Gå til innhold
Arkivverket

Landstorpen


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Jeg går ut fra at det må være en husmannsplass, og navnet på de står ikke i folketellingene.

Det kan være enklere om du har et navn på en evt. person som bor eller skal ha bodd der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Landstorpen som fødested i FT 1900 (jeg la ikke inn noe personnavn i søket) og fikk bare ett treff:

 

http://digitalarkive...merk=31562#ovre

 

Det betyr at stedet finnes, men det framgår ikke hvor i landet.

Kanskje navnet egentlig skrives litt annerledes, siden det ble bare ett eneste treff på denne skrivemåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det faktisk være, og da er det også en logisk sammenheng mellom de to funnene fra FT 1900 og FT 1910.

Torpa (med a) er jo en nyere skrivemåte. Det gjelder veldig mange navn, at man har endret skrivemåten fra -en til -a.

 

Torpen i Land er nok Landstorpen, ja!

 

Men da er det ikke i Hedmark, Birgit, det er i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen.

 

Jeg er på jakt etter en Torger Kjeldsen/Kjelsen/Kielsen/Kjolsen fra Landstorpen. Han står oppført i Kirkeboka som far til Ole Torgersen f. 24/10-1820 i Stange. Her er link til hans fødsel og dåp. I kirkeboka står far oppgitt som Torger Engebretsen fra Landstorpen. Dette er rettet opp til Torger Kjelsen i klokkerboka og gjentatt ved hans konfirmasjon. Har søkt i alle FT, men finner han ikke i noen. Fant en Torger Engebretsen fra Gran hvis jeg husker riktig, men han var alt for gammel til å passe. Hadde vært over 70 år når Ole Torgersen ble født i 1820. Hans mor står oppført som Malene/Malin/Mallen Olsdatter.

 

Samme år og på samme side i kirkeboka står også Torger Kjelsen oppført som far til en Paul Torgersen født i november med mor Sofie Larsdatter.

 

Ole Torgersen er nr 61 og Paul Torgersen er nr 66.

 

Mannen er umulig å finne :) Har ihvertfall gjemt seg godt. Derfor tenkte jeg at Landstorpen kunne være et sted i Stange også eventuellt og kunne lete ut i fra det. Men... ser ikke slik ut da.

 

Her er link til Ole Torgersens fødsel og dåp.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52

 

Oles konfirmasjon

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-149

 

 

Han flytter til Eidsvoll og gifter seg med Anna Mathea Johannesdatter, men giftemål finner jeg ikke pga kirkebøkene som brandt opp. :)

 

Noen kloke hoder på denne gåten? Jeg vet at Torpa ikke er i Hedemark, men hadde et håp om at Landstorpen kunne finnes i Hedemark også. :)

 

Mvh

Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.