Gå til innhold
Arkivverket

Avskrift av 1885 folketelling Gjøvik


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Det er lagt ut en ny versjon av tellinga.

 

Et tilfeldig søk på den eneste Leonore i tellinga avslører at etternavnet hennes (Olssøn) er falt ut, og det gjelder også flere i hennes familie. Etternavnet finnes i utgaven på gamle DA. Jeg har ingen mulighet til å sjekke originalen da det ikke finnes noen lenke, men en avskrift som Gjøvik og Toten slektshistorielag har på web oppgir også Olssøn. Jeg håper ikke dette er en systematisk feil selv om den gjelder flere personer.

 

Det som er mer problematisk er at man ikke har tatt med adresseinformasjon. I avskriften som GTSHL har er både gateadresse og Kvartal- og Gårdnr med. Jeg kjenner ikke forhistorien til vår avskrift som ble gjort i 1994, men jeg kan ikke tenke meg at både gateadresse og Kvartal+gårdnummer mangler i originalen. Det er mulig vha andre kilder å finne gateadresse ut fra kv+gnr, så gateadressen kan i teorien være tilføyd i avskriften, men jeg tviler på at man har tatt seg bryderiet med å gjøre en mapping den andre veien. Jeg regner derfor med at minst kv+gnr finnes i originalen. Dette er viktig informasjon som må inn i avskriften.

 

Betyr det at det mangler lenke til bilder at tellinga for Gjøvik ikke er skannet? Hva er evt planene for skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du gir beskjed. Det kan være noe har gått galt under omforming av data. Vi ser på saken og kommer tilbake med mer når vi har funnet ut av det.

 

Hva gjelder manglende adresseinformasjon så har ikke det vært med i den gamle versjonen heller. Den ble registrert ved Statsarkivet i Hamar. Jeg må høre med dem hvordan originalen ser ut hos dem og evt. grunn for at adresser ikke er med.

 

Skannede bilder er kun inkludert for de tellingslistene som har blitt registrert med grunnlag i skannede bilder. Så alle data som er i gamle DA og overført til nye, vil ikke ha lenker til skannet versjon. Jeg tviler på at bildene fra 1885 er indeksert og dermed blir ikke de tilgjengelig for ordinær visning av skannet materiale slik som 1891. Også her må jeg forhøre meg med andre før jeg kan gi et presist svar til dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at det mangler lenke til bilder at tellinga for Gjøvik ikke er skannet? Hva er evt planene for skanning.

 

Skannede bilder er kun inkludert for de tellingslistene som har blitt registrert med grunnlag i skannede bilder. Så alle data som er i gamle DA og overført til nye, vil ikke ha lenker til skannet versjon. Jeg tviler på at bildene fra 1885 er indeksert og dermed blir ikke de tilgjengelig for ordinær visning av skannet materiale slik som 1891. Også her må jeg forhøre meg med andre før jeg kan gi et presist svar til dine spørsmål.

 

Folketellingene presenteres i et felles skjema, der skannet bilde er en av rubrikkene. Når/hvis ei folketelling blir skanna og indeksert, er målet at dette feltet skal bli oppdatert. Inntil så skjer, står feltet tomt.

 

Det foreligger ingen planer om skanning av folketellinga 1885 i sin helhet, men noen byer på Østlandet finnes på mikrofilm. Disse mikrofilmene er skanna, men bildene ligger foreløpig på vent for videre behandling. Jeg husker ikke i farta nøyaktig hvilke byer det gjelder, men jeg mener bestemt at det dreier seg om byer fra distriktene til SAO og SAKO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mer problematisk er at man ikke har tatt med adresseinformasjon. I avskriften som GTSHL har er både gateadresse og Kvartal- og Gårdnr med. Jeg kjenner ikke forhistorien til vår avskrift som ble gjort i 1994, men jeg kan ikke tenke meg at både gateadresse og Kvartal+gårdnummer mangler i originalen. Det er mulig vha andre kilder å finne gateadresse ut fra kv+gnr, så gateadressen kan i teorien være tilføyd i avskriften, men jeg tviler på at man har tatt seg bryderiet med å gjøre en mapping den andre veien. Jeg regner derfor med at minst kv+gnr finnes i originalen. Dette er viktig informasjon som må inn i avskriften.

 

Som sagt ble tellingen tastet ved Statsarkivet i Hamar i sin tid og de tok ikke med adresseinformasjon, ettersom den kun skulle fungere som et personregister inn til originalen. Tellingen ble tastet før Digitalarkivet sin tid.

 

På nåværende tidspunkt er det ikke ressurser til å få etterregistrert adressene for Gjøvik. Du skriver at Gjøvik og Toten har en komplett avskrift av tellingen for Gjøvik - kunne det vært aktuelt å legge den ut i Digitalpensjonatrommet deres, til erstatning for den mangelfulle Gjøvik-tellingen vi har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.