Gå til innhold
Arkivverket

Byrknes, Gulen. Johannes Thomassen og Anna Trulsdatter, deira opphav.


RoOMyhr
 Del

Recommended Posts

Dette paret gifta seg i Gulen 14 Jul 1779, begge då med opphaldsstad Villisvig(Vilsvik) i Gulen. Anna var på dette tidspunkt allerede "besvangret"

Johannes Thomassen døyr 1803, Byrknes i Gulen, 53 år gammal, medan kona Anna Trulsdatter døyr 1805, Byrknes i Gulen, 51 år gammal.

Dei fekk i alt 8 born, pluss eit born som dei må ha fått rett etter dei ble gifte.

 

1. Ukjend (1779-????)

2. Lisbeth Johannesdatter (1780-1853) gm Jens Lassesen (Nedre Molde)

3. Synneve Johannesdatter (1781-1800)

4. Truls Johannessen (1784-1827) gm1. Synneve Jacobsdatter (Birkenes) gm2 Gjøe Pedersdatter (Øvre Opdahl)

5. Anne Johannesdatter (1787-????) gm Anders Larsen (Børholmen)

6. Thomas Johannessen (1788-1862) gm1 Barbra Eriksdatter (Selvig) gm2 Eli Johannesdatter (Bårøy)

7. Ahlis Johannesdatter (1790-1857) gm1 Hans Pedersen (Langedal) gm2 Andreas Andersen (Huse)

8. Ivar Johannessen (1790-????) gm Marie Filippusdatter (Vikingvåg)

9. Brita Johannesdatter (1793-1876) gm Magne Olsen (Veland)

Alle født Byrknes(Birkenes) i Gulen

 

Er det nokon som kan bidra med å finne opphavet til Johannes Thomassen og Anna Trulsdatter? Kvar dei kom ifrå og foreldra deira.

Og kva hende med første barnet deira. Manglar dessutan dødsår for nr.5 og 8.

 

Kan nemne at eg har funnet ein Johannes Thomassen født 1 Jan 1751 i Årdal av ugifte foreldre og ei Anna Trulsdatter døpt 15 Mai 1755, Vilsvik, Gulen,

men klarar ikkje stadfeste om dette er dei "rette" personane.

 

mvh

R.O. Myhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kjapp tur innom biblioteket og ein kikk i bygdebok for Gulen kunne fortelle at Anna Trulsdatters foreldre er Truls Mikkelsen Fivesdal og Anna Henriksdatter Store Kvernøy, så eg anser hennar opphav som løyst. Mannen hennar, Johannes Thomassen er antyda å være bror til Ola Thomassen Foss, frå Masfjorden, busett Byrknes. Eg finn derimot ingen Thomas Foss i Masfjorden som kan høve å være far til desse to, så Johannes sitt opphav er framleis uløyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kjapp tur innom biblioteket og ein kikk i bygdebok for Gulen kunne fortelle at Anna Trulsdatters foreldre er Truls Mikkelsen Fivesdal og Anna Henriksdatter Store Kvernøy, så eg anser hennar opphav som løyst. Mannen hennar, Johannes Thomassen er antyda å være bror til Ola Thomassen Foss, frå Masfjorden, busett Byrknes. Eg finn derimot ingen Thomas Foss i Masfjorden som kan høve å være far til desse to, så Johannes sitt opphav er framleis uløyst.

 

Hadde denne bygdeboken for "Gulen" b.3 hjemme, men såg din etterlysning först nå :(

 

Att "Ola T. Foss" skulle vere en bror til "Johannes T." tar jeg litt med en klype salt, for jeg kan heller ikke finne noen forbindelse til "Masfjorden".

 

"Johannes T." födt 1751 i "Årdal/ Lärdal" er interessant, så det hadde vert greit og visst hvilken gårder faren eller mora hadde tilknyttning til, da jeg har BB for både "Årdal" og "Lärdal".

 

Ser forresten att en datter til "Johannes" og "Anna" hette "Alis", muligens oppkalling ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et uekte barn døpt 30. april 1776: Birthe

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1776, side 187.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-188

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228330317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt. Det jeg får ut av dette er vel at Johannes Thomassen mulig har oppholdt seg i Vilsvik og omegn allerede i 1775, kanskje som tjenstedreng.

 

Linken mellom Johannes og Ola Foss virker å være tatt litt ut av det blå i Gulenboka. At Johannes var født i Årdal kan godt være selv om det er lang avstand mellom Årdal og Gulen.

Fra "Døypte i delar av Sogn og Fjordane innanfor perioden 1669-1895" er det ein Johannes Thomassen døpt 1/1 1751 med foreldre Thommas Erichsen og Alis Olsdatter. Uektefødt. Dessverre med ingen gardstilknyttning oppgitt, dermed vil det bli svært omfattende å lete i bygdebøkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne "Thomas Erichsen" vere den samme som nå får ett ektefödt barn i "Årdal" mon tro ??

 

År 1756 Kyrkje Fødselsdato 2.2.1756 Dåpsdato .. Førenamn Marte Helene Etternamn Thomasd. Ekte (e) - uekte (u) e Far Thomas Erichs. Far's bustad Far's yrke soldat Mor Anne Mor's bustad Mor's yrke Merknad Fødd 29.1. Årdal. Faren soldat ved garnisonskompaniet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det finnes en Johannes Thomasson født 29.12.1748 på Austrheim med foreldrene Thomas Froland og Martha som eg ikke har fått sjekket ut ennå. I alle fall en god kandidat.

 

Terje


Det finnes en Johannes Thomasson døpt 29.12.1748 på Austrheim med foreldrene Thomas Froland og Martha som eg ikke har fått sjekket ut ennå. I alle fall en god kandidat.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.