Gå til innhold
Arkivverket

Asta f. Hagberg


Odd-Arne Westgaard
 Del

Recommended Posts

Ved gjennomgang av postkort og brev etter mine besteforeldre, som døde på 1950-tallet, har jeg funnet noen hyggelige kort og brev etter min farmors niese Asta. Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne etterkommere etter henne. Jeg vet følgende: Asta var datter av Karen og August Vilhelm Hagberg. Karen (min farmors søster) var født 11.08.1871 i Romedal i Hedmark, mens August Villhelm var født 28.09.1870 i Sæterøen i Sverige. Ifølge ft. 1910 var Asta som nr. 6 i en søskenflokk på 7 (+1, Odvar, født 31.05.1912), født 16.05.1906 i Skibstvet. I et brev datert 02.05.1924 skriver Asta at hun "fyller 16 aar den 16de mai". Dette kan tyde på at hun er født 16.05.1908. I brevet oppgir hun sin adresse som Stavangergt. 4 II oppg. I etg. I et brev 24.05.1929 oppgir hun adr. S Mæland, Jossefinegt. 38 II etg. Oslo. Jeg har funnet et påskekort til mine besteforeldre; det er poststemplet Oslo 25.3.1945, og har tekst "En riktig god Påske ønskes dere alle onkel, tante, Arne Mathea og Oddmund. (onkel og tante var nok mine besteforeldre, og Arne, Mathea og Oddmund var de av mine fars søsken som bodde hos sine foreldre på denne tiden). Påskekortet er fra Gerdi. Det siste jeg har av info om Asta er et svensk julekort med svensk frimerke. Kortet er ikke poststemplet, men er datert Sågmyra 19.12.1950. Kortet er fra Asta og Gerdi. (Det er et sted i Sverige som heter Sågmyra). I et gammelt album ligger det et fotografi av ei lita jente (8-10 år). Bak på bildet står det: Dette bilde er av Gerdi tat her på Statland. Jeg lurer på om Gerdi kan være Astas datter? Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Mossegaten 7
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 14

Antall personer registrert på bostedet: 59

 

 

August Vilhelm Hagberg hf g Gråstensmurer 28.09.1870 Seterøen Sverge

 

Karen Hagberg hm g 11.08.1871 Hedemarken

 

Vilhelm Hagberg s ug 25.12.1896 Hammar

 

Mangnus Hagberg s ug 11.02.1898 t

 

Hartvig Hagberg s ug 07.01.1900 Askim

 

Karoline Hagberg d ug 11.08.1903 Askim

 

Alfred Hagberg s ug 29.04.1904 Askim

 

Asta Hagberg d ug 16.05.1906 Skibstvet

 

Signe Hagberg d ug 21.04.1910 t

 

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0021&lnr=01

 

 

 

Asta Hagberg - Erlund Web Site - MyHeritage

 

 

Asta Hagberg

spacer.gif Født: 1907 I:

map_pin.png Askim spacer.gif Død

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.myheritage.no%2Fperson-1000066_174893211_174893211%2Fasta-hagberg&ei=IGVaUs6TMqKH4gSu3IHAAw&usg=AFQjCNGNpEBNXE8MtowTHsb-lH48RutqSw&sig2=N2GbVHNzUce3hA-nUMozdg&bvm=bv.53899372,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asta Kristine ble konfirmert i Sagene 13 mai 1923.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Ministerialbok nr. Fa 0012 (1919-1925), Konfirmerte 1923, side 89.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8091&idx_id=8091&uid=ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061123350093.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Er det mulig å finne ut om Gerdi var Astas datter, og om de utvandret til Sverige, evt. når og hvor? Ble Asta gift? Når døde hun, og hvor er hun begravet? Lever Gerdi ennå? Etter håndskriften å dømme (i 1945)tipper jeg at Gerdi kan være født midt på 1930-tallet, sannsynligvis i Oslo.

Odd-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Dödbok:

Asta Kristine Hane f. 16 mai 1908 Norge d. 1 aug 1991, Storgatan 7, Arboga, fraskilt 3 juni 1983.

 

Sannsynligvis skilt fra Gustav Harry Hane, f. 8 juli 1918 Arboga landsförsamling, d. 20 nov 1992, Herrängsv. 14, Arboga, fraskilt 3 juni 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Vibeke! Fins det noen folketelling eller liknende oversikter i Sverige som jeg kan bruke til å finne ut hvem Asta bodde sammen med for eksempel på 1950-60-tallet? Tror du det er mulig for meg å henvende meg til en avis/tidning i Arboga og få se dødsannonsen til Asta, slik at jeg kan finne navn på eventuelle etterlatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en cdskiva med Sveriges Befolkning 1970, den er å få kjøpt hos SVAR (Riksarkivet i Sverige)

 

Jeg har funnet Asta Kristine Hane der. Hun bor sammen med sin mann, Gustav Harry Hane, f. 8/7-1918 i Arboga.

Adressen er Herrgårdsg 28 B, 73 200 Arboga.

 

Det bor ingen der som er kan være deres etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Gerdi, om det er Astas datter, kan hete Gerd, og at Gerdi er kallenavnet.

Ved å søke på kvinner ved navn Gerd, født i Arboga, på Sveriges befolkning 1970, får jeg opp en mulig kandidat. Hun er gift og har en datter.

Siden dette gjelder personer som kan leve/lever nå, sender jeg deg opplysningene som PM.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner også paret fra Sveriges befolkning 1970 på cdskiven. Sveriges Befolkning 1990, med da uten barn og på en ny adresse.

 

PM er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det påskekortet du har fra Gerdi 1945,var poststemplet Oslo.

Kan Gerdi være født i Norge og så reist til Sverige senere med mor?

 

Fant denne i Sveriges dødbok, og Køping er ikke langt fra Arboga:

 

19340831-932

 

Ekholm f. Wiik, Gerdi

 

Malmgatan 3 B, Köping

 

Död 26/11 1963.

 

Kyrkobokförd i Köping, Köpings kn (Västmanlands län, Västmanland).

 

Född 31/8 1934 i Norge.

 

Gift kvinna (13/2 1960).

--------------

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at Gerdi må ha blitt født i Oslo og har reist til Sverige med sin mor, sannsynligvis mellom 1945 og 1950. Og nå tror jeg vi er i ferd med å løse mysteriet Asta og Gerdi. Da jeg var 19 år, jobbet jeg som pleier på et pleiehjem. Der ble jeg satt til å ta meg av blant annet en pasient som het xxx Wiik, jeg tror han var forhenværende trønder. Han hadde langt framskreden multippel sklerose, snakket litt snøvlete, og ble ansett for å være litt “vanskelig eller sær”. Han og jeg kom imidlertid veldig godt overens, og en gang jeg holdt på med å stelle ham, spurte han om jeg var av den Westgaardsfamilien som kom fra Vallset. Da jeg bekreftet dette, spurte han om jeg hadde hørt om Asta eller Gerdi. Jeg hadde nok ikke det, så jeg spurte hvilken tilknytning han og jeg kunne ha til dem. Da begynte han å gråte ganske heftig, og ville ikke si noe mer om saken. I min ungdommelige dumhet kom jeg aldri til å følge opp denne samtalen. Nå er jeg ganske sikker på at Wiik må ha vært Gerdis far, altså far til min tremenning! Tenk for en tilfeldighet!!! Wiik kunne være født ca. 1900?, og jeg mener han døde rundt 1975. Nå skulle det vært moro å vite om Asta fikk flere barn etter at hun dro til Sverige og giftet seg med Gustav Harry Hane, og om Gerdi rakk å få barn på de 3-4 årene hun var gift med Ekholm før hun døde. Odd-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg gjerne takke alle som har hjulpet meg med dette prosjektet, for i kveld (hurra!) har jeg vært i kontakt med en etterkommer etter Asta og hennes datter Gerdi. Han er Gerdis sønn, og bor i Køping i Sverige. Han sitter på mye bilder og annen dokumentasjon etter sin mormor, og nå skal vi treffes, bli bedre kjent og samarbeide om å finne ukjente felles slektninger. Han kunne også bekrefte at den Wiik jeg traff i min ungdom var Gerdis far. Jeg er både imponert og overveldet over den hjelpen jeg har fått fra dere, så igjen: Hjertelig takk til dere alle!!!

Odd-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.