Gå til innhold
Arkivverket

Torger Kjelsen/Kielsen/Kjeldsen/Kjolsen fra Landstorpen


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på jakt etter en Torger Kjeldsen/Kjelsen/Kielsen/Kjolsen fra Landstorpen. Han står oppført i Kirkeboka som far til Ole Torgersen f. 24/10-1820 i Stange. Her er link til hans fødsel og dåp. I kirkeboka står far oppgitt som Torger Engebretsen fra Landstorpen. Dette er rettet opp til Torger Kjelsen i klokkerboka og gjentatt ved hans konfirmasjon. Har søkt i alle FT, men finner han ikke i noen. Fant en Torger Engebretsen fra Gran hvis jeg husker riktig, men han var alt for gammel til å passe. Hadde vært over 70 år når Ole Torgersen ble født i 1820. Hans mor står oppført som Malene/Malin/Mallen Olsdatter.

 

Samme år og på samme side i kirkeboka står også Torger Kjelsen oppført som far til en Paul Torgersen født i november med mor Sofie Larsdatter.

 

Ole Torgersen er nr 61 og Paul Torgersen er nr 66.

 

Mannen er umulig å finne :) Har ihvertfall gjemt seg godt. Derfor tenkte jeg at Landstorpen kunne være et sted i Stange også eventuellt og kunne lete ut i fra det. Men... ser ikke slik ut da.

 

Her er link til Ole Torgersens fødsel og dåp.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52

 

Oles konfirmasjon

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-149

 

 

Han flytter til Eidsvoll og gifter seg med Anna Mathea Johannesdatter, men giftemål finner jeg ikke pga kirkebøkene som brandt opp. :)

 

Noen kloke hoder på denne gåten?

 

Mvh

Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et annet emne har du spurt om Landstorpen, og da trodde jeg at vi fant ut at det var Torpa i Land (i Oppland fylke).

 

I gamle dager ble navnet Torpa skrevet Torpen. Og da sa man sikkert også Landstorpen om Torpen i Land. Dette passer også med Berits første innlegg, der det i lenken fra FT 1801 står Lands prestegjeld i Christians amt som var det gamle navnet på Oppland fylke.

 

Torger kan jo være fra Torpa i Oppland og senere ha flyttet til Stange i Hedmark hvor Ole er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes en i Land i 1801 http://digitalarkive...&merk=2096#ovre

 

Takk skal du ha Berit, men ville han ikke ha hett Torger da, siden begge barna er heter Torgersen til etternavn? Ellers ville det vel ha blitt Torkildsen? Og ja, det var Ole som flyttet til Eidsvoll.

 

I et annet emne har du spurt om Landstorpen, og da trodde jeg at vi fant ut at det var Torpa i Land (i Oppland fylke).

 

I gamle dager ble navnet Torpa skrevet Torpen. Og da sa man sikkert også Landstorpen om Torpen i Land. Dette passer også med Berits første innlegg, der det i lenken fra FT 1801 står Lands prestegjeld i Christians amt som var det gamle navnet på Oppland fylke.

 

Torger kan jo være fra Torpa i Oppland og senere ha flyttet til Stange i Hedmark hvor Ole er født.

 

Dag Aage Ja, jeg har spurt om Landstorpen før, men siden det ikke var noen som passet fra Torpa, Torpen, så spurte jeg om det evt var noe som het Landstorpen i Stange også. Jeg mener at Torkil ikke passer for Torger. Mener at barna da ville ha het Torkilsen til etter navn og ikke Torgersen.

 

Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke se bort fra at Torkil Kielsen kan være den samme som Torger Kielsen selv om fornavet er skrevet litt forskjellg. Torkil i Oppland og Torger i Hedmark, jeg er ikke dialektspesialist?

 

Nå har jeg sjekka kirkebøkene fra Land, og fant at Torkil Kielsen(Kelsen), som jeg fant i 1801, ble gift 1801 med Anne Larsdt. og fikk 2 barn, Mari 1802 og Lars 1804. Mulig de fikk flere, men det har jeg ikke sjekket. Jeg vet ikke alderen på kona Anne. Jeg har lett etter Anne under døde t.o.m. 1811 uten å finne henne. Men det bør jo sjekkes helt fram til 1819/20. Om Anne dør før 1820 så kan muligheten være der. Det er jo ikke så veldig mange Torger Kielsen å velge mellom.

 

Det står ikke om han var ungkar, enkem. eller gift eller noen alder da han fikk de 2 uekte barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

Tusen takk :)

Jeg har sett flere fra Landstorpen i kirkeboka fra den tiden, men ikke klart å binde dem sammen på noen måte. Hadde det enda stått et årstall etter han så hadde det vært lettere. :)

 

Ved Paul sin dåp står det noe som jeg ikke helt klarer å tyde. Dette er i klokkerboka. Barnets fader er "Hagl. Torger Kjelsen" Det er "Hagl" jeg tenker på her. Nr. 66

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9119&idx_id=9119&uid=ny&idx_side=-53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det du har lest som "Hagl" er egentlig ordet "udlagt" - altså barnefar er udlagt som Torger Kjølsen/Kjelsen fra Landstorpen.

Dette er slik jeg leser de to innføringene på samme side:

 

Nr. 66, foreldre:

Sophie Larsdr.

nordre Lahlum Eie

1ste Leiermaal

Barnef: udlagt

Torger Kj[e/ø]lsen tj:

fra Landstorpen.

 

Nr. 61, foreldre:

Malin Olsdr.

østre Hamarstad

1ste Leiermaal

Barnefader udlagt

Torger Kj[o/e]lsen

fra Landstorpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne linken om gården Buttingsrud i Ådal nevnes en Syver Frøsli fra Landstorpen, og Frøysli er jo et gårdsnavn fra Torpa i Land. Videre i denne linken om Hattfjelldals bebyggelse nevnes det personer fra Landstorpen, og da i sammenheng med personer fra Torpas prestegjeldsnaboer Gausdal og Fron. Fra Torpa i Land, Gausdal og Fron foregikk det i første halvdel av 1800-tallet en betydelig utvandring nordover bl. a. til Hattfjelldal. Slik det ser ut for meg nå er Landstorpen identisk med Torpa i Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Ikke at det sier noe mer om spørsmålet annet enn at jeg strandet på samme sted, men dette er hva jeg en gang har notert om Ole Torgersen som er min tipp-tipp-oldefar:

 

Uekte barn av Malene (Maline/Malin/Mallin) Olsdatter på Østre Hammerstad og Torger Kieldsen fra Landstorpen (Nordre Land). Torger hadde også et annet uekte barn med annen mor, Paul født nov 1821 (Lahlum-eie, Stange)

 

 

Flyttet fra Stange til Nord-Odal først (Løsset) i 1844

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=uf04171814&gardpostnr=529&personpostnr=529&merk=529#ovre

 

 

Bosteder:

 

Fra født: Østre Hammerstad, Tangen, Stange

 

før 1844, Spitals-Sveen, Tangen, Stange

 

fra 1844, Løsset, Nord-Odal

 

1846:

 

1849:

 

1852: Tønsaker-eie, Eidsvoll

 

1854: Storbraaten, Gullverket

 

1856: Finstad-eie

 

1863: Vangen, Eidsvoll

 

1865: Braaten (Finstad), Eidsvoll

 

1866: Finstad-eie

 

1869: Holsæther, Eidsvoll

 

1875: Vangsberget, Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.