Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Hansen Gjøn og Christi Knudsdatter Egeland sine aner?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Rasmus Hansen f 1719 gift med Christi Egeland 1725-63. Dette paret var mine 4 x tippoldeforeldre. De kom fra Fusa. Rasmus kom fra Gjøn og jeg antar at Christi kom fra Eikelandsosen? Mor til Rasmus var Herborg Jansdatter Mentz Bolstad 1692-1753

 

Rasmus Hansen og Christi Egeland kom fra Fusa og bosatte seg på Møgster i Austevoll. Det som er litt spesielt er at det er et helt spsielt gen som finnes i noen slekter, det er veldig lite kjent i Europa, men godt kjent enkelte steder i Østen. Det er en spesiell stripe på underarmen like under albogen (på innsiden). Dette finnes bare blant østens befolkning, men også i en slekt fra Skotland.

 

Så er mitt sprøsmål. Kan det stemme at Rasmus Hansen sine aner kom fra Skotland? Hvor hadde moren Herborg Jansdatter Mentz sitt etternavn fra. Så vidt jeg kan se så var hennes tippoldefar Johan Frantzen Mentz. Det står i mine notater at Johan Frantzen Mentz trolig innvandret fra Skotland.

 

Både Rasmus og Christi ættet fra den samme Johan Frantzen Mentz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Hansen og Christi Knudsdatter Egeland, Strandvik. Det står om dette paret i Austevoll bind 1 på nr 41, side 529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god kveld,

 

Jeg stammer også fra Rasmus Hansen Møkster f Gjøn og Kristi Knudsdtr f Eikeland. Hvor dette Mentz navnet kommer fra er det ingen (som jeg kjenner til) som har kommet med en forklaring på hvor opphavet kan komme fra. Ernst Berge Drange som er forfatteen av Tysnes bøkene fant en Frantz Mentz i Bergen som han gjettet/antok var en god kandidat som far til Jan Frantson Mentz på gården Vevatne,Tysnes.

 

Interessant dette du sier om dette DNAet.

 

mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket bind av Tysnesbøkene står det om Frantz Mentz? Eller Johan Frantzen Mentz?

 

Det var mye interessant lesing av et gammelt emne som jeg har tatt opp tidligere, men denne gangen var spørsmålet om det lot seg gjøre å finne om han hadde aner til Skotland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto noe i innlegg 26 i en av de debattene jeg linket til, sitatet er hentet fra Tysnesboka bd 3

 

'Jon var Lensmann og tollbetjent for Våge Sipsreide.

Jon hadde hovuddelen av Vevatne, truleg 5/6-partar av garden, det Fanafolket åtte. Peder Vevatne hadde denne delen kring 1600-1606 (Se Tysnes bd3, s684)

Jan Frantzen (Mentz), Bergen d. o. 1650, overtok hovuddelen av Vevatna kring 1606. Frå omlag 1640 hadde han og Marta heile garden. Jan Vevatna måtte i 1606 bøta 2 1/2 dlr. for 'jomfrukrenkelse'- Det var vel den tilkomande kona han såleis 'krenkte'. Jan var ein storkar og truleg bergenser av opphav. Ein Frantz Mentz er nemnd som borgar i Bergen i 1560-åra. Men Mentz-ætta kan ikkje vera skotsk, som det har vore hevda. Namnet er vel heller hollandsk eller tysk. Jan er sjølv ikkje nemnd med slektsnamnet i kjeldene, men sonen Ingebrigt brukte det seinare. Kan hende var det ein slekning av dei den Sander Mens som er omtala i 1631, då kona hans gav grunnleiga i Etne skipreida (Engelsgjerd?)

Jan åtte i 1624 mindre jordegodspartar i Hodlekje, i Nera-Lunde og i Bakka, Strandebarm (6 mrk. sm. 6 sk.). Sidan auka eiga hans.

Mulig at hans far var en Franz Mentz nevnt i Bergen i 1560 aara.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt på dette med Johan Frantzen Mentz og noen hevder at Johan ikke hadde skotske røtter, men heller Tyske eller hollandske. Jeg vil heller holde på de skotske, selv om jeg ikke kan bevise noe. Jeg har kun den "genetiske" linjen på armen å forholde meg til. Den finnes kun på personer med asiatisk eller skotske gener. Hvis ikke Mentz var av skotske aner, må jeg kanskje lete et helt annet sted. Jeg har nemlig dette spesielle merket, som kun finnes på personer av asiatisk eller skotsk opprinnelse? Kanskje det er nærmere enn en skulle tro?

 

-----------------------------------------------------------

 

Jeg har en tid lett etter anene til Torbjørn Olsen, han var oppgitt å være far til min tippoldemor, men når en visste hvoe tipp x 2 oldemoren min jobbet, så kan en ikke se bort fra at Torbjørn Olsen ikke var faren, men heller en skotsk sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan ser den "genetiske" linjen på armen ut, må det være kun mannsledd bakover for å ha det, eller kan det være begge deler?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stripen er både hos menn og kvinner. Jeg hørte om dette første gangen for to år siden. Da fikk jeg vite og se at alle fra østen hadde en spesiell stripe på armene, en genetisk stripe. Jeg fikk se hvordan den så ut, og stor var forbauselsen da jeg hadde slike på begge mine armer. Da ble det fortalt at denne finnes på østens befolkning og en ætt fra Skotland. Denne stripen er på armens underside ca 5 - 6 cm fra innsiden av albuen selve stripen er en markering på ca 5 cm. Veldig interessant ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, interessant alt slikt som kan være med på og bekrefte linjer. Har linje bakover til Johan Frantzen Mentz, men dessverre ingen stripe som jeg kan se. Men det er vel ikke alle innen samme slekt, som arver dette

?

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei, 

 

Selv oldebarnet til Franz Mentz i Bergen, Rasmus Ingebrigtson Mentz, hadde tette forbindelser til Hjaltland i Skottland, både i form av kjøp og salg av jord samt handel. Er ikke dette sterke nok grunner til å endelig konkludere med at Mentz-slekta faktisk hadde skotsk opprinnelse?

 

Kilde: Tysnes gards- og ættesoge b. III s. 624 - 625 (https://www.nb.no/nbsok/nb/7f3405c9a3a3c0831b319897bd4f3245?lang=no#627)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et merke på armen min som kun en skottsk slekt og asiater har. Dette er et spesielt gen som er årsaken til, så jeg vil tro at spesielt pga DNA-testen viser hvor slekten min har sitt opphav fra så må det være slik. Jeg har ingen annen forklaring på dette. Både min farmor og farfar har sin slekt fra Rasmus Hansen er og en av hans slektsgrener kommer fra Franz Mentz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil rette opp mitt innlegg nr.11, da jeg jo fant disse stripene/merkene ved å se nøyere etter i godt lys. Men vanskelig for min del å vite hvilken skotsk slekt det er fra, min far har 22,5 prosent irsk, skotsk og walisisk (den siden av slekten, som går bakover til Johan Frantzen Mentz), og min mor har nesten 10 prosent derfra også, og jeg har selv 17,9 prosent. Men det som er sikkert er at det må være mange linjer fra det området, og få har jeg funnet bevist til nå, men mange navn bakover kan være utenlandske egentlig, som Tomas, Anders, Nils og flere, som vi er så vant med, at vi har trodd at er gode norske navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.