Gå til innhold
Arkivverket

Hattemote.


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Disse damene er virkelig "høye i hatten", avfotografert hos E. H. Torjusen i Egersund. Altså er fotoet tatt en gang mellom 1880 og 1915.

 

Når ble kvinner fotografert med slike hatter? I dag ser de jo komiske ut, etter min smak.

 

Dama øverst t.v. bak er Edvarda Gaashus, min oldefars søster. Hun i midten bak ligner på Egdres kone Anna f. Aasen, men jeg har ikke dette bekreftet.

 

Altså: Når omtrent er dette fotoet tatt, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hattene er så annerledes enn noe jeg kan huske å ha sett på gamle bilder. Dessuten er hattene like, og damene ser ut til å ha lik 'pynt' i halsen - jeg føler at de kanskje tilhører en-eller-annen klubb, forening el lign, og hatten symboliserer denne tilhørigheten?? Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg tviler på at damene tilhørte noen klubb, men jeg vet at Edvarda ble med i en religiøs dissentersekt i 1890. det samme gjorde oldemor Anna, som kanskje er hun i midten bak. Jeg har tenkt om kanskje fotografen hadde diverse "kostymer" liggende til sine kunder, og at hattene er blant disse? Jeg har ikke sett slike hatter på andre fotos fra Torjussen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse kunne passet godt sammen med damene på mitt foto! 1885 ellEr noe senere virker som en bra tidsangivelse, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at bildet kan være tatt mellom 1880 og 1915, da vil jeg tippe rundt 1890, før de såkalte skinkeermene ble mote. Har et bilde av formødre med samme type kjole (foldeskjørt) og smale ermer. Jeg er også enig med innsenderen over som har lagt merke til at hattene er temmelig like, men den typen var moderne i den perioden. Jeg ville også gjettet på at de var medlem av en eller annen forening siden de er kledd så likt. Mvh Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to t.v. og t.h. bakerst kan absolutt være søstre, for hun bak t.h. ligner veldig på en eldre søster av Edvarda! Spennende innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.