Gå til innhold
Arkivverket

En liten opprydding vedrørende Nils Josten, som er oppført som far til bl.a Anna Maria g.m. Tobias Hichman.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Anna Maria er mange steder oppført som datter av Nils Henriksen Josten (gift 12.mai 1701) og Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse og nevnt som født på Bjørntvedt gård, Eidanger, Telemark. Dette medfører IKKE riktighet!

 

Anna Maria ble født i København 19.oktober 1689 og døpt i Holmen Kirke 22.oktober 1689

Kilde: AO Holmen, Sokkelund, København 1685-1694, Døpte, Opslag 152

 

Hennes søstre Sara, Rebecca og Christiana Justesen er også flere steder, feilaktig satt opp som datter av det samme paret.

 

Hennes foreldre var: Krigskommissær, Bokholder, Justitsråd: Niels Just(e)sen f. omkr. 1652, d. 3.mai 1710, København, Holmen

Gift 19.desember 1677 København, Holmen med Sara Christoffersdatter dpt.. 16.september 1660, København Holmen.

 

De hadde barna:

 

1. Justina Justesen dpt. 10.august 1678

2. Mette Justesen dpt. 25.februar 1680

3. Sara Justesen dpt. 10.juli 1683. Gift 14.oktober 1712 i Helligånds Kirke, København, med Daniel Henrich Suckow

4. Rebecca Justesen dpt. 30.august 1684. Gift 1721 i Holmen Kirke, København med Rasmus Elersen

5. Christopher Justesen dpt. 8.september 1686

6. Charlotta Amalie Justesen dpt. 13.august 1687

7. Just Justesen dpt. 18.august 1688

8. Anna Maria Justesen dpt. 22.oktober 1689

9. Abigale Maria Justesen dpt. 30.mars 1691

10. Christiana Justesen dpt. 8.august 1692. Gift med Jacob Lindberg.

11. Carl Justesen dpt. 26.april 1696

12. Karen Justesen dpt. 12.september 1698

 

Alle døpt i Holmen Kirke, København.

 

Anna Maria og Tobias Hichmans sønn; Nils Hichman fortæller at hans far; "Tobias Hichman, der tilsidst blev sorenskriver i Senjen, var fuldmægtig hos amtmand Lindberg og gift med en søster av amtmandens hustru, Anne Marie Josten. Han fortæller videre, at Lindberg først mistet sin hustru og derefter sine to døtre, som druknet paa en reise til Kjøbenhavn, som de foretok sammen med Tobias Hichmans søster Anne, der reddet sig i forliset ved at knytte et taug om livet, hvormed hun droges til land.

Nils Hichman siger om amtmand Lindbergs liv efter disse store ulykker, at han " av sorrig og bekymring saavelsom trøstende sig for meget med spiritus, blev ubekvem til einbedet " og flyttet til hans far, hos hvem han døde i november 1723.

Lindbergs pekuniære stilling maa ha været meget mislig. 18/9 1720 stevnte hans egen svigerfar Nils Josten ham for gjæld ! Tobias Hichman møtte for amtmanden. Likeledes blev han samtidig stevnet for en obligationsgjæld, stor 150 rdl., til assessor Jakob Rasch, videre av prokurator Jens Gram, endvidere av mad. Johanne salig von Wochums for en gjæld, stor 38 rdl. 1 mk. 20 sk. Likeledes 28/3 1722 paa justisraad amtmand Nobels vegne ved hans fuldmægtig Rasmus Due, ja endogsaa av sognepresten mag. Peder Nyborg i Skien. Stakkars mand !"

 

Nils Justen Hichman refererer til Sara Suckow som "Tante Suchow, som var min Moster" og til hennes søn, Ludvig Suckow (den senere prest i Holla), som "min Cousin Studiosus Suckow".

 

 

Feilen vises også her: http://home.online.no/~aaroenes/collin/Abel/Josten_Niels.htm

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Nils Justesen kan jeg legge til følgende. Han var født omkr. 1652. Han døde i København 3.mai 1710 og ble gravlagt i Holmen kirke 10.mai 1710 (AO Holmen, Sokkelund, København 1698-1713, Døde, 1710 Opslag 47)

 

Opplysninger mottatt av Klavs Hybel Bräuner :

Niels Justesen har åbenbart haft andre gøremål end sit job i Søe-Etaten, hvilket ikke var usædvanligt i tiden. Således modtog Niels Justesen af Christian V Skibinge Kirke og dens gods tillige med kirketienden, som betaling for hans og medinteressenters fordringer for resterende omkostninger ved skibsfragter. Hans tilgodehavende sum var 1171 Rd. 60 ß". Han fik tillige rettigheden over præstegården og degne boligen, så han selv kunde kalde præster og degne, når stillingerne blev ledige. Dog skulle han søge Kongens allernådigste konfirmation i kancelliet. Skødet er dateret den 17. juli 1697. Allerede ved skøde af 31. juli 1697 solgtes kirken og dens tiende videre til Jens Ipsen Trostrup (Trøstrup). [beskrivelse over Baroniet Stampenborg af M. S. P. Repholtz, København 1820].

Commandør Eilersen (Slotsforvalter på Rosenborg) og Krigsråd Daniel Henrich Suckow er fx garanter ved Rebecca Justesens bryllup m Rasmus Eilersen i 1721 (Holmen) - hendes fader er jo død på dette tidspunkt) både fam. Ejlersen og fam. Justesen ejede i 1689 store ejendomme i Holmens Kanal/Holmens Revier - ligesom i øvrigt fam. Suckow).

Skifte; Hof og Borger 3. maj 1710

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med litt til :)

 

 

Christiana Justesen var som tidligere nevnt gift med Kancelliråd - Amtmann Jacob Lindberg. Han døde i Tobias Hichmans Huus i Skien i november 1723 og ble gravlagt i Skien 20.november 1723.

 

Sara Justesen ble gift 14.oktober 1712 i Helligånds Kirke, København med Daniel Henrich Suckow d. 1725. De ble viet i hjemmet i Kompagnistræde hos Johan Kristoffer Lindberg, bogholder ved Landetatens Generalkommissariat, altså hos broren til Jacob Lindberg gift med Saras søster Christiana.

Deres sønn Ludvig Suckow var sogneprest i nye Helgen Kirke i Holla 1745-1756 og var gift med Annichen Antonette Dorothea Weyer.

Sara Justesen og Daniel Henrich Suckows datter Sara Suckow døpt i Holmen kirke 12.april 1719, ble gift samme sted 11.januar 1743 med (Page hos Dronning Lovise, Kommandørkaptajn 1746, Chef for Kadetkompagniet 1752), Adam Frederik von Lützow.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg også Mette Justesen (Justen) som ble gift i Holmen kirke 15.oktober 1710 med Krigsbogholder Johan Christoffer (Christopher) Lindberg.

 

15.oktober 1710.

Vielse i Huset ved Kongebrev: Johan Christoffer Lindberg, U.K., Krigsbogholder og Jomfru Mette Justsen.

Forlovere: JustitRaad Anders Jacobsen og CancelliRaad Lindberg.

Vielse i Justit.R. And. Jacobssøns Huus.

 

AO Holmen, Sokkelund, København, 1697-1713, Viede 1710, Opslag 173

AO Holmen, Sokkelund, København, 1706-1714, Viede, Opslag 162

 

Denne Johan Christoffer (Christopher) Lindberg var en bror av Jacob Lindberg, som var gift med tidligere nevnte Christiana (Kirstine) Justesen.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotta Amalie Justesen ble gift i Holmen kirke 10.juni 1708 med Christian (Ehlers) Elers.

 

Vielse i Huset ved Kongebrev 10.juni 1708

Christian Elers U.K. - Sø Lieutnant og Charlotta Amalia Justsen

Forlovere: Asessor Lindberg og Bh. Kr.Commisair Niels Justssøn (hendes fader)

Vielse i Krigs. Commis. Niels Justssøns Huus

(AO Holmen, Sokkelund, København, 1697-1713, Viede 1710, Opslag 148)

 

Charlotta Amalia var fadder når søsteren Mette døper sønnen Andreas Jacobsen Lindberg 25.september 1717 i Skt. Nicolaj kirke i København og nevnes da som Charlotte Amalie general ... Scholtens. Hun ble kanskje gift en gang senere?

(AO Skt. Nikolaj, Sokkelund, København 1694-1721, Opslag 250)

 

Når det gjelder den andre Nils Josten, som døde i fengsel på Akershus 1.oktober 1729 og var gift med Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse, er det kun disse barna som jeg finner er deres og håper noen retter meg om jeg tar feil:

 

1. Helene Cathrine Nilsdatter Josten f. ca. februar 1705

2. Boel Christine Nilsdatter Josten f. ca. 1706, gift i Brevik 11.september 1727 med handelsmann Peder Christensen Lund.

3. Margrethe Nilsdatter Josten f. ca. 1707, gift på Bjørntvet, Eidanger 17. november 1729 med trelasthandler/kjøpmann Niels Aall.

4. Sissel Marie Nilsdatter Josten f. 1711, gift i Kragerø 4.januar 1730 med overhofrettsprokurator Carl Baroyer. Sissel Marie ble visstnok gift 2.gan på Ringsaker med lensmann Fredrich Emil Ketter.

5. Abraham Josten f. omkr. 1723 gift med Anne Simensdatter.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål.

 

1) Karen Henrichsdatter som nevnes som barn nr. 12 i familien Justesen, er det hun som dør 1.mar.1744 i Chra og som var gift med sogneprest i Hvaler/Aurskog Jacob Mathiassøn Hassing c1666-1731 ?

 

2) Margrethe Nilsdatter Josen f. c1707-7 gift med Niels Jacobsen Aall kalles vel Anne Margaretha Josten i Sofie Elvius: Familien Hagerup i Danmark og Norge. Jeg har dette som kilde, men lånte boken på biblioteket i sin tid og kan ikke kontrollere det idag.

 

Niels Henrichsen Josten var skipsreder og jernverkseier. Det siste kanskje sammen med sin svigerfar på Ulefoss. Hvorfor han måtte i fengsel, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål.

 

1) Karen Henrichsdatter som nevnes som barn nr. 12 i familien Justesen, er det hun som dør 1.mar.1744 i Chra og som var gift med sogneprest i Hvaler/Aurskog Jacob Mathiassøn Hassing c1666-1731 ?

 

2) Margrethe Nilsdatter Josen f. c1707-7 gift med Niels Jacobsen Aall kalles vel Anne Margaretha Josten i Sofie Elvius: Familien Hagerup i Danmark og Norge. Jeg har dette som kilde, men lånte boken på biblioteket i sin tid og kan ikke kontrollere det idag.

 

Niels Henrichsen Josten var skipsreder og jernverkseier. Det siste kanskje sammen med sin svigerfar på Ulefoss. Hvorfor han måtte i fengsel, kjenner jeg ikke til.

 

Hei Leif og takk for at du brøt min enetale :)

 

Jeg kaller henne bare Margrethe Nilsdatter Josten, da jeg ikke har funnet hennes dåp og da hun kalles bare Margrethe når hun gifter seg 17. november 1729 (Kilde: Eidanger, Ministerialbok nr. 3 (1719-1732), Kronologisk liste 1729, uten sidenr.) og når hun gravlegges 6.mai 1737 (Kilde: Eidanger, Ministerialbok nr. 4 (1733-1759), Døde og begravede 1737, side 295-296.)

 

Grunnen til at Nils Henriksen Josten henger nok sammen med at han ble skyldig en del penger og muligens gapte over litt for mye. Det er skrevet endel om han på nettet.

 

Karen Henrichsadatter Josten f. ca. 1668 var datter av fogd i Bamle; Henrik von Josten og Kirsten Syvertsdatter. Karen var gift med sogneprest Jacob Matsen Hassing og var søster av Nils Henriksen Josten (g.m. Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse)

Karen må ikke blandes med Nils Justen og Sara Christophersdatters barn nr. 12 Karen Justesen f. 1698. Om denne Karen videre liv vet jeg foreløpig ikke noe.

 

Det viktigste for meg var å gjøre oppmerksom på at Nils Henriksen Josten, som døde i 1729 på Akershus og var gift med Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse - IKKE må forveksles med - Krigskommissær, Bokholder, Justitsråd: Niels Justesen som døde :3.mai 1710 i København og var gift med Sara Christoffersdatter.

 

Flere av sistnevntes barn er nemlig ført opp som barn av det første paret og det er feil.

 

Derfor fører jeg opp Nils og Saras barn en gang til med kilde for deres dåp:

 

1. Justina Justesen dpt. 10.august 1678 - AO København Holmen 1671-1685 1678 - Opslag 155

2. Mette Justesen dpt. 25.februar 1680 - AO København Holmen 1671-1685 1680 - Opslag 198

3. Sara Justesen dpt. 10.juli 1683 - AO København Holmen 1671-1685 1683 - Opslag 288

4. Rebecca Justesen dpt. 30.august 1684 - AO København Holmen 1671-1685 1684 - Opslag 319

5. Christopher Justesen dpt. 8.september 1686 - AO København Holmen 1685-1695 1686 - Opslag 32

6. Charlotta Amalie Justesen dpt. 13.august 1687 - AO København Holmen 1685-1695 1687- Opslag 66

7. Just Justesen dpt. 18.august 1688 - AO København Holmen 1685-1695 1688 - Opslag 107

8. Anna Maria Justesen dpt. 22.oktober 1689 - AO København Holmen 1685-1695 1689 - Opslag 152

9. Abigale Maria Justesen dpt. 30.mars 1691- AO København Holmen 1685-1695 1691- Opslag 202

10. Christiana Justesen dpt. 8.august 1692 - AO København Holmen 1685-1695 1692 - Opslag 254

11. Carl Justesen dpt. 26.april 1696 - AO København Holmen 1694-1702 1696 - Opslag 94

12. Karen Justesen dpt. 12.september 1698 - AO København Holmen 1694-1702 1698 - Opslag 160

Alle døpt i Holmen Kirke, København.

 

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å sende mail hvor det finnes kontakt på de sidene hvor jeg ser at feilene står og gjøre oppmerksom på denne tråden, men ingen av meldingene mine vil gå avgårde.

Får håpe de etter hvert blir klar over tråden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter fram denne igjen, med håp om at de som har ført opp flere av døtrene til krigskommissær, bokholder og justitsråd: Nils Justesen og Sara Christoffersdatter, som døtre av Nils Josten og Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse skal bli oppmerksom på feilen og kan få det rettet .

 

Legger inn de ektefellene jeg så langt har funnet til Nils Justesen og Sara Christoffersdatters barn:

 

1. Justina Justesen dpt. 10.august 1678. Gift 23.desember 1705 i Holmen Kirke, København med kancelliråd og amtmann; Jacob Lindberg, (bror av Johan Christoffer (Christopher) Lindberg, gift med Mette Justesen) - Korrigert!

2. Mette Justesen dpt. 25.februar 1680. Gift 15.oktober 1710 i Holmen Kirke, København med krigsbokholder; Johan Christoffer (Christopher) Lindberg, (bror av Jacob Lindebrg, gift med Justina Justesen)

3. Sara Justesen dpt. 10.juli 1683. Gift 14.oktober 1712 i Helligånds Kirke, København, med krigsråd og mynsterskriver ved Holmen; Daniel Henrich Suckow

4. Rebecca Justesen dpt. 30.august 1684. Gift 1721 i Holmen Kirke, København med oberstløytnant Rasmus Eilersen, (bror av Christian, gift med Charlotta Amalia Justesen)

5. Christopher Justesen dpt. 8.september 1686

6. Charlotta Amalie Justesen dpt. 13.august 1687. Gift 10.juni 1708 i Holmen Kirke, København med løytnant ved Sø-Etaten, senere kaptein; Christian Eilersen, (bror av Rasmus, gift med Rebecca Justesen)

7. Just Justesen dpt. 18.august 1688

8. Anna Maria Justesen dpt. 22.oktober 1689. Gift 27.mars 1716 i Gjerpen kirke, Telemark med sorenskriver i Telemark; Tobias Hichman

9. Abigale Maria Justesen dpt. 30.mars 1691

10. Christiana Justesen dpt. 8.august 1692. Gift 23.desember 1705 i Holmen Kirke, København med kancelliråd og amtmann; Jacob Lindberg, (bror av Johan Christoffer (Christopher) Lindberg, gift med Mette Justesen)

11. Carl Justesen dpt. 26.april 1696

12. Karen Justesen dpt. 12.september 1698

 

Brødrene Jacob og Johan Lindberg var sønner av: justisråd Anders Jacobsen Lindberg

Brødrene Christian og Rasmus Eilersen, var sønner av: kongelig slottsforvalter på Rosenborg Hans Eilersen Koch, og moren var Dorthe (Dorethe) Rasmusdatter Lund, som før ekteskapet med Hans Eilersen Koch var gift 1.g. med forrige slottsforvalter på Rosenborg Anders Madsen - "sorte" Anders - d. omkr. 1681

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som jeg selv har blandet kortene litt her.

 

Geir Kamsvaag Berntsen gjorde meg oppmerksom på det og jeg burde jo ha oppdaget dette før jeg skrev, men ble kanskje opphengt i at Klavs Hybel Bräuner skrev at Jacob Lindberg, kancelliråd og amtmand var g.m. Christiana [Kirstine] Justesen.

 

Men Jacob Lindberg giftet seg altså med søsteren Justine Justesen.

Dette står i Holmen kirkebok:

Viet i Huset med Kongebrev

Jacob Lindberg, U.K. - Assessor i Overhofretten og Jomfru Justine Justson

Brudgommens Fader: JustitsRaad og Borgermester Anders Jacobssøn

Brudens Fader: KrigsCommisarie Niels Justsen

Kilde: Holmen, Sokkelund, København 1697-1713, Viede, Opslag 121

 

Kan han Lindberg ha giftet seg med søsteren Christiana [Kirstine] Justesen på et senere tidspunkt tro?

 

Jeg vil derfor redigere innlegget over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Angående jernverkseier Niels Henrichsen Josten på Båseland i Holt og Kirsten Halvorsdatter Borses barn så er det en svært leseverdig artikkel i Agder Historielags årsskrift 2000 av Ingeborg Fløystad om "Salige Madamens Begravelse." Her er det en oversikt (fra skiftet) over deres barn. Jeg har ikke dette tilgjengelig, men mener i farten at det var 5 eller 7 døtre. Tror ikke det var noen sønner (Abraham). Forøvrig kjenner jeg ikke til kilden som sier at Kirsten Borse hadde navnet Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Angående jernverkseier Niels Henrichsen Josten på Båseland i Holt og Kirsten Halvorsdatter Borses barn så er det en svært leseverdig artikkel i Agder Historielags årsskrift 2000 av Ingeborg Fløystad om "Salige Madamens Begravelse." Her er det en oversikt (fra skiftet) over deres barn. Jeg har ikke dette tilgjengelig, men mener i farten at det var 5 eller 7 døtre. Tror ikke det var noen sønner (Abraham). Forøvrig kjenner jeg ikke til kilden som sier at Kirsten Borse hadde navnet Margrethe?

 

Takk for innspill :)

 

Kanskje Abraham også tilhører ekteparet Niels Justesen og Sara Christoffersdatter?

Abraham finner jeg også oppført på nettet som sønn av Nils Henriksen Josten og Kirsten (Margrethe?) Halvorsdatter Borse og har ikke sjekket opp han.

Kanskje het hun bare Kirsten Halvorsdatter Borse og ikke Kirsten Margrethe?

Uansett så ville jeg sette lys på de barna som jeg mener ikke tilhører paret Josten og Borse, men Niels Justesen og Sara Christoffersdatter

Det kunne vært fint å vite hvilke barn som nevnes i det skiftet etter "Madamen".

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kom ovet dette innlegget ditt. Jeg er da en av dem som har "arvet" denne feilen.

 

http://www.eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/biorntvet/nils-josten-1670.htm

 

 

Jeg skal lese igjennom dette med stor interesse. Det krever litt tid.

 

Ta bare kontakt.

 

mvh Jørn Olsen

 

Hei! Angående jernverkseier Niels Henrichsen Josten på Båseland i Holt og Kirsten Halvorsdatter Borses barn så er det en svært leseverdig artikkel i Agder Historielags årsskrift 2000 av Ingeborg Fløystad om "Salige Madamens Begravelse." Her er det en oversikt (fra skiftet) over deres barn. Jeg har ikke dette tilgjengelig, men mener i farten at det var 5 eller 7 døtre. Tror ikke det var noen sønner (Abraham). Forøvrig kjenner jeg ikke til kilden som sier at Kirsten Borse hadde navnet Margrethe?

 

 

Er denne artikkelen tilgjengelig på noen måte?

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for innspill :)

 

Kanskje Abraham også tilhører ekteparet Niels Justesen og Sara Christoffersdatter?

Abraham finner jeg også oppført på nettet som sønn av Nils Henriksen Josten og Kirsten (Margrethe?) Halvorsdatter Borse og har ikke sjekket opp han.

Kanskje het hun bare Kirsten Halvorsdatter Borse og ikke Kirsten Margrethe?

Uansett så ville jeg sette lys på de barna som jeg mener ikke tilhører paret Josten og Borse, men Niels Justesen og Sara Christoffersdatter

Det kunne vært fint å vite hvilke barn som nevnes i det skiftet etter "Madamen".

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Abraham Josten har ingenting med denne familien å gøre.

 

http://www.eidangerslekt.org/porsgrunn-slekt/porsgrunn-1762/abraham-justen-1726.htm

 

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ikke funnet Ingeborg Fløystads artikkel på nettet, men skal se om jeg ikke kan komme meg en tur på biblioteket en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ikke funnet Ingeborg Fløystads artikkel på nettet, men skal se om jeg ikke kan komme meg en tur på biblioteket en av dagene.

 

Du har ikke en link eller annet om hvor jeg finner skifte?

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotta Amalie Justesen ble gift i Holmen kirke 10.juni 1708 med Christian (Ehlers) Elers.

 

Vielse i Huset ved Kongebrev 10.juni 1708

Christian Elers U.K. - Sø Lieutnant og Charlotta Amalia Justsen

Forlovere: Asessor Lindberg og Bh. Kr.Commisair Niels Justssøn (hendes fader)

Vielse i Krigs. Commis. Niels Justssøns Huus

(AO Holmen, Sokkelund, København, 1697-1713, Viede 1710, Opslag 148)

 

Charlotta Amalia var fadder når søsteren Mette døper sønnen Andreas Jacobsen Lindberg 25.september 1717 i Skt. Nicolaj kirke i København og nevnes da som Charlotte Amalie general ... Scholtens. Hun ble kanskje gift en gang senere?

(AO Skt. Nikolaj, Sokkelund, København 1694-1721, Opslag 250)

 

Når det gjelder den andre Nils Josten, som døde i fengsel på Akershus 1.oktober 1729 og var gift med Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse, er det kun disse barna som jeg finner er deres og håper noen retter meg om jeg tar feil:

 

1. Helene Cathrine Nilsdatter Josten f. ca. februar 1705

2. Boel Christine Nilsdatter Josten f. ca. 1706, gift i Brevik 11.september 1727 med handelsmann Peder Christensen Lund.

3. Margrethe Nilsdatter Josten f. ca. 1707, gift på Bjørntvet, Eidanger 17. november 1729 med trelasthandler/kjøpmann Niels Aall.

4. Sissel Marie Nilsdatter Josten f. 1711, gift i Kragerø 4.januar 1730 med overhofrettsprokurator Carl Baroyer. Sissel Marie ble visstnok gift 2.gan på Ringsaker med lensmann Fredrich Emil Ketter.

5. Abraham Josten f. omkr. 1723 gift med Anne Simensdatter.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

 

 

Her er nok Charlotte selv om alderen da hun døde må være gal.

 

http://www.eidangerslekt.org/porsgrunn-slekt/porsgrunn-1725-1762/peter-carstensen-1709.htm

 

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Henrich Suckow

Her er nok Charlotte selv om alderen da hun døde må være gal.

 

http://www.eidangers...tensen-1709.htm

 

 

mvh Jørn Olsen

 

Hvem kan denne Charlotte Amalie Suchow være datter av? Kan hun være en datter av Krigsråd og Mynsterskriver ved Holmen; Daniel Henrich Suckow i et tidligere forhold?

Daniel Henrich Suckow giftet seg i Helligånds Kirke, København 14.oktober 1712 med Sara Justesen. (Kilde: AO Helligånd, Sokkelund, København 1702-1735, Viede, Opslag 64)

 

*Smil* og v.h. Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Henrich Suckow

 

Hvem kan denne Charlotte Amalie Suchow være datter av? Kan hun være en datter av Krigsråd og Mynsterskriver ved Holmen; Daniel Henrich Suckow i et tidligere forhold?

Daniel Henrich Suckow giftet seg i Helligånds Kirke, København 14.oktober 1712 med Sara Justesen. (Kilde: AO Helligånd, Sokkelund, København 1702-1735, Viede, Opslag 64)

 

*Smil* og v.h. Rigmor

 

Beklager blandet litt familier her.

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premierlieutnant Petter Castensen og Jomfrue Charlotha Amalia Sucho ble gift i Holmen kirke 9.februar 1740

Kilde: AO Holmen, Sokkelund, København 1733-1748, Opslag 174

https://www.sa.dk/co...find_kirkeboger#

 

Hun giftet seg 2.gang i Skien 16.april 1755 med Bo Henrichsen Fiuren :)

 

 

Mange takk for denne avklaring.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære alle norske med interesse for slægterne Suckow og Justesen. Jeg har udarbejdet dette lille arbejdes papir, som må være af interesse: http://slaegtensuckow.blogspot.dk/. Som jeg ved flere lejligheder har sagt er der tale om et arbejdspapir, som ikke bare skal kopieres og lægges på nettet - oplysningerne skal verificeres. Opdatering sker løbende - første gang i denne weekend. Venlig hilsen Klavs Hybel Bräuner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære alle norske med interesse for slægterne Suckow og Justesen. Jeg har udarbejdet dette lille arbejdes papir, som må være af interesse: http://slaegtensuckow.blogspot.dk/. Som jeg ved flere lejligheder har sagt er der tale om et arbejdspapir, som ikke bare skal kopieres og lægges på nettet - oplysningerne skal verificeres. Opdatering sker løbende - første gang i denne weekend. Venlig hilsen Klavs Hybel Bräuner

 

Takker så mye for fin informasjon vedrørende Suckow, som sikkert mange vil finne interessant.Ihvertfall gjorde jeg det Klavs :)

 

Det hadde vært veldig fint om du hadde kunne opprette et eget tema vedrørende Suckow, så ikke informasjonen din forsvinner i denne tråden.

Ut fra det du skriver her så synes det som Charlotte Amalie (Sophia?) Suckow er av Daniel Henrich Suckows første ekteskap, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Fikk forresten ikke åpnet informasjonen vedrørende Clemens Suckow, men de andre gikk greit.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.