10.1877.

 

Hans mor druknet I Kinn ved kullseiling sammen med 4 andre 06.02.1880. Etter dette forlater resten av familien Kinn og drar nordover.

 

En søster , Maren Oline Kaspersdtr. ble gift i Namsos, Nord Trøndelag 26.12.1880 og bosetter seg i området.

 

En annen søster, Anne Cathrine Caspersdtr. f. 1867 får først en sønn utenom ekteskap i Sortland, Nordland i 1890, før hun gifter seg i 1898 på Dverberg i Nordland

 

Resten av familien inkl. faren ser ut til å slå seg ned på Øksnes i Nordland. Søsteren Cille Sofie f. 1854 og broren Bernt f. 1875 gifter seg der. Men det har så langt ikke lykkes meg å finne igjen Henrik Johan Kaspersen. Han kan også ha benyttet Reksten/Rexten som etternavn.

 

Ved konfirmasjonen 07.10.1877 står det noe om utflyttingsattest 10.05.1883.

 

Se post nr.3.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 8 (1859-1882), Konfirmerte 1877, side 109.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-108

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70115310154.jpg

 

 

 

Redigert 08.10.2013 kl. 09.55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen kan bidra til å oppklare hvor det ble av Henrik Johan. Jeg finner ikke innføringen i kirkeboka vedr flytteattest i 1883.

 

Når det gjelder dødsmelding etter mora hans i 1880, fikk jeg dette svaret fra Yngve Nedrebø i dag morges.

 

 

"Dødsmeldingen fra lensmannen i Bransø datert 21. februar 1880 mangler i pakken. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner søsknene til Johan i Øksnes og Dverberg (som ligger i Nordland, ikke i Troms), men Johan dukker ikke opp i kildene mine. Blei det ikke holdt skifte etter mora hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan.

 

Som du vil se av mitt forrige innlegg, finner man ikke dødsmeldingen, og tilsynelatende heller ikke noe skifte.

Jeg har henvendt meg til Statsarkivet i Trondheim i håp om at det finnes dødsmelding/skifte etter Casper Mortensen som døde 1905 på Øksnes i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kontroll på Casper, det er Henrik Johan som er problemet, Vet du forresten om Casper og Hille hadde barn mellom Anne Cathrine i 1867 og Bernt i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvik Olai Kaspersen, f. 17.05.1871 i Kinn, død 24.08.1923 på Haugnes i Andøy. Han var gift med Regine Berntine Bergesen fra Øksnes, de hadde tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Johan.

 

Jeg har akkurat funnet ham og familien. Jeg fant tre barn født i 1900, 1903 og 1910. Takk for dødsdatoen.

 

Jeg begynner å tro at Henrik Johan må ha dødd en gang etter flytteattesten i 1883 og før 1900. Na har jeg jo funnet alle de andre søskene, og det ville jo ha vært rart om ikke han hadde fulgt med familien nordover. Men jeg får avvente et eventuelt svar fra Statsarkivet i Trondheim vedr. dødsmelding etter Casper Mortensen i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Andøy, som Dverberg er en del av, ligger ikke på nett. Bindene er utgitt etter år 2000, så det er kanskje litt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Johan.

 

Det går nok bra uten også. Jeg har funnet mye i bygdebøkene for Øksnes, så jeg er vel rimelig godt oppdatert på denne grenen. Om jeg nå bare kan finne ut hva som skjedde med Henrik Johan så skal jeg si meg fornøyd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.