Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebøker for Skatval


Jon_L
 Del

Recommended Posts

Thomas Pedersen og Anne Pedersdatter ble gift i 1820 - men datoen kan jeg ikke lese - på Skatval, hvorved Thomas oppgis å være fra Holan, og Anne fra Heggesaunet. De flyttet senere til Klevberggjerdet.

 

Er det noen som sitter med bygdebøker for Skatval, og kan hjelpe meg å finne ut noe nærmere om disse personene, eller deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annes foreldre var Per Jensson og Barbro Hansdatter.

De bodde på Granås under østre Hegge. Side 631 i Skatv.boka.

Anne hadde en søster Karen som skal være født 1805, så hvis du finner dåpen i kirkeboka kan det kanskje stå mere om foreldrene.

 

Thomas var fra midtre Folvik og finnes i Stj.boka bind II del I sidene 68 og 69.

 

Hans foreldre var Peder Bersvendsen (1758-) og Guru Thomasdatter Torp døpt 9/3 1760 og død 12/10 1848.

 

Om Bersvend står det at han var død før 1801.

 

Gurus foreldre: Side 491 samme bok.

 

Thomas Nilsen Torp (1696-1736) og Sigrid Eriksdatter

 

Det spekuleres i bygdeboka om denne Thomas var fra Malvik eller kanskje fra Tolga.

 

Vennlig hilsen

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd,

 

Takk for alle disse opplysninger. I henhold til kirkeboken er det trolig min Anne som ble døpt 7.1 1798:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1798, side 20-21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70925620333.jpg

 

Hennes søster Karen ble riktignok døpt i 1805:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1805, side 242-243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-134

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70925620445.jpg

 

Finner du noe under Klevberggjerdet, som kan si noe om når Thomas og Anne døde? Jeg finner dem ikke i 1865-tellingen, men de må jo ha vært ganske gamle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan.

Det står ingenting om når Thomas og Anne døde.

Det finnes kanskje skifte etter dem, men det har jeg ikke sjekket.

 

Det stemmer at Anne var født/døpt 1798. I bygdeboka står det født 1798 men er vel helst født nov./des, 1797.

 

Kommer tilbake hvis jeg finner skifte etter de to.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner iallefall noe i skiftene jeg har skrevet av for Stjørdal, og Sigri Ericksdatter nevnes som "sødskendebarn" ved skifte 15.10.1767 etter Jon Joensøn Halsen. Han var trolovet med Randi Thomasdatter,

og ellers arvet:

-Sødskendebarn Marit Ericksdatter, som var gift med Christopher Skulbørstad

-Sødskendebarn Marit Ericksdatter, som var død og etterlot seg 5 barn

-Sødskendebarn Erick Hansøn som var myndig

-Sødskendebarn Joen Andersøn som var død, og etterlot seg sønnen Jon

-Sødskendebarn Marit Andersdatter som var gift

-Sødskendebarn Anne Ericksdatter som var gift

-Sødskendebarn Sigri Ericksdatter, som var gift med Thomas Torp, Jeg har notert at han het Thomas Nilsen Torp i bygdeboka

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24756/113/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Thomas Nilsen i Ytter Huusbye i Stjørdal 22.07.1777, og hans igjenlevende enke var Sirie Ericksdatter. Deres barn:

1)Niels Thomasen som var fullmyndig, gift og bodde på gården Nossum " i Schongens prestegjeld"

2)Hans Thomasen 25 år, og "hjemme paa pladsen hos enken". Hans curator var Hans Pedersen Huusbye

3)Karen Thomasdatter 21 år, og i tjeneste på gården Dyvad(tror det var i Lånke). Hennes formynder var Niels Olsen

4)Gurrue Thomasdatter 18 år, med samme formynder som søsteren Karen

Enkens laugverge var Lars Jonsen Huusbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene som jeg har skrevet av, som er mikrofilmet og senere lagt ut som scannet på Digitalarkivet går bare til 1823, men det er mulig du kan få hjelp til å finne ut om det var skifter etter Anne Pedersdatter

og Thomas Pedersen etter 1823 ved å henvende deg til Statsarkivet i Trondheim. Finner dessverre ikke flere av navnene over her i skiftene jeg har skrevet av, enn dem jeg har skrevet om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.