Gå til innhold
Arkivverket

Claus Ratken fra Lanttholt eller Lantt Holsten


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Etter at jeg nu har sjekket den eldste borgerboken for Bergen mot den digitaliserte utgaven, lurer jeg litt på om Lanttholtt rett og slett er en forkortelse for Landet Holstein. Jeg ser i originalen at i 1618 er Anker Jensen Hoffgaard innført fød i Lantholst og den digitaliserte utgaven skriver Holsten.

 

Glemte å legge med et bilde:

post-113-0-93599600-1381484138_thumb.jpg

post-113-0-03968700-1381484169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

Jeg fant Claus Ratken nevnt her; http://www.forgottenbooks.com/readbook_text/Kindred_and_Clan_in_the_Middle_Ages_and_After_1000694146/133.  Det er mulig den samme, for området i området finnes Langholdt, som kan være nyere navn for Lanttholdt (Schleswig, Tyskland).

 

Claus nevnes sammen med tre andre "Ratken", som saksøker to brødre for å ha tatt livet av Hans Ratken, 70 år gammel rundt 1599.  

 

Claus fikk borgerskap i Bergen 1616, så det kan virke som samme karen.

Endret av Thomas Due Sivertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret :D  Da er jeg og ganske så sikker på at det er Holsten han kommer fra. Men å finne noe mer om de i fra den tiden, er vel ikke så lett. Hvordan kom du over dette dokumentet ? Skulle vert kjekt å få en original underskrift å sjekke mot et event. dokument i Bergen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var  Phillpotts, Bertha Surtees som hadde funnet det. Ser ut til at hun har hentet det fra :Schlesvig Archiv XIII nr 61.

Det går vel på samhold i familiene.

 

Her nevnes altså brødrene Claus,Jørgen Peter og Johan Ratken som har en sak gående med brødrene Royen som har drept Hans Ratken ca1599. Da nevnes Hans Ratken som 70 år og må da være født ca 1529. 

 

Dette passer veldig godt med vår Claus Ratken som tok borgerskap i Bergen 1616. Regner da med at Claus Ratken kan være født ca 1560/70. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kom over dette via Claus Ratkens sønn, via Wilkens datter - som var gift med Jan Andersen Gadder (Flensburg - bodde i Bergen) - direkte stamfedre til meg.

 

Etter div søk på nettet og spesielt "Google Books", som har skannet inn en enorm mengde bøker, er også gamle bøker med gotisk skrift søkbar, eks her; 

https://books.google.no/books?id=aRFbAAAAcAAJ&dq=Hans+Ratken&hl=no&source=gbs_navlinks_s.  Søker man i denne boken etter Ratken, kommer det opp at Nykriken er bygget av "Hans Ratken". Trodde det var Claus og Pet-Ane som hadde bidratt øknomisk?. Eller om det virkelig stod Hans, er det i minne til sin far?

 

Jeg fant også denne; http://gedbas.genealogy.net/person/ancestors/1125710941.  Kan dette være samme karen, det er bare 8 mil fra Langholz til Homfeld, kanskje sporene forsvant etter 1602 - og at han dukker opp igjen i Bergen 1616.  Han her er født 1570 og kalt sin sønn "Hans"...   <_<

 

 

Avstand fra Holmfeld til Langholtz; https://www.google.no/maps/place/Homfeld,+24613+Aukrug,+Tyskland/@54.0814928,9.7620586,13z/data=!4m2!3m1!1s0x47b3b67b5101c6b3:0x6d607c2589127225

 

Jeg vil anta at Claus var en utdannet mann og hadde tilstrekkelig dannelse til å få kapret Pet-Ane og nært vennskap til borgermesteren, som må bety at Claus kom fra ressurssterk familie.  Ratken kan også være et navn ut i fra yrke; f eks Ratifiserer/avtaleforvalter, eller rett og slett et område som het Ratken...

 

Mye antagelser, men verdt å bygge på om det resulterer i mer konkret fakta.

 

:)

Endret av Thomas Due Sivertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigurd Skaun har skrevet ei bok : Adrian Falkefanger,en krønike om kjærlighet.,  som spinner veldig mye rundt dette med Claus Ratken og Anne Rikertsdatter. Og da en mulig tilknytning  til Falke slekta. Det mener visst også andre som har forsket på Anne Rikertsdatter.

 

Men jeg har ikke funnet noe om at Gadder skal komme fra Flensburg ? Det er en slekt Gadd i Bergen, men det er IKKE funnet noe som knytter den til Gadder slekt.

 

Mener at jeg har lest om et sted Gadden i Solund, men det er kanskje feil.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er Gadder, og ja, fra Strømmen i Solund.  Jeg fant slekt bakover til Gadder for noen uker siden, så det er ikke mye jeg vet akkurat nå.  Ser at Gadder og Gadden finnes mye av i England, så det kan være der den første kom i fra.  Så i et annet tre ref til Flensburg, men mer vet jeg ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stole på et slektstre på nettet. Finn primærkilder selv.

 

Ad Ratken. Har ikke sett et papir i Bergen som nevner Hans. Alle papirer nevner kun Claus Ratken. Så hvor disse har fått Hans ifra vet ikke jeg.

 

Mvh

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange antagelser blir fort fakta, og andre tar det som fakta igjen, er det ikke slik eventyr oppstår?  :rolleyes:

 

Finner stadig mer personer med navn "Ratken", men stort sett ikke mange.  Det kan være positivt å lettere finne ledetråder.

 

Du nevnte raskt "Phillpotts, Bertha Surtees" ovenfor.  Er dette en person som er kjent for å være dyktig på kildemateriell?

 

-Thomas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phillpotts, Bertha Surtees var vel lærerinne og forsket vel på forskjellige ting. Men det hun her peker på er at slekt hjalp hverandre i rettsaker.Dette gikk mer og mer i oppløsning i Norge med lange avstander. Jeg regner med at denne Claus Ratken hun nevner med søsken er "vår " Claus Ratken og at han kom fra Lantt Holstein som jeg har kommet til før. Regner da med at han er født ca 1560/70 og muligens da denne Hans som saken gjelder,  er deres far.

Så og at en annen gren og benyttet han som stamfar. Den grenen gikk ikke til Norge.

 

Ad Gadder så er det i Norge oversatt med inntørkede  furutrær.Trær som er tørket på rot.  En Gadd flere Gadder.

 

De første av slekten benyttet ikke Gadder navnet, og som før presisert så er det ikke påvist slektskap mot den slekten Gad som var i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, Gadder kan altså være et nærmere bestemt sted ved Strømmen i Solund, som har fått navnet på grunn av området har/hadde flere furutrær tørket på rot.  Tviler ikke, godt sannsynlig.  Takk for den.

 

Fant Jacob Ratken, f: 1585, og var innehaver av Bremen Bergenfarherhandlung (Bergen farer handel) 1620-1624.  Videre står det han "mottok import fra Bergen til Bremen, og eksport fra Bremen til Lubeck og Rostok".

 

Link: https://books.google.no/books?id=yPG-V3bLI-kC&pg=PA605&dq=Ratken&hl=no&sa=X&ved=0CGEQ6AEwCWoVChMIgoaWkYOGxgIVBQ0sCh0rIAlt#v=onepage&q=Ratken&f=false

 

 

Virker nesten rart om Claus ikke hadde noe med Jacob å gjøre i denne handelvirksomheten, samme etternavn og periode.  Det kan godt være fetter eller bror.

Endret av Thomas Due Sivertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal ikke være lett å binde en tråd mellom alle disse personene :( . Unge Jan Schrøder eiet og gårder i Davik, og min forfar Dr Dirich Echof eiet gårder der. Casper Rotken eiet  der og han pantsatte godset til kapellanen Hans Lem. Casper var svigersøn til Tideman (Rasmusen?) Davik og de står det litt om i Indre Davik side 64 og videre i Nordfjord fra gamle dager til no , av Jacob Aaland. 

 

Denne Jan Andersen som ble gift med Anne Wilchensdatter Ratken, skal jo og ha ben inn i Schrøder familien. så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta en liten oppsumering på denne Claus Ratken.

 

Med hjelp av denne linken:  http://gedbas.geneal...tors/1125710941    "trur jeg" dette er hva vi kan knytte til av nye opplysninger.

 

Phillpotts, Bertha Surtees fant en gammel rettsak  fra :Schlesvig Archiv XIII nr 61 som omhandler , slik jeg leser det, brødrene Claus,Jørgen Peter og Johan Ratken som har en sak gående med brødrene Royen som har drept Hans Ratken ca1599. Da nevnes Hans Ratken som 70 år og må da være født ca 1529.

 

Dette regner jeg med er deres far.

 

Da har vi Hans Ratken f ca 1529 død ca1599.

 

Han har sønnene Claus, Jørgen Peter og Johan Ratken .

 

Jørgen Peter og Johan vet vi ikke noe mere om.

 

Men Claus Ratken er nevnt f ca 1570 og død ukjent sted etter 1602.

Regner da med at han tar seg opp til Bergen og blir der borger 1616.

Historien videre der kjenner vi.

 

Men han er notert med en sønn Hans f ca 1600 i Homfeld og død ca 1647.

Denne Hans har og etterslekt.

 

Sønnen Claus Ratken f ca1640 Homfeld,død der 1684 gift med Anna Elisabeth Kühl f ca 1645 Kuckhorn død ca 1684 Homfeld.

 

De hadde barnene:

Jochum f 1667,Abel f 1672, Ehler f 1675, Anna f 1677, Claus f 1679, Thomas f 1681, Anke f 1684 alle Homfeld.

 

Sønnen Jochum Ratgen g Cathrina Baaden f 1680 Willenscharen død 16/1-1746 Homfeld.

De hadde barnene: Trinke f ca 1703 død 1724,Ancke f ca1701 død før 1746, Gretge f ca1705,Lenke f 1707 d før 1746,Hans f 3/6-1712 d 18/1-1787,Elsche f 1714,Trinke f 1724 d før1746,Abel f 1721 d før 1746 alle Homfeld.

 

Sønnen Hans Ratjen g m Ida Rungen f 1710 Radensande d 1754 Homfeld.

De hadde barnene: Jochum f ca1735 d 1787 Mørel,Ida f ca1740,Hans f 1745 d 1787 Povenberg,Harder f 1750 d 1787.

Konen Ida døde og Hans giftet seg opp med Magdalena Dorothea Wittmaak f 1735 d 16/6-1797.

De fikk barnene: Timm f 13/2-1760 d 31/7-1800, Claus f 26/1 1761 d 6/11-1834, Johan f 1763 d 23/11-1823, Jürgen f 29/6-1765 d 1810, Henning f 2/3-1772 d 21/8-1844 Flensburg.

 

Av disse barn i annet ekte : Claus, Johan , Jürgen og Henning så er de inngiftet med andre kjente slekter i Bergen som: Ridder,Engel,Hartman,Gram og Hasselman.

 

Trur ikke jeg klarer å finne noe lenger tilbake en dette på Claus Ratken.

 

Kanskje noen kan finne dokumentene fra rettsaken og kopiere de.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.