Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg Gjert August Norbeck f. 1858 etter 1892 Bergen/Lillesand?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjert August Norbeck var født i Bergen 20.08.1858 og foreldrene var Andreas Andreassen Norbeck 1819-1871 og Johanne Martine Pedersen 1819-1882.

 

Han var sjømann og jeg har tidligere fått dette svaret fra Statsarkivet i Bergen vedr loddtrekningslistene for Bergen.

 

 

" Skrevet 04 January 2011 - 15:56

Han var først mønstret som nummer 2961 i annotasjonsrullen, og står der med to turer, den til Philadelphia i 1876, og en til London i 1878. Så ble han flyttet til nummer 4523 i hovedrullen, og står der med en tur, 20. august 1889 fra P. Adeleide med 'Lotos', og avmønstret i Lillesand 29. juni 1892. Etter det har ikke rullen i Bergen opplysninger om hans mønstringer. "

 

 

Hva som skjedde med ham etter han mønstret av i Lillesand i 1892? Yngve Nedrebø mener han må ha oppholdt seg en god del år i utlandet, kanskje Australia hvor hans siste påmønstring var i 1889 fra Port Adeleide.

 

Er det noen av Brukerforumet mange dyktige hjelpere som klarer å finne ham igjen etter 1892?

 

For ordens skyld så finner jeg ham ikke i Lillesand i 1900, så han har nok trolig dradd videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lå den opplysningen rett foran nesen min. Beklager at jeg ikke har tenkt å se etter der, men jeg hengte meg opp i opplysningene om at han trolig oppholdt seg utenlands. Det falt meg ikke inn at hans dødsfall var ført inn i Domkirken.

 

Hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne ut noe mer om Gjert August Norbeck's liv? Ved hans død i Cardiff 27.04.1912 står det at han var matros og seilmaker. Jeg vil tro at han bodde i Cardiff. Hvordan kan jeg få vite om han var gift eller hadde familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det står "?" både i mini og klokkerbok fra Bergen istedenfor "gift" eller UG.... så det var jo ikke til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det samme Erling. Håper derfor det finnes noen med tilgang til engelske kilder som kan hjelpe meg . Men du skal ha stor takk for at du sjekket kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.