Gå til innhold
Arkivverket

En liten opprydding vedrørende Nils Josten, som er oppført som far til bl.a Anna Maria g.m. Tobias Hichman.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Ang jernverkseier Niels Jostens barn

 

Ingeborg Fløystad skriver i artikkelen “… til Salig Madamens Begravelse” i 1721. Madame Jostens husholdning og siste tid på Båseland jernverk (Agder Historielag årsskrift nr 76. 2000)

 

I artikkelen kommer det frem at det nevnes fem frøkner (mademosieller) Josten i forvalterens regnskap: Helena, Gretha, Margreta, Boel Kierstina og Bolette. Disse var rimeligvis døtre av Niels Josten og Kirsten Borse (madame Josten). I tillegg var det døpt en datter Kierstina 10 Trinitatis 1719, men hun var vel for ung til å få en post i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg har ikke oppført døtrene Bolette og Kierstina, som du nevner her. Har du noe fødselsår for Bolette og hvor de begge er født?

Jeg har dessuten en datter Sissel Marie, som datter av paret, men det er kanskje ikke riktig? Hun ble gift 1.g. med Overhofrettsprokurator Carl Baroyer og 2.gang med Fredrich Emil Ketter. Kunne jo vært greit å få det på plass også.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kierstine er døpt I Holt kirke, så det er vel rimelig grunn til å anta at hun er født på Båseland Verk.

 

Dessverre eksisterer ikke kirkebøkene for Holt i perioden 1705 – 15, og nevnte Kierstine er den eneste av Josten-døtrene som er oppført som døpt etter 1715. Nå kan familien Josten også ha oppholdt seg i Telemark, for de eide hus der.

 

Sissel Marie er ikke nevnt i regnskapene, men det betyr for så vidt ikke at hun ikke kan ha tilhørt denne søskenflokken dersom hun var født i 1711. Hun ville da ha vært 10 år gammel ved morens død, og familien forlot Båseland kort tid etter dette.

 

Dersom du ønsker det kan jeg sende deg hele Ingeborg Fløystads artikkel J

 

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kierstine er døpt I Holt kirke, så det er vel rimelig grunn til å anta at hun er født på Båseland Verk.

 

Dessverre eksisterer ikke kirkebøkene for Holt i perioden 1705 – 15, og nevnte Kierstine er den eneste av Josten-døtrene som er oppført som døpt etter 1715. Nå kan familien Josten også ha oppholdt seg i Telemark, for de eide hus der.

 

Sissel Marie er ikke nevnt i regnskapene, men det betyr for så vidt ikke at hun ikke kan ha tilhørt denne søskenflokken dersom hun var født i 1711. Hun ville da ha vært 10 år gammel ved morens død, og familien forlot Båseland kort tid etter dette.

 

Dersom du ønsker det kan jeg sende deg hele Ingeborg Fløystads artikkel J

 

Mvh Knut

 

Det hadde jeg selvfølgelig satt pris på Knut :)

 

Du kan da sende den til rig bindestrek mor krøllalfa online punktum no.

Sissel Marie giftet seg forøvrig 1.g. i Kragerø 4.januar 1730. Kilde: Kragerø, Ministerialbok nr. 1 (1702-1766), Ekteviede 1727-1731, side 64-65.

2. gang i Ringsaker 11.oktober 1748. Kilde: Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Trolovede 1748-1749, side 289-290.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.