Gå til innhold
Arkivverket

Ligprædiken 1670 Jochum (Joachim) Budde.


Steen Thomsen - København
 Del

Recommended Posts

Joachum/Joachim Budde var løjtnant til hest, og blev begravet med ligprædiken i Moss 17 nov 1670. Ligprædiken'en findes i afskrift i Rigsarkivet i København (Genelogisk-Heraldisk Selskab: Skaktavl), men der er diskussion om læsningen af et par navne. Så det ville være godt at høre om teksten findes i Norge i en mere original udgave, hvor navnene måske er skrevet tydeligere.

 

Det ene er navnet på Budde'rnes gods i Pommern. Det er læst som 'Redzau' men burde nok være Neetzow.

Det andet er Jochums farfars mor, som er læst som Dorothea Ruff / Russ / Ruske. Kan det læses som Rausch / Rausche ?

 

Er der nogen der har mod på at udforske sagen?

Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp!

 

Jeg arbejder på en artikel om Godslev Budde (-1571-1622) og hans 16 aner, hvoraf kun få har været kendt hidtil.

 

 

De bedste hilsner

Steen Thomsen

=============================================================

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/

Frederikssundsvej 128 H st-th

DK 2700 Brønshøj

Danmark

Tlf: +45 3880 0202 steen.thomsen snabel-a danbbs.dk

=============================================================

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigerust har skrevet i overskriften at det er "etter avskrift fra 1700-tallet i Rigsarkivet i København, osv. Min kjennskap til Vigerust er at han var meget nøye på at man alltid skulle bruke orginalkilder, og siden han ikke har gjort det her så kan det jo virke som om orginalen ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tak skal du have! Jeg har nu stadig et lille håb om at den må eksistere, siden den kunne blive skrevet af af Genealogisk Heraldisk Selskab (1777-1810). Selvom Vigerust var nøje med originalkilder, kan den måske gemme sig i Trondheim alligevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.